אור וחשמל מיוחדים בתהליכים וביצורים חיים

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
השוואה בין הדברה כימית וביולוגית בתות השדה
Advertisements

מבוא לביואינפורמטיקה יואלה יריב רוברט בצאם 17.june.2002.
התאמת בעלי חיים לסביבתם
מערך שיעור במקצוע: תולדות האמנות
אנדי וורהול, מרלין , הדפס רשת
ארועים שהיו ב קלודיה שגיא כנס שנתי בשדה וורבורג
סלע אולגה דור שבח מופת 2009.
מדוע מתרחשות תגובות כימיות ?
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
כמו שהמנהלים אוהבים לומר:
תהליך עבודת המעצב.
נושא השקופית מס' השקופית
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות
יתוש הטיגריס האסייני דר' גיל סתיו, יועץ אנטומולוגי טל ויינברג, ניטורים שרותי אקולוגיה.
אנזימים פעילות ביולוגית אנזימים בתעשייה מילון מושגים
מדענים רוצים לראות בעיניים את מה שהם חוקרים. לא תמיד הם יכולים.
שם המנחה: איריס זוהר שם הפרוייקט: קשירה ושחרור של זרחן מחומרים סופחים המשמשים כדשנים בקרקע שאלת המחקר: כיצד משתנים לאורך זמן מאגרי הקשירה של הזרחן בקרקעות.
שאלון על הבז גל כיתה ד'1.
הטבלה המחזורית.
מנהל מדור משאבות ואוטומציה
כימטק טכניון תשע"ה השתלמות מתוקשבת בהנחית ד"ר אורית הרשקוביץ
חומרים טהורים ותערובות
תנשמות נגד מכרסמים מדעי החיים.
פוטנציאל חשמלי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
ציפה ודחי.
כא"מ מושרה המקרה של תנועת מוט מוליך בשדה מגנטי תוכן העניינים
זו חשיבה שיוצרת פתרונות חדשים. אחרים מכל הפתרונות שאנחנו כבר מכירים.
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות
בטיחות ביולוגית בעדר כנס נוקדים מאל"ה 2004.
למידת חקר עבודת חקר – מהי
תלמידים יקרים, נגמרה החופשה והגיע הזמן עורר את תאי המוח שלנו
ניתוח עקיבות.
מאפייני החיים.
החללית הישראלית הראשונה על הירח
אנרגיה אנרגיה ועוד אנרגיה
מערכת השרירים.
לא כל השלשולים כל כך גדולים...
איך אפשר לייצר ללא מלאי באופן כלכלי?
מקורות שדה מגנטי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
הקסם שבכימיה.
סוכרים כאמצעי זיהוי והכרות ביולוגית
האנזימים: מבנה ופעילות
הקשר הכימי.
המערה כבית גידול מגיש: עומר דדון.
רפוי בעיסוק ילדים מחוז צפון ברוכים הבאים!
שדה מגנטי ותנועת חלקיק טעון בשדה מגנטי
ספקטרום אלקטרומגנטי ולומינסנציה
אור וצבע.
פתרונות בית חכם מבית Smart-On
העליות לארץ ישראל.
בעריכת: מלכה דבורה ורונית מבוסס על מצגות של מרים כרמי
מערכת הנשימה.
המשפט המורכב זאב ייני ©.
יסודות חומר טהור הבנוי מסוג אחד של אטומים.
דוגמאות לפתרונות דידאקטיים הרצאה בהשתלמות אורנים 2009 פרנסיס דרקסלר
סיפורים על מדע התחת של הסוס
התחממות של כדור הארץ סרטון.
מופעי הירח הכינה: ליאת סופר.
הזרם במסגרת מוליכה הנעה באזור בו שורר שדה מגנטי
לבית: המשיכו וקראו עד סוף פרק א' נושא תנועה.
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
שבוע לאומי לגלישה בטוחה איגוד האינטרנט הישראלי
אילנה זהר, מדריכה מחוזית לכימיה ©
אם ניקח ½ ק"ג מים ונהפכם לקרח האם המסה תשתנה?
מקורות מתכלים ומתחדשים
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
ניהול הטיפול בכאב במיאלומה נפוצה- כנס עבור מטופלים ומלווים
Java Programming רשימות מקושרות - המשך
תרומת וחשיבות הכימיה לתחומי ההייטק בארץ: זבל, סוכר, והדפסה תלת מימדית
תמליל מצגת:

אור וחשמל מיוחדים בתהליכים וביצורים חיים

שאלה לתלמידים מהם מקורות האור העיקריים בהם משתמש האדם? תשובה 1. השמש שמפיצה אור טבעי שמגיע לכדור הארץ, מתהליך כימי רב עוצמה שמתרחש בתוכה. 2. הזרם חשמלי שעובר במכשירים שונים הממירים את החשמל לאור. 3. תהליכים כימיים שמפיק האדם אשר מפיצים אור כגון שריפה ועוד.

שאלה לתלמידים האם אתם מכירים יצורים חיים שמפיצים אור? כשחושבים על יצורים זוהרים, רובנו חושבים על גחליליות. בעולם מצויים היום כ- 2000 מיני גחליליות, שמונה מהם בישראל. אך לא רק הגחליליות מאירות. יצירת מאור על ידי יצורי חי - משותפת למספר יצורים חיים. תופעה זו נקראת ביו- לומינציה ביו- חיים לומינציה- הארה האור שיוצרת תופעת הביו-לומינציה אינו חם ואינו מתכלה. זו הסיבה שכיום מנסים ליצור שימוש בביו-לומינציה לתאורה שימושית וחסכונית בחיי היום יום, כמו תאורת דרכים על ידי עצים מאירים.

חיידקים ( בקטריות ) מאירים סרטן מאיר במעמקי הים דיונונים מאירים עולים לחוף ביפן בלילה.

הכנסו לקישור בו נצפה בגחליליות על רקע השיר הנפלא ששרה אסתר שמיר https://www.youtube.com/watch?v=q-ZF46poxC8&feature=player_embedded#t=0 הכנסו לקישור בו נצפה בגחליליות על רקע השיר הנפלא ששרה אסתר שמיר https://youtu.be/ApbYcTiFcig

השגת מזון- סיבה להאיר אור השמש אינו חודר למערות עמוקות מיוחדות שבניו זילנד. אך בחשיכה שבמערות, מופיעות אלפי נקודות מאירות ומסתוריות. האורות הללו נראים כמעין יקום ענקי שמקיף את המבקר מכל עבריו. מדובר בתולעים מאירות. התולעים הזוהרות והזעירות הללו הן בקושי בעובי של אטרייה. התולעים, שאורכן הוא כ-3 סנטימטרים, מפרישות מעין קורים המזכירים קורי עכביש. החומרים שהן מפרישות מגופן מאירים ויוצרים את האור הקסום. מטרת התאורה הזו היא למשוך חרקים זעירים שנלכדים בקורים ומזינים את התולעים הזורחות.

הישרדות- הגנה סיבה להפצת אור סיבה להפצת אור סרטן שרימפ המים העמוקים מקיא פולט ג'לי זוהר כשתוקפים אותו וכך הוא מרחיק טורפים. תולעת הרכבת מאירה בשני צבעים וכך מזהירה טורפים מלטרוף אותה. https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=oKjFVBVGad0#t=13 לחצו על הקישור וצפו בסרט על ביולומינציה

ניסוי- נר אור stick light הסטיקלייט - הוא מקל זוהר חד-פעמי, אשר פולט אור, כתוצאה מתגובה כימית בין חומרים. בזמן "שבירת הסטיקלייט" אנו גורמים לחומר שהיה במבחנה הפנימית להיפגש עם החומר שמחוץ למבחנה וכך נוצרת התגובה הכימית ו"נדלק" האור. יש בסטיקלייט גם תמיסה של צבע פלורסנטי, שנותנת לו את הצבע המיוחד שלו. שאלת החקר כיצד משפיעה הטמפרטורה על עוצמת האור הנפלטת בנר האור?

1.לפניכם 3 כוסות., מלאים במים בטמפ' שונות. חומרים וציוד: 3 כוסות מים בטמפ' שונות, מד טמפ', נר אור - (stick light),שעון עצר בנייד שלכם. מהלך הניסוי: 1.לפניכם 3 כוסות., מלאים במים בטמפ' שונות. 2. שיברו בזהירות את המבחנה הפנימית שבנר האור בכל אחר מהנרות וחכו מעט. 3. הכניסו את מד הטמפ' למים ורישמו בטבלה את טמפ' המים בכל כוס. 4. הכניסו נר אחד לכל כוס והמתינו 3 דקות. תוצאות הניסוי: כוס טמפרטורת המים בכוס עוצמת אור : גבוהה, בינונית, נמוכה מי ברז מי קרח מים חמים

הטמפרטורה שבה נמצא נר האור משפיעה על עוצמת האור הנפלטת ממנו. מסקנת הניסוי הטמפרטורה שבה נמצא נר האור משפיעה על עוצמת האור הנפלטת ממנו. ככל שהטמפ' שבה נמצא נר האור גבוהה יותר כך עוצמת האור גבוהה יותר. הסבר- חלקיקי החומר המשתתפים בתהליך הכימי נעים מהר יותר כשהטמפרטורה גבוהה יותר וכתוצאה מכך עוצמת האור גבוהה יותר. שאלה- מה ההבדל בין ביולומינציה לבין האור שנוצר בתהליך בעירה?

קולטני חשמל ביולוגיים ביצורים חיים קולטני חשמל, הם קולטני חישה ביולוגיים המסוגלים לקלוט גירוי חשמלי מהסביבה. אצל בעלי חיים מסוימים התפתחו איברי ומערכות חישה המסוגלים לחוש בנוכחות ושינויים בשדות חשמליים בטבע. השימוש בקולטני חשמל נעשה לצורך : * חישת מיקום (זיהוי אובייקטים). * חישת תקשורת חשמלית (תקשורת חברתית על ידי זיהוי שינויים בשדה חשמלי). דוגמא- כרישים המסוגלים לחוש באותות חשמליים המופקים מפעימות הלב של טרפם וכך להגיע ולצוד אותם. הנקודות הן מיפוי הקולטנים בכריש

דגי חשמל המייצרים בעצמם שדה חשמלי דגי חשמל מייצרים את השדות החשמליים שלהם באמצעות איברי חשמל מיוחדים. הם בנויים מתאי שריר ועצב שעברו שינוי, ומותאמים במיוחד ליצור שדות ביו-חשמליים. שדות אלו חזקים יותר מהשדות שמייצרים באופן נורמלי השרירים או העצבים. בדרך כלל איברים אלו ממוקמים בזנבם של דגי החשמל או בשרירי החזה. הפלט החשמלי של האיבר הזה נקרא פריקת האיבר החשמלי. הצלופח החשמלי הדרום-אמריקני הוא דג המסוגל ליצור שדה חשמלי החזק ביותר בעולם החי - עד 600 וולט בעוצמה של 1 אמפר. שפמנון חשמלי

דגי חשמל חזקים הם דגים אשר פריקת האיבר החשמלי היא מספיק חזקה כדי להמם את הטרף שלהם. דגי חשמל חלשים מייצרים פריקה חשמל של פחות מ-1 וולט. זו עוצמה חלשה מידי כדי להמם טרף, אולם הדג משתמש בה כדי לנווט, לאתר אובייקטים (חישת מיקום חשמלית) ותקשורת עם דגי חשמל אחרים (תקשורת חשמלית). חשמלן נמרי- חי באילת ומגיע לאורך של בערך מטר. 

גלים מאירים גלים מאירים במקומות מסוימים בעולם יש תופעה מרהיבה של גלים מוארים , וסירות שטות מלוות פסים של אור. התופעה נובעת מריכוז של יצורים חיים קטנים שיש להם תכונות של ביו-לומינציה. היצורים הזעירים שגורמים לגלים להאיר מגיבים באופן אוטומטי למגע של גופים כמו סירות או לפגיעה בחוף, כך שהם מאירים בעיקר בעת פגיעת הגלים בחוף, או במגע עם עצמים אחרים. https://www.youtube.com/watch?v=uUbIWqiynBY&feature=player_embedded היכנסו לסרט - גולשי גלים בקליפורניה שגולשים על גלים מוארים