המצגת נטענת. אנא המתן

המצגת נטענת. אנא המתן

העסקה הוגנת – האומנם? כנס השקת החוק להגברת האכיפה של חוקי עבודה

מצגות קשורות


מצגת בנושא: "העסקה הוגנת – האומנם? כנס השקת החוק להגברת האכיפה של חוקי עבודה"— תמליל מצגת:

1 העסקה הוגנת – האומנם? כנס השקת החוק להגברת האכיפה של חוקי עבודה
בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה 5 בספטמבר 2012, מלון 'דן פנורמה' , ת"א

2 ש.1: הגדרת הנושא והמתודולוגיה
העסקה הוגנת – האמנם? - מושג רב מימדי – במה נתמקד? על מה מתבסס הניתוח? על סקר מיוחד שערך מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת לבקשת מינהל האכיפה מדגם שכירים שכירים בגילאי 18+ מדגם עסקים – 370 עסקים בהם עובדים לפחות עובד שכיר אחד הסקרים בוצעו באמצעות ראיונות טלפוניים במאי – יוני 2012

3 ש.2: מטרות הסקר צילום מצב קיים לצורך:
בחינת מידת ההפרה של חוקי עבודה "משפיעי שכר" בחינת רמת המודעות לחוקי עבודה לצורך: מעקב מתמשך אחר השפעת האכיפה על הציות לחוק, באמצעות כלי האכיפה הקיימים והחדשים בחינת האפקטיביות של הכלים סיוע לגיבוש מדיניות האכיפה

4 ש.3: הבחנה בין שתי אוכלוסיות
לאורך הצגת הממצאים אוכלוסיית הניתוח מתייחסת לשתי קבוצות השוואה עיקריות: אוכלוסיה מוחלשת עובדים בלתי מקצועיים ומקצועיים למחצה, כגון עובדי נקיון, שמירה, הארחה ופועלי ייצור בתעשיה. אוכלוסיה זו מהווה 23% מהמדגם. 2. אוכלוסיה חזקה עובדים בעלי מאפיינים השכלתיים גבוהים, בעיקר אקדמאיים ועל תיכוניים. אוכלוסיה זו מהווה 26% מהמדגם.

5 ש.4: מאפייני רקע של שתי אוכלוסיות הניתוח
אוכלוסיה מוחלשת אוכלוסיה חזקה ממוצע שנות לימוד 12.7 18.9 % ערבים 16.5 5.8 % עובדים שעתיים 66.4 34.6 % עובדי קבלנות משנה 19.7 11.8 ממוצע שכר 4,828 ₪ 9023 ₪ ממוצע הכנסה למשק בית 7,446 ₪ 13,002 ₪ מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

6 ש.5: שיעורי הפרות, לפי אוכלוסיות
היחס אוכ' חזקה אוכ' מוחלשת -- 0.9 3.1 2.5 0.7 1.5 1.0 1.4 2.3 0.0% 7.3% 3.1% 4.5% 20.4% 15.5% 26.1% 33.8% 26.6% מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

7 ש.6: מספר ההפרות לפי אוכלוסיות (באחוזים מסה"כ)
ממוצע הפרות לאוכלוסיה מוחלשת – 1.52 ממוצע הפרות לאוכלוסיה חזקה – 1.0 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

8 ש.7: הפרות שכיחות, לפי אוכלוסיות
אוכלוסיה חזקה השכיחות ביותר: אי קבלת מסמך פירוט תאני העסקה קבלת שכר מ 10 לחודש ואילך הפחות שכיחות: חוסר התאמה בין מספר שעות העבודה לבין מספר שעות עבודה מדווחות לתלוש בשנה האחרונה לא קיבלו את השכר המגיע להם, כפי שנקבע עם המעסיק אוכלוסיה מוחלשת השכיחות ביותר: קבלת שכר מ 10 לחודש ואילך אי קבלת מסמך פירוט תנאי העסקה הפחות שכיחות: דיווח כי ניכויים לקרן פנסיה/ביטוח מנהלים אינם מועברים ליעדם אי קבלת תלוש שכר בכל חודש

9 ש.8: תחושת השכירים לגבי הפרות ביחס להפרות שבוצעו בפועל, לפי אוכלוסיות
אוכלוסיה מוחלשת אוכלוסיה חזקה % המדווחים כי לדעתם, בשנה האחרונה הפר מעסיקם אחת או יותר מזכויות העבודה שלהם במקום עבודתם 20.4 10.0 % שבפועל נעשתה לגביהם הפרה של זכות אחת או יותר במקום עבודתם 81.3 59.2 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

10 ש.9: הבדלי גירסאות בין שכירים למעסיקים
שכירים 1) מעסיקים פערי מידע % שעובדים בשעות נוספות 41.4 38.2 % שמדווחים על הפרשה לקרן השתלמות 44.0 48.0 % שמדווחים על רישום שעות באמצעות שעון נוכחות 30.8 51.6 פערים בדיווח על הפרות % שלא מקבלים שכר עבור שעות נוספות או מקבלים שכר נמוך מהנקוב בחוק שעות עבודה ומנוחה 26.9 -- % מעסיקים שלא יודעים מהו השכר שיש לשלם לעובדים עבור שעות נוספות 11.1 % שמדווחים כי אין הפרשה לקרן פנסיה/ביטוח מנהלים 2) 8.3 3.1 % שמדווחים על אי קבלת/אי מסירת מסמך פירוט תנאי העסקה 43.7 21.9 % שמקבלים שכר מ 10 לחודש ואילך 43.0 19.9 עבור כל המדגם, ללא הבחנה בין אוכלוסיה מוחלשת לאוכלוסיה חזקה; )בניכוי עובדים ללא וותק זכאות להפרשה לפנסיה מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

11 מאפיינים תעסוקתיים מאפיינים סוציו דמוגרפיים
ש.10: מדוע יש הפרות חקיקה במקום העבודה? מאפיינים תעסוקתיים משלח יד וותק במקום העבודה עבודה בשעות נוספות עבודה ביום המנוחה בסיס חישוב השכר אופן רישום שעות מאפיינים סוציו דמוגרפיים מגדר השכלה וותק בארץ דתיות לאום

12 ש.11: דוגמא להפרות לפי מאפיינים סוציו דמוגרפיים של הפרט – המקרה של לאום – יהודים ביחס לערבים
סה"כ שכירים אוכלוסיה מוחלשת אוכלוסיה חזקה ערבים יהודים % שמקבלים שכר מ 10 לחודש והלאה 55.0 41.2 68.4 59.8 26.7 26.6 % שלא קיבלו מסמך פירוט תנאי העסקה 42.8 48.5 44.7 46.9 33.3 33.9 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

13 ש.12: דוגמאות להפרות לפי מאפיינים תעסוקתיים של הפרט – המקרה של אופן רישום שעות
סה"כ שכירים אוכלוסיה מוחלשת אוכלוסיה חזקה שעון נוכחות רישום ידני שעון נוכחות רישום ידני % שמקבלים שכר מ 10 לחודש והלאה 36.6 54.8 57.8 67.5 22.0 34.8 % שלא קיבלו מסמך פירוט תנאי העסקה 38.4 49.8 43.2 50.0 32.9 28.3 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

14 ש.13: דוגמא להפרות לפי מאפיינים תעסוקתיים של הפרט – המקרה של בסיס חישוב השכר (שעתי /חודשי)
סה"כ שכירים אוכלוסיה מוחלשת אוכלוסיה חזקה שעתי חודשי % שמקבלים שכר מ 10 לחודש והלאה 50.5 34.8 65.1 54.3 31.3 23.6 % שלא קיבלו מסמך פירוט תנאי העסקה 45.3 41.6 47.3 38.4 30.9 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

15 מורכבות החקיקה והיעדר אכיפה מספקת
ש.14: מדוע יש הפרות? מורכבות החקיקה והיעדר אכיפה מספקת חוסר ידע של העובדים חוסר ידע של המעסיקים

16 ש.15: מורכבות החקיקה – היעדר ידע אודות גובה שכר המינימום לשעה
אוכלוסיה מוחלשת מעסיקים % שלא יודעים את גובה שכר המינימום לשעה הנהוג במקום עבודתם/בענף אליו משתייך העסק 52.0 36.0 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

17 מאפייני עסקים ומבנה התעסוקה
ש.16: מדוע יש הפרות? מאפייני עסקים ומבנה התעסוקה גודל עסק/ענף כלכלי התאגדות במקום העבודה מסגרת העסקה (קבלנות משנה/העסקה ישירה)

18 ש.17: דוגמא להפרות לפי מסגרת העסקה
מקבלים את שכרם מחברת כח אדם/קבלן שירותים מקבלים את שכרם ישירות מהמעסיק שבאתרו עובדים % שלא משולם להם תשלום עבור שעות נוספות או משולם שכר נמוך מהרגיל 54.5 16.4 % שלא קיבלו שכר עבור ניצול ימי חופש או שקיבלו שכר נמוך משכרם הרגיל 27.3 22.4 % שלא קיבלו מסמך המפרט את תנאי העסקתם 56.7 39.0 % שמקבלים את שכרם מ 10 לחודש ואילך 53.6 44.9 % שדיווחו כי בשנה האחרונה קרה שלא קיבלו את השכר המגיע להם, כפי שנקבע עם המעסיק 13.3 5.5 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

19 ש.18: עסקים הקונים שירותי קבלן, לפי סוג השירות
פירוט השירותים הנרכשים מס' העסקים הרוכשים את השירות (באלפים) % העסקים הרוכשים, מתוך סך העסקים במשק מספר העובדים בעסקים הרוכשים את השירות (במיליונים) % העובדים בעסקים הרוכשים את השירות מכלל המגזר העסקי שירותי שמירה ואבטחה 37.5 19.4 1.2 43.7 שירותי נקיון 30.3 15.7 44.0 שירותי הסעדה בחצרות המעסיק 2.6 1.3 0.5 17.1 שירותי ראיית חשבון 169.1 87.6 2.4 89.7 שירותי יעוץ משפטי 46.3 24.0 1.6 58.6 שירותי מחשוב 73.5 38.1 44.6 מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

20 ש.19: עסקים בישראל לפי מס' שירותי קבלן שנרכשים
מקור: אכיפת חוקי עבודה – סקר מיוחד, מינהל מחקר וכלכלה משרד התמ"ת

21 עקב האכילס של סוגיית ההפרות נעוץ במבנה ההעסקה –
ש.20: מה למדנו? אם המדינה רוצה להגן על העובדים – יש לנקוט בקווי פעולה מול המעסיקים ולא "לסמוך" על הפרטים כי ידעו להתריע ולהגן על עצמם עקב האכילס של סוגיית ההפרות נעוץ במבנה ההעסקה – בסיס חישוב השכר (עובדים שעתיים אל מול עובדים חודשיים), אופן רישום שעות, קניית שירותים (הפרטה) בקרב האוכלוסיה החלשה, לא רק ששיעור ההפרות גבוה יותר, אלא גם ההפרה הרבה יותר עמוקה בניגוד לדעה הרווחת, גם על האוכלוסיה החזקה יש הפרות, אך בשיעורים נמוכים ביחס לאוכלוסיה החלשה

22 הגדרת האוכלוסיה המוחלשת
ש.נ.1: הבחנה בין שתי אוכלוסיות הגדרת האוכלוסיה החזקה הגדרת האוכלוסיה המוחלשת כימאים, פיסיקאים ומתמטיקאים; מהנדסים ואדריכלים; רופאים, רוקחים ווטרינרים; שופטים ועורכי דין; כלכלנים, פסיכולוגים, רואי חשבון ובעלי משלח יד דומה; בעלי משלח יד אקדמי במדעי הרוח; מרצים במוסדות אקדמיים; עובדי הוראה במוסדות על תיכוניים ועל יסודיים; הנדסאים וטכנאים במדעי הטבע; הנדסאים וכנאים בהנדסה אזרחית; הנדסאי וטכנאי חשמל, אלקטרוניקה ומכונות; הנדסאי מחשב וטכנאי מחשב; עיתונאים ועובדי אמנות וספורט; מבקרי חשבונות ותמחירנים; מנהלים כלליים; מנהלים בכירים; מזכירי רשויות מקומיות ומנהלים אחרים כל מי שלא נכללו בקבוצה החלשה ובקבוצה זו, אך משתכרים למעלה מ – 6,000 ₪ בחודש הארחה ואוכל; מטפלים; עובדי בטחון; עובדי שירותים אחרים; עובדים בגידולי שדה ובמטעים; עובדים במשק מעורב ואחרים; צבעים וסיידים; עובדים בהכנת מזון, משקאות וטבק; עובדי טוויה; עובדי אריגה וסריגה; עובדים בייצור נעליים ובמוצרי עור אחרים; פועלי ייצור נייר, קרטון ומוצריהם; פועלים בתהליכי ייצור פלסטיק, גומי ומוצריהם; עובדי נקיון; חצרנים, שמשים ועובדי נקיון אחרים; שומרים, שליחים, סדרנים ואחרים; סבלים וסוורים; עובדים בלתי מקצועיים.


הורד את "ppt "העסקה הוגנת – האומנם? כנס השקת החוק להגברת האכיפה של חוקי עבודה

מצגות קשורות


מודעות Google