המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
חיים ויצמן שם פרטי: חיים שם משפחה: ויצמן
Advertisements

הוראה בעזרת תרשים מארגן
אוגרים ומונים – Registers & Counters
חזרה על מושגי הבסיס המצגת נערכה ע"י ויצמן אורית ממצגות נחשון ומצגות של נלי פרייזונד ואילנה זוהר.
כיתה:י נושא:אסון הברום הוכן על ידי: מוחמד אבו פודה
תהליך עבודת המעצב.
נושא השקופית מס' השקופית
השתלמות מורים לפיזיקה בראשית דרכם יום רביעי 03 דצמבר 2008
מבנה האטום מספרים קוונטים.
Trends in Periodic Table Properties
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
השראה מגנטית קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום.
האם מבינים את המתרחש בתהליך ?
אנזימים פעילות ביולוגית אנזימים בתעשייה מילון מושגים
מדענים רוצים לראות בעיניים את מה שהם חוקרים. לא תמיד הם יכולים.
יחסים וקשרים בעולם החומרים : מצגת חלק 2
על הקשר בין אופק מאורעות ותרמודינמיקה (עמוס ירום בהנחיית רמי ברושטיין)
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
הטבלה המחזורית.
מנהל מדור משאבות ואוטומציה
מודל דחיית זוגות אלקטרונים של קליפת הערכיות
כימטק טכניון תשע"ה השתלמות מתוקשבת בהנחית ד"ר אורית הרשקוביץ
מבצעים: רועי מור טל מסרי
אנטרופיה Entropy - נקודת מבט מיקרוסקופית
פוטנציאל חשמלי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
כא"מ מושרה המקרה של תנועת מוט מוליך בשדה מגנטי תוכן העניינים
דוד שמש מגישה: ורוניקה קריסקו..
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות
מודלים של האטום ומודל האטום של בוהר
התפתחות התורה האטומית המודרנית
רדיוסים אטומיים ואנרגיות יינון
תלמידים יקרים, נגמרה החופשה והגיע הזמן עורר את תאי המוח שלנו
התנגשות אלסטית מצחית קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
מאפייני החיים.
אורביטלים מולקולריים מיכל ברונשטיין-טוחן
אנרגיה אנרגיה ועוד אנרגיה
Playing Physics Jeopardy
יחסים וקשרים בעולם החומרים : מצגת חלק 4
שימור תנע בהתנגשויות קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
מקורות שדה מגנטי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
תפקידי התקשורת הצעה נערך על ידי מורי היל"ה במחוז צפון
Direction of induced current
תיארוך בעזרת פחמן 14 קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
הקשר הכימי.
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
תרגול 13 : חזרה נכתב על-ידי לימור ליבוביץ נערך ע"י ישראל גוטר
פיסיקה 3 פרופ' אמנון פרוכטמן מכון טכנולוגי חולון
שעור שני אטמוספרה.
ספקטרום אלקטרומגנטי ולומינסנציה
פיסיקה 3 פרופ' אמנון פרוכטמן מכון טכנולוגי חולון
אור וצבע.
Emech at 1 + W = Emech at 2 mgh1 = mgh2
דואליות האור תודה לפרנסיס דרקסלר: שקפים 2 ו 3 נלקחו (ברשות..) מתוך המצגת שלו: "מבוא לפיסיקה קוונטית – הרצאה בהשתלמות מורים ירושלים" קובץ זה נועד אך ורק.
! תהליך הפוטוסינתיזה.
יסודות חומר טהור הבנוי מסוג אחד של אטומים.
דוגמאות לפתרונות דידאקטיים הרצאה בהשתלמות אורנים 2009 פרנסיס דרקסלר
הטיעון כמרכיב באוריינות מדעית
משבר בהוראת הפיזיקה ודרכי התמודדות איתו
הקשר הכימי (ברמת מורה) מלכה יאיון
התחממות של כדור הארץ סרטון.
הזרם במסגרת מוליכה הנעה באזור בו שורר שדה מגנטי
איך להפוך נחושת לזהב? כנס מורי כימיה דצמבר 2015.
מצלמות תרמיות אינפרא אדומות לראייה בחושך
לחצו על העכבר בכל פעם עד לסיום המצגת הפוטנציאל הכימי
אילנה זהר, מדריכה מחוזית לכימיה ©
מקורות מתכלים ומתחדשים
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
מחפשים את המטמון אנרגיה גרעינית וקרינה גרעינית
הקשר הכימי (ברמת מורה) מלכה יאיון
! תהליך הפוטוסינתיזה.
תמליל מצגת:

המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות קרינת X המצגת ברובה מהווה תרגום ועיבוד של שני המקורות המצורפים בסוף שולמית קפון המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות כל הזכויות שמורות  קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קובץ זה או כל חלק ממנו.

מהי קרינת X? קרינת X היא שם לפוטונים בטווח אנרגיות של 100eV-100,000eV. אורכי גל אופייניים: 0.01nm-10nm

איך ניתן לייצר פוטונים בעלי אנרגיה גדולה כ"כ (100eV-100,000eV)? קרינת גוף שחור? יש לחמם את הגוף לטמפרטורה גבוהה פי 10 מאשר טמפרטורת פני השמש... עירור של אלקטרונים חיצוניים באטום? לא, כי מתקבלים פוטונים בעלי אנרגיה מסדר גודל של 10eV. דעיכה רדיואקטיבית? אפשר, אבל מאד קשה לשלוט על היצירה (לכבות ולהפעיל את הראקציה..)

שפופרת ריק ליצירת קרני X 2. האלקטרונים הנפלטים מהקתודה, מואצים בהשפעת מתח גבוה (עשרות אלפי וולט) 3. האלקטרונים מתנגשים במטרה עשויה אטומים כבדים – למשל טונגסטן 1. תותח אלקטרונים: קתודה מחוממת ע"י מעגל חימום, פולטת אלקטרונים בפליטה תרמיונית 5. רוב האלקטרונים הפוגעים במטרה לא ייצרו קרינת X. הם פשוט יחממו אותה. לכן משתמשים למטרה במתכת בעלת טמפרטורת התכה גבוהה, ולרוב מקיפים אותה במערכת מקררת. 4. חלק קטן מהאלקטרונים המתנגשים במטרה, גורמים לפליטת פוטונים אנרגטיים – קרינת X

ספקטרום קרינת ה X הנוצרת בשפופרת 0 K Kb  intensity הספקטרום מורכב משתי קרינות שמקורן ואופיין שונה: Kb  Ka intensity  intensity 0 קרינה אופיינית למטרה “Characteristic” ספקטרום בדיד קרינת הבלימה “Bremsstrahlung” ספקטרום רציף

קרינת הבלימה “Bremsstrahlung” המקור לפוטונים בספקטרום הרציף, הם אלקטרונים שמתנגשים באטומי המטרה ומאטים, כלומר מפסידים אנרגיה קינטית. האנרגיה נפלטת כרצף של פוטונים. ספקטרום הקרינה רציף האלקטרון הפוגע יכול להפסיד אנרגיה קינטית בכל קומבינציה של "צעדים" כלומר יש רצף של אורכי גל שהפוטונים הנפלטים מהמטרה יכולים לקבל. קיים אורך גל מינימאלי 0 לספקטרום שאינו תלוי בסוג המטרה אלא באנרגיה המקסימאלית של האלקטרון הפוגע. הפוטון האנרגטי ביותר שיוכל להיפלט מהשפופרת, כלומר הפוטון בעל אורך הגל הקצר ביותר, מתקבל כשהאלקטרון הפוגע מפסיד את כל האנרגיה הקינטית שלו לפוטון אחד .  intensity 0

קרינה אופיינית למטרה “Characteristic” האלקטרון המתנגש באטומי המטרה כל כך אנרגטי עד שהוא מצליח לעקור אלקטרון אטומי שנמצא בקליפה הכי פנימית של האטום. נוצר "חור" שמתמלא ע"י אלקטרון אטומי מקליפה רחוקה יותר. כשהאלקטרון האטומי יורד לרמת אנרגיה נמוכה יותר נפלט פוטון מאד אנרגטי (קרינת X) K shell (n=1) L shell (n=2) e- (high energy electron) e- n=1 “K shell” n=2 “L shell” n=3 “M shell”

קרינה אופיינית למטרה “Characteristic” האלקטרון המתנגש באטומי המטרה כל כך אנרגטי עד שהוא מצליח לעקור אלקטרון אטומי שנמצא בקליפה הכי פנימית של האטום. נוצר "חור" שמתמלא ע"י אלקטרון אטומי מקליפה רחוקה יותר. כשהאלקטרון האטומי יורד לרמת אנרגיה נמוכה יותר נפלט פוטון מאד אנרגטי (קרינת X) e- L shell (n=2) e- e- e- n=1 “K shell” n=2 “L shell” n=3 “M shell” e- ejected electron K shell (n=1) e- e-

קרינה אופיינית למטרה “Characteristic” האלקטרון המתנגש באטומי המטרה כל כך אנרגטי עד שהוא מצליח לעקור אלקטרון אטומי שנמצא בקליפה הכי פנימית של האטום. נוצר "חור" שמתמלא ע"י אלקטרון אטומי מקליפה רחוקה יותר. כשהאלקטרון האטומי יורד לרמת אנרגיה נמוכה יותר נפלט פוטון מאד אנרגטי (קרינת X) L shell electron falls down e- L shell (n=2) e- e- e- n=1 “K shell” n=2 “L shell” n=3 “M shell” X-Ray photon emitted K shell (n=1) e- e- “K X-ray” (n=2 n=1)

קרינה אופיינית למטרה “Characteristic” “K X-ray” (n=2 n=1) “K X-ray” (n=3 n=1) מרווח האנרגיה בין הרמות תלוי בסוג האטומים מהן עשויה המטרה. לכן הספקטרום בדיד ושונה מחומר לחומר. Kb  Ka intensity

ספקטרום קרינת ה X הנוצרת בשפופרת Kb  Ka intensity  intensity 0 + קרינה אופיינית למטרה “Characteristic” ספקטרום בדיד קרינת הבלימה “Bremsstrahlung” ספקטרום רציף 0 K Kb  intensity

מקורות Physics 2000 - A University of Colorado at Boulder Website, http://www.colorado.edu/physics/2000/xray/making_xrays.html George D. Gollin, University of Illinois in Urbana Champaign, http://online.physics.uiuc.edu/courses/phys102/fall06/print_files/lect26_handout.ppt חזרה לדף העבודה