שיעור ג1: מערכת צירים תלת מימדית

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
Advertisements

חוזרים ויודעים את סדר הפעולות עם סוגריים
מערכות סדרתיות (מערכות עקיבה)
עריכה: אמיל וייסברוט תיכון עירוני ע"ש דוד טוביהו ב"ש
קורס מבוא לפיזיקה נעה מבורך.
למנוע שגיאות בעזרת הכלים של "האתגר 5": המקרה של נקודת פיתול
חקירת פונקציה נקודות קיצון אקסטרמום(קיצון) בקטע סגור תחומי עליה וירידה
תרגילי חיזוק קבוצת הריצה של צה"ל "רצים בשניים".
מפת אזורי גידול גפן יין בישראל הווה ועתיד
נושא השקופית מס' השקופית
מכניקה תורת התנועה O x y o y x r y x tanα = r² =x² +y²
ניווט רובוט מסוג ROOMBA במרחב ממופה
ייצוגים שונים של פונקציה
תרכובות החיים מאת : גליה גויכברג
כוח על תיל נושא זרם בשדה מגנטי
בקרת Sliding Mode של מערכת עקיבה
"פיתוח והפעלה של תוכניות ( ) לימודים" מיפוי תכני הקורס
מחלקת הדרכה תשע"ח אמינות ויושרה – המושג אמת – חלק א מטרות הפעילות:
משימה: אופניים כל הזכויות שמורות למשרד החינוך והתרבות מהדורת ניסוי-לא למכירה ולאורט-המנהל למחקר ולפיתוח ולהכשרה.
סוגים של מזגנים.
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
שם ביה"ס, רשות: מקיף ט' אשדוד שם המורה: יוליה מורשטיין שם המדריכה:
כף הרגל.
מפגש 5 יבשות על כדור הארץ מטרות פתיחה מהלך מהלך א' – משחק ים יבשה
Marina Kogan Sadetsky –
ששת כובעי החשיבה חשיבה מקבילה בעזרת
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
הטבלה המחזורית.
מבצעים: רועי מור טל מסרי
תרגול Introduction to C - Fall Amir Menczel.
פעולות אריתמטיות קרן כליף.
פוטנציאל חשמלי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
ציפה ודחי.
תירגול 11: מיונים וחיפוש בינארי

תלמידים יקרים, נגמרה החופשה והגיע הזמן עורר את תאי המוח שלנו
סטטיסטיקה טווח נתונים ומדדי מרכז.
שם ביה"ס, רשות: מקיף ה' אשדוד שם המורה: פולינה צ'יגרינסקי שם המדריכה:
קשרי מקסוול (מתכון לתמרונים אלגבריים בבעיות תרמודינאמיות)
ניתוח עקיבות.
תכנון סכמות רלציוניות איזה תכנון טוב יותר? Customer Ordered CustOrders
מה ניתן ללמוד ממתמטיקאים על הוראת גיאומטריה בבית-ספר יסודי
Carry Save Adder (CSA).
פתרון של מערכת משוואות לינארית
שימור תנע בהתנגשויות קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
כל הזכויות שמורות לגבריאל אנקרי © 2017
פחמימות - סוכרים כתבו ידידה גוטליב אורית מולוידזון
סיבות להחזקת מלאי לשם מה צריך מלאי?
הקשר הכימי.
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
אלגוריתמי מיון רקורסיביים
אנליטית זוית בין שני ישרים הוכחה ~> דוגמא ~> סיכום!! ^_^
המודל ההיסטורי של התפתחות אמצעי התקשורת:
Solving Simultaneous Linear Equations Using GPU
המשפט המורכב זאב ייני ©.
פחמימות לטוב ולרע חד סוכרים דו סוכרים רב סוכרים
מעבדה הכנה לבחינת הבגרות במעבדה נושאי השיעור גורמים קבועים בקרות חזרות
הקלד את פרטי האירוע כאן.
שרטוט ידני - חלק 1.
סיפור על ארבעה נרות.
הזרם במסגרת מוליכה הנעה באזור בו שורר שדה מגנטי
תיאוריית תכנון סכמות למסדי נתונים יחסיים חלק 2
מערכת משוואות מיוחדות.
לבית: המשיכו וקראו עד סוף פרק א' נושא תנועה.
חקרנות מתמטית: הקשר בין שטחים והיקפים - האומנם?
שיתוף פעולה - מחלקה ג' מחלקת הדרכה תשע"ח.
נערך על ידי ענת פלדנקרייז מהמצגות של זיוה לנדא, דורית בר, אילנה זהר
הקשר הכימי (ברמת מורה) מלכה יאיון
רישום מידות לפי ת"י 189 כל המידות הרשומות הינן בממ' ובגודלן האמיתי
תמליל מצגת:

שיעור ג1: מערכת צירים תלת מימדית וקטורים – הווקטור האלגברי שיעור ג1: מערכת צירים תלת מימדית אודות

מה מצפה לנו היום? היום נלמד על מערכת צירים תלת מימדית ייצוג נקודה במרחב במערכת צירים תלת ממדית חלוקת המרחב על ידי מישורי הצירים סיכום

המישור [ x , y ] | תיאור נקודה במישור הדו-ממדי בדומה להצגת נקודה במישור בעזרת מערכת צירים דו-ממדית, באפשרותנו להציג נקודה במרחב בעזרת מערכת צירים תלת ממדית. במערכת צירים דו-ממדית, אנו בוחרים נקודה O כראשית הצירים ושני צירים המאונכים זה לזה. לכל נקודה במישור אנו מתאימים זוג סדור של מספרים (x , y). x הוא מרחק הנקודה מציר ה-y. y הוא מרחק הנקודה מציר ה-x . ראו שרטוט: לדוגמא, בשרטוט, מרחק A מציר y הוא 3. מרחק A מציר x הוא 2. לכן שיעורי הנקודה A הם (3 ,2). למישור זה אנו קוראים המישור [x , y].

מעבר לשלושה ממדים | תיאור נקודה הנמצאת במישור [x,y] כדי לתאר נקודה במרחב התלת ממדי, אנו מוסיפים למישור [x , y ] , בראשית הצירים O, ציר נוסף, ציר z, הניצב לשני הצירים x ו-y (ולכן ניצב למישור [x ,y ]). כל נקודה במרחב תתואר במערכת צירים זו על-ידי שלושה שיעורים. ( x , y , z ) באופן הבא: אם הנקודה נמצאת במישור [x,y] אז שני השיעורים x ו-y יהיו כמו בהצגה הדו-ממדית של מישור זה. שיעור ה-z הוא 0. לדוגמא: הנקודה A(3,2) במישור [x,y] (שרטוט מימין), מתוארת במרחב התלת ממדי על-ידי A ( 3 , 2 , 0 ) (שרטוט משמאל).

מעבר לשלושה ממדים | תיאור נקודה שאינה במישור [x,y] כדי לתאר נקודה במרחב התלת ממדי, אנו מוסיפים למישור [x , y ] , בראשית הצירים O, ציר נוסף, ציר z, הניצב לשני הצירים x ו-y (ולכן ניצב למישור [x ,y ]). כל נקודה במרחב תתואר במערכת צירים זו על-ידי שלושה שיעורים. ( x , y , z ) באופן הבא: אם הנקודה נמצאת במישור [x,y] אז שני השיעורים x ו-y יהיו כמו בהצגה הדו-ממדית של מישור זה. שיעור ה-z הוא 0. אם הנקודה A אינה במישור [x,y] , נוריד מהנקודה A אנך למישור [x,y] שיחתוך מישור זה בנקודה B(x,y,0). שני השיעורים x ו-y של A שווים לשיעורי x ו-y של הנקודה B. כאשר הנקודה A נמצאת "מעל" למישור [x,y] שיעור ה-z הוא מרחק הנקודה A מהמישור [x,y]. ראו שרטוט.

דוגמא לדוגמא, אם נרים את הנקודה B(3,2,0) מהמישור [x,y] ביחידה אחת, תתקבל הנקודה A(3,2,1).

השלמת תיבה וקריאת השיעורים אפשר להשלים תיבה כבשרטוט הימני: ולקרוא את שיעורי הנקודה A על כל ציר.

מישורי הצירים | מישור [x,y] במערכת צירים תלת ממדית קיימים שלושה מישורים אשר כל אחד מהם מכיל זוג צירים. היכרנו את המישור [x,y] המכיל את הצירים x ו-y. שיעורי כל נקודה בו הם (x,y,0).

מישורי הצירים | מישור [x,z] במערכת צירים תלת ממדית קיימים שלושה מישורים אשר כל אחד מהם מכיל זוג צירים. היכרנו את המישור [x,y] המכיל את הצירים x ו-y. שיעורי כל נקודה בו הם (x,y,0) באופן דומה קיים מישור [x,z] המכיל את הצירים x ו-z. מהו שיעור y של כל הנקודות במישור זה? (x ,?, z)

מישורי הצירים | מישור [x,z] במערכת צירים תלת ממדית קיימים שלושה מישורים אשר כל אחד מהם מכיל זוג צירים. היכרנו את המישור [x,y] המכיל את הצירים x ו-y. שיעורי כל נקודה בו הם (x,y,0) באופן דומה קיים מישור [x,z] המכיל את הצירים x ו-z. בכל נקודה במישור [x,z] שיעור ה-y הוא 0. שיעורי כל נקודה בו הם (x,0,z).

מישורי הצירים | מישור [y,z] במערכת צירים תלת ממדית קיימים שלושה מישורים אשר כל אחד מהם מכיל זוג צירים. היכרנו את המישור [x,y] המכיל את הצירים x ו-y. שיעורי כל נקודה בו הם (x,y,0) באופן דומה קיים מישור [x,z] המכיל את הצירים x ו-z. בכל נקודה במישור [x,z] שיעור ה-y הוא 0. שיעורי כל נקודה בו הם (x,0,z). מישור [y,z] מכיל את הצירים y ו-z. מהו שיעור x של כל הנקודות במישור זה? (? ,y,z)

מישורי הצירים | מישור [y,z] במערכת צירים תלת ממדית קיימים שלושה מישורים אשר כל אחד מהם מכיל זוג צירים. היכרנו את המישור [x,y] המכיל את הצירים x ו-y. שיעורי כל נקודה בו הם (x,y,0) באופן דומה קיים מישור [x,z] המכיל את הצירים x ו-z. בכל נקודה במישור [x,z] שיעור ה-y הוא 0. שיעורי כל נקודה בו הם (x,0,z). מישור [y,z] המכיל את הצירים y ו-z. שיעורי כל נקודה בו הם (0,y,z).

תרגיל 1 | ייצוג נקודות מערכת צירים תלת ממדית להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] .

תרגיל 1 | פתרון A להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] . פתרון: A לא על ציר. A במישור [x,y].

תרגיל 1 | פתרון B להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] . פתרון: B על ציר x.

תרגיל 1 | פתרון C להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] . פתרון: C על ציר z.

תרגיל 1 | פתרון D להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] . פתרון: D לא על ציר. D במישור [x,z].

תרגיל 1 | פתרון E להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] . פתרון: E על ציר y.

תרגיל 1 | פתרון F להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] . פתרון: F לא על ציר. F במישור [y,z].

תרגיל 1 | פתרון G להלן נתונות נקודות שונות. A(5,1,0), B(5,0,0), C(0,0,3), D(1,0,3), E(0,-2,0), F(0,1,-2), G(-2,1,-2) קבעו עבור כל נקודה האם היא נמצאת על: ציר ה-x , ציר ה-y , ציר ה-z או על אף אחד מהצירים. לגבי כל נקודה שאינה על אחד הצירים, קבעו האם היא במישור [x,y], [y,z] או [x,z] . פתרון: G לא על ציר, ולא על אחד המישורים.

נחקור את מישורי הצירים היום נלמד על מערכת צירים תלת מימדית ייצוג נקודה במרחב במערכת צירים תלת ממדית חלוקת המרחב על ידי מישורי הצירים סיכום

חלוקת המישור על ידי ישר | שאלה שאלה: לכמה חלקים מחלק ישר את המישור? (ללא נקודות הישר עצמו)

חלוקת המישור על ידי ישר | תשובה שאלה: לכמה חלקים מחלק ישר את המישור? (ללא נקודות הישר עצמו) תשובה: ישר מחלק את המישור לשני חלקים. כל חלק מצד אחר של המישור. ראו שרטוט: צד א צד ב

חלוקת המישור על ידי שני צירי מערכת צירים | שאלה שאלה: לכמה חלקים מחלקים שני הצירים של מערכת הצירים את המישור? (ללא נקודות הצירים).

חלוקת המישור על ידי שני צירי מערכת צירים | תשובה שאלה: לכמה חלקים מחלקים שני הצירים של מערכת הצירים את המישור? (ללא נקודות הצירים). תשובה: שני הצירים מחלקים את המישור לארבעה רביעים.

חלוקת המרחב התלת ממדי על ידי מישורי הצירים לכמה חלקים מחולק המרחב התלת הממדי על ידי שלושת מישורי הצירים?

חלוקת המרחב התלת ממדי על ידי מישורי הצירים לכמה חלקים מחולק המרחב התלת הממדי על ידי שלושת מישורי הצירים? בשרטוט רואים חלק אחד של המרחב בו שלושת שיעורי כל נקודה חיוביים. דמיינו את שלושת מישורי הצירים כרצפה ושני קירות חדר. (חדר אינסופי). כמה "חדרים" כאלה קיימים במרחב מעבר ל"קירות" ומעל ל"רצפה"?

חלוקת המרחב התלת ממדי על ידי מישורי הצירים לכמה חלקים מחולק המרחב התלת הממדי על ידי שלושת מישורי הצירים? בשרטוט רואים חלק אחד של המרחב בו שלושת שיעורי כל נקודה חיוביים. דמיינו את שלושת מישורי הצירים כרצפה ושני קירות חדר. (חדר אינסופי). כמה "חדרים" כאלה קיימים במרחב מעבר ל"קירות" ומעל ל"רצפה"? אם נמשיך את הצירים x ו-y לכיוונים השליליים שלהם, נקבל את ארבעת הרביעים של המישור [x,y]. מעל כל רביע כזה קיים "חדר" נוסף. בס"ה 4 "חדרים".

חלוקת המרחב התלת ממדי על ידי מישורי הצירים לכמה חלקים מחולק המרחב התלת הממדי על ידי שלושת מישורי הצירים? בשרטוט רואים חלק אחד של המרחב בו שלושת שיעורי כל נקודה חיוביים. דמיינו את שלושת מישורי הצירים כרצפה ושני קירות חדר. (חדר אינסופי). כמה "חדרים" כאלה קיימים במרחב מעבר ל"קירות" ומעל ל"רצפה"? אם נמשיך את הצירים x ו-y לכיוונים השליליים שלהם, נקבל את ארבעת הרביעים של המישור [x,y]. מעל כל רביע כזה קיים "חדר" נוסף. בס"ה 4 "חדרים". מתחת לכל רביע כזה נמצאים עוד "חדר". ובס"ה ארבעה "חדרים" נוספים. בס"ה 8 "חדרים". מישורי הצירים מחלקים את המרחב ל-8 חלקים. ראו את השקף הבא.

חלוקת המרחב התלת ממדי לשמונה אוקטנטים נעבור לגאוגברה "חלוקת המרחב ל-8 אוקטנטים". נסובב את השרטוט כדי לראות את שמונת האוקטנטים.

חלוקת המרחב התלת ממדי לשמונה אוקטנטים נעבור לגאוגברה "שינוי שיעורי נקודה במרחב". שנו בזה אחר זה את שיעורי הנקודה P בעזרת סרגלי הגרירה מימין. שימו לב למיקום הנקודה בהתאם לסימני שיעוריה. שימו לב לשיעורי הנקודות המתקבלות על צירי השיעורים ועל מישורי הצירים.

תרגיל 2 נתונה פירמידה ABCDE שקדקודיה הם: A(0,0,0), B(4,0,0), C(4,3,0), D(0,3,0), E(2,1,4). האם הפירמידה מעל או מתחת למישור x,y]] ? חשבו את נפח הפירמידה.

תרגיל 2 | פתרון סעיף א נתונה פירמידה ABCDE שקדקודיה הם: A(0,0,0), B(4,0,0), C(4,3,0), D(0,3,0), E(2,1,4). האם הפירמידה מעל או מתחת למישור x,y]] ? חשבו את נפח הפירמידה. פתרון סעיף א: נשים לב כי שיעור ה-z של הקדקודים ABCD הוא 0. נסיק מכך כי הם נמצאים במישור [x,y]. לכן, בסיס הפירמידה ABCD נמצא על המישור [x,y]. כל שיעורי הנקודה E חיוביים. והפירמידה מעל מישור זה.

תרגיל 2 | פתרון סעיף ב נתונה פירמידה ABCDE שקדקודיה הם: A(0,0,0), B(4,0,0), C(4,3,0), D(0,3,0), E(2,1,4). האם הפירמידה מעל או מתחת למישור x,y]] ? חשבו את נפח הפירמידה. פתרון סעיף ב: נפח פירמידה מחושב על-ידי שליש מכפלת שטח בסיסה בגובה לבסיס. כדי לחשב את נפח הפירמידה צריך למצוא את שטח הבסיס ABCD ואת הגובה לבסיס מהנקודה E.

תרגיל 2 | פתרון סעיף ב נתונה פירמידה ABCDE שקדקודיה הם: A(0,0,0), B(4,0,0), C(4,3,0), D(0,3,0), E(2,1,4). האם הפירמידה מעל או מתחת למישור x,y]] ? חשבו את נפח הפירמידה. פתרון סעיף ב: נפח פירמידה מחושב על-ידי שליש מכפלת שטח בסיסה בגובה לבסיס. כדי לחשב את נפח הפירמידה צריך למצוא את שטח הבסיס ABCD ואת הגובה לבסיס מהנקודה E. בסעיף הקודם ראינו כי קודקודי הבסיס ABCD נמצאים כולם במישור [x,y]. אפשר לראות כי ABCD הוא מלבן. מצאו את אורכי צלעות המלבן ואת שטחו.

תרגיל 2 | פתרון סעיף ב נתונה פירמידה ABCDE שקדקודיה הם: A(0,0,0), B(4,0,0), C(4,3,0), D(0,3,0), E(2,1,4). האם הפירמידה מעל או מתחת למישור x,y]] ? חשבו את נפח הפירמידה. פתרון סעיף ב: נפח פירמידה מחושב על-ידי שליש מכפלת שטח בסיסה בגובה לבסיס. כדי לחשב את נפח הפירמידה צריך למצוא את שטח הבסיס ABCD ואת הגובה לבסיס מהנקודה E. בסעיף הקודם ראינו כי קודקודי הבסיס ABCD נמצאים כולם במישור [x,y]. ABCD הוא מלבן שצלעותיו הן: AB=CD=4 ו-BC=DA=3. ולכן שטח ABCD הוא: 3·4=12 מצאו את גובה הפירמידה ונפחה.

תרגיל 2 | פתרון סעיף ב נתונה פירמידה ABCDE שקדקודיה הם: A(0,0,0), B(4,0,0), C(4,3,0), D(0,3,0), E(2,1,4). האם הפירמידה מעל או מתחת למישור x,y]] ? חשבו את נפח הפירמידה. פתרון סעיף ב: נפח פירמידה מחושב על-ידי שליש מכפלת שטח בסיסה בגובה לבסיס. כדי לחשב את נפח הפירמידה צריך למצוא את שטח הבסיס ABCD ואת הגובה לבסיס מהנקודה E. שטח ABCD הוא: 3·4=12 מצאו את גובה הפירמידה ונפחה.

תרגיל 2 | פתרון סעיף ב נתונה פירמידה ABCDE שקדקודיה הם: A(0,0,0), B(4,0,0), C(4,3,0), D(0,3,0), E(2,1,4). האם הפירמידה מעל או מתחת למישור x,y]] ? חשבו את נפח הפירמידה. פתרון סעיף ב: נפח פירמידה מחושב על-ידי שליש מכפלת שטח בסיסה בגובה לבסיס. כדי לחשב את נפח הפירמידה צריך למצוא את שטח הבסיס ABCD ואת הגובה לבסיס מהנקודה E. שטח ABCD הוא: 3·4=12 גובה הפירמידה הוא מרחק הנקודה E מהמישור [x,y]. הגובה הוא שיעור z של הנקודה E: 4. הנפח הוא:

נסכם את השיעור היום נלמד על מערכת צירים תלת מימדית ייצוג נקודה במרחב במערכת צירים תלת ממדית חלוקת המרחב על ידי מישורי הצירים סיכום

היום פגשנו מערכת צירים תלת מימדית כל נקודה במרחב מתוארת על-ידי שלושה שיעורים ( x , y , z ) באופן הבא: x הוא מרחק הנקודה מציר ה-y y הוא מרחק הנקודה מציר ה-x z הוא מרחק הנקודה ממישור [x,y]. הכרנו את מישורי הצירים: המישור [x,y] מכיל את הצירים x ו-y. שיעורי כל נקודה בו הם (x,y,0). המישור [x,z] מכיל את הצירים x ו-z. שיעורי כל נקודה בו הם (x,0,z). המישור [y,z] מכיל את הצירים y ו-z. שיעורי כל נקודה בו הם (0,y,z). מישורי הצירים מחלקים את המרחב ל-8 חלקים. סוף