המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

קרב עיון קרא - The Battle of Ayun Kara

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "קרב עיון קרא - The Battle of Ayun Kara"— תמליל מצגת:

1 קרב עיון קרא - The Battle of Ayun Kara
תבוסת הצבא הטורקי בנס ציונה וראשון לציון 1917

2 קרב עין קרא (היום, עין הקורא)
בשעות הבוקר של 14 נובמבר 1917 עמדו זה מול זה צבא טורקי מחופר בעמדות הגנה בחולות של דרום ראשון לציון ונס ציונה ומולם חטיבת פרשים (רובאים רכובים כפי שהם נקראו) של ניו זילנד. הטורקים שנסוגו מעזה ובאר שבע ניסו לייצב קו הגנה שני בציר יפו-רמלה-ירושלים. הצבא של אלנבי התקדם מדרום ורצה מאוד להפריע לטורקים לבסס את הקו שלהם. המלאכה הוטלה על חיל ANZAC הוא הקורפוס המורכב בני אוסטרליה וניו זילנד. Australia New Zealand Army Corp בחלקם של האוסטרלים נפלה ההנחיה להתקדם ולכבוש את רחובות ואילו הניו זילנדים בפעם הראשונה בפיקוד עצמאי משלהם נפל היעד ראשון לציון ונס ציונה. ה קרב התרחש במרחב החולות שבו נמצא היום מתחם IKEA ומזרחה לו גבעות החול ו ותחומי המושבים גן שורק, בית חנן , ונטעים של היום. בהתקפה השתתפו 3 גדודים של רובאים רכובים הגדוד של Canterbury מימין נשען על החלק המזרחי של המתחם הטורקי במרכז הגדוד Wellington ומשמאל הגדוד על שם Auckland התנהלות ההתקפה הייתה הן ברכיבה והן רגלית על פי התנאים והמפקדים בשטח. התקדמות הניו זילנדים הצליחה תוך ניצול דיונות החול, חיפוי הדדי של מקלעים , ובעיקר נחישות ורוח קרב. בחלק מהמגעים זה היגיע לידי שימוש בכידוני הרובים וניצול מקלעי הטורקים שנפלו לידיהם. לקראת הצהריים פרצה מתוך המתחם הטורקי התקפת נגד עזה נתמכת על ידי סוללת תותחים שהתמקמה בפרדסי ראשון לציון. התקפת הנגד לכוון גדוד Auckland איימה להפוך את הקערה על פיה תוך איום ישיר על מטה החטיבה שישב מאחור ליד מושב בית עובד של היום. מטה החטיבה הזעיק עזרה מהגדודים הלוחמים קדימה ובינתיים הקים קו רובאים מאולתר מורכב מאתתים טבחים ותומכי לחימה אחרים. המתקפה הטורקית הייתה עזה והצליחה להגיע למרחק של עשרות מטר מהקו הניו זילנדי. לעזרה היגעה פלוגה רכובה בפיקוד סרן נמרץ שדהרה כשני קילומטר מכוון הגדוד Wellington כדי לעזור. הפעולה הזאת הטתה את הכף והטורקים נסוגו ולמעשה התפזרו ונכנעו. בשעה 2300 הגיעו כוחות רעננים להחליף את הפרשים המותשים ולמחרת בבוקר הם התפנו לטפל בחברים שנפלו. יומיים אחר כך ב 17 לנובמבר נכנסו פרשי ניו זילנד ליפו. הפעולה הזאת מוטטה את התוכנית הטורקית לייצב קו הגנה ולמעשה פתחה בפני אלנבי את הדרך צפונה במישור החוף ומזרחה לירושלים.

3 מסדר יציאה של החטיבה הניוזילנדית למסע צפונה לפלשתינה.
חיילי החטיבה ברובם היו וותיקי מערכת גליפולי, והתכוננו היטב למסע צפונה. קצב ההתקדמות היה בהתאם לקצב שבן נבנתה מסילת הברזל והונח קו מים.

4 ‘הרובאים הרכובים' כפי שנקראו פרשי ניוזילנד. כאן עם מקלעי Vickers
ניטעני שרשרת החדשים שלהם, אחרי שהחליפו את מקלעי Lewis הישנים ניטעני מחסנית.

5 הווי של צבא פרשים, מנצלים הזדמנויות להשקיית הסוסים

6

7 "רובאים רכובים" עשויים לבצע משימות קלאסיות של פרשים וגם לרדת מהסוסים ולבצע תקיפת חי"ר. תנאי השטח והחלטת המפקדים במקום קובעים, וזה בא לידי ביטוי בקרב עין קרא. בקרב זה היו גם תקיפות רכובות וגם התקדמות רגלית. כאשר מתבצעת תקיפה רגלית. נשארים הסוסים מאחור בחוליות של 4, וחייל אחד נשאר מאחור לאחוז בהם עד שיקראו לחבור לרוכביהם. הפרש מטפל ומתקשר לסוסו על בסיס אישי. חיילים שלחו הביתה תמונות שלהם תוך שהם קוראים לסוס האישי בשמות חיבה שליוו אותם לאורך כל המלחמה.

8

9

10

11 אימוני מקלענות.

12 חי"ר טורקי בחפירות הגנה

13 חי"ר טורקי. חלק מהחיילים הטורקים שלחמו בגזרת ראשון לציון ונס ציונה היו תגבורות שהובאו מרומניה ,אחרי שנחלו שם מספר ניצחונות מקומיים. הם הופתעו מאוד מכושר העמידה והנחישות של הניוזילנדים אותם חשבו לאנגלים. זה צוין ביומני המודיעין שציטטו שבויים טורקים אחרי הקרב.

14 הווי הצבא הטורקי בחפירות
הווי הצבא הטורקי בחפירות. בקרב עין קרא היה לטורקים יתרון מספרי של מעל כפליים מאשר לכוח התוקף ויתרון ההכנות המוקדמות. הם נלחמו בעוז כולל התקפת נגד שכמעט הפכה את תוצאת הקרב לטובתם.

15 סיוע ארטילרי טורקי. הסוללה התמקמה בפרדסי ראשון לציון וירתה עד שהפרשים היו כבר מעליהם.

16 צבא טורקי מיישם את אמצעי הקשר של אז – הליוגרף.

17 מקלענים טורקים מחכים להתקפה. שימו לב לצופים עם משקפות.
בסיום הקרב ספרו הפרשים הניוזילנדים 18 מקלעים שנפלו לידיהם כשלל. חלק מהמקלעים הללו שימשו אותם כנשק מסייע תוך כדי הקרב.

18 בסיום הקרב...

19 חולות ראשון לציון - ציוד טורקי נטוש אחרי הקרב.

20 החיילים הטורקים לחמו בעוז תוך ידיעה שהם מהווים מאסף של צבא נסוג.

21 יומן המלחמה של החטיבה מונה כ 160 חללים טורקים מעל 200 פצועים ושלל שכלל חלק מהתותחים שירו מהפרדסים ובעיקר נספרו 18 מקלעים שנחשבו בעלי ערך.

22 החיילים הטורקים יוצאים להתקפת נגד
החיילים הטורקים יוצאים להתקפת נגד. התקפת הנגד הטורקית איימה וכמעט הצליחה להגיע למטה חטיבת הפרשים שנאלצה להתגונן ולגייס כול אוחז נשק שעמד על רגליו.

23 במהלך הקרב היו מצבים של קרב פנים אל פנים ברובים מכודנים
במהלך הקרב היו מצבים של קרב פנים אל פנים ברובים מכודנים. כאן בתמונה חייל ניוזילנדי, עדיין עם רובה מכודן , מגיש מים לטורקי פצוע.

24 חובש ניוזילנדי וחברים מסייעים לפצוע. ערכת עזרה רפואית בצד.

25 חוליית מקלע ניו זילנדית
חוליית מקלע ניו זילנדית. תפעול המקלעים תוך דילוגים מדיונה אחת לשנייה היווה גורם מפתח בהתקפת הניוזילנדים.


הורד את "ppt "קרב עיון קרא - The Battle of Ayun Kara

מצגות קשורות


מודעות Google