כא"מ מושרה המקרה של תנועת מוט מוליך בשדה מגנטי תוכן העניינים

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
מערכות סדרתיות (מערכות עקיבה)
Advertisements

עריכה: אמיל וייסברוט תיכון עירוני ע"ש דוד טוביהו ב"ש
קורס מבוא לפיזיקה נעה מבורך.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ככלי להערכת שווי החברה
חקירת פונקציה נקודות קיצון אקסטרמום(קיצון) בקטע סגור תחומי עליה וירידה
אוגרים ומונים – Registers & Counters
יסודות הצילום- קומפוזיציה
אנדי וורהול, מרלין , הדפס רשת
חזרה על מושגי הבסיס המצגת נערכה ע"י ויצמן אורית ממצגות נחשון ומצגות של נלי פרייזונד ואילנה זוהר.
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
מכטרוניקה.
נושא השקופית מס' השקופית
מכניקה תורת התנועה O x y o y x r y x tanα = r² =x² +y²
השתלמות מורים לפיזיקה בראשית דרכם יום רביעי 03 דצמבר 2008
תרכובות החיים מאת : גליה גויכברג
מבנה הפרח מבנה הפרח תשס"ז.
כוח על תיל נושא זרם בשדה מגנטי
סוגים של מזגנים.
מצגת אפקטיבית הנחיות שימוש במצגת זו מאת: עו"ד אופיר צומן
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות
השראה מגנטית קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום.
האם מבינים את המתרחש בתהליך ?
כף הרגל.
תיבת הילוכים אוטומטית להנעה אחורית
יחסים וקשרים בעולם החומרים : מצגת חלק 2
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
הטבלה המחזורית.
מנהל מדור משאבות ואוטומציה
חומרים טהורים ותערובות
פוטנציאל חשמלי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
ציפה ודחי.
המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע, רחובות

מודלים של האטום ומודל האטום של בוהר
התפתחות התורה האטומית המודרנית
רדיוסים אטומיים ואנרגיות יינון
תלמידים יקרים, נגמרה החופשה והגיע הזמן עורר את תאי המוח שלנו
קשרי מקסוול (מתכון לתמרונים אלגבריים בבעיות תרמודינאמיות)
התנגשות אלסטית מצחית קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
אורביטלים מולקולריים מיכל ברונשטיין-טוחן
Playing Physics Jeopardy
פיתוח מערכת מידע איך ???.
יחסים וקשרים בעולם החומרים : מצגת חלק 4
אילנה זהר, מדריכה מחוזית לכימיה ©
שימור תנע בהתנגשויות קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
מקורות שדה מגנטי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
Direction of induced current
תיארוך בעזרת פחמן 14 קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
הקשר הכימי.
עקיפה והתאבכות של אלקטרונים הוכחה ניסיונית להתנהגות הגלית של האלקטרון
שדה מגנטי ותנועת חלקיק טעון בשדה מגנטי
פיסיקה 3 פרופ' אמנון פרוכטמן מכון טכנולוגי חולון
פיסיקה 3 פרופ' אמנון פרוכטמן מכון טכנולוגי חולון
המהפכה התעשייתית מתוך: ויקיפדיה עיר תעשייה, גרמניה, 1881.
Emech at 1 + W = Emech at 2 mgh1 = mgh2
התקשרויות, מכרזים ואחריות חברי המועצה
המשפט המורכב זאב ייני ©.
דואליות האור תודה לפרנסיס דרקסלר: שקפים 2 ו 3 נלקחו (ברשות..) מתוך המצגת שלו: "מבוא לפיסיקה קוונטית – הרצאה בהשתלמות מורים ירושלים" קובץ זה נועד אך ורק.
יסודות חומר טהור הבנוי מסוג אחד של אטומים.
דוגמאות לפתרונות דידאקטיים הרצאה בהשתלמות אורנים 2009 פרנסיס דרקסלר
משבר בהוראת הפיזיקה ודרכי התמודדות איתו
טיעון כמרכיב מטה-קוגניטיבי בהוראת הפיזיקה
הזרם במסגרת מוליכה הנעה באזור בו שורר שדה מגנטי
לבית: המשיכו וקראו עד סוף פרק א' נושא תנועה.
על עילוי, גרר ומה שביניהם.
אילנה זהר, מדריכה מחוזית לכימיה ©
התנייה אופרנטית כיצד מאמנים כלבי נחייה?
מקורות מתכלים ומתחדשים
מחפשים את המטמון אנרגיה גרעינית וקרינה גרעינית
הקשר הכימי (ברמת מורה) מלכה יאיון
תמליל מצגת:

כא"מ מושרה המקרה של תנועת מוט מוליך בשדה מגנטי תוכן העניינים כא"מ מושרה המקרה של תנועת מוט מוליך בשדה מגנטי תוכן העניינים נושא השקופית מס' השקופית הכא"מ המושרה הנוצר בין קצות מוט מוליך הנע בשדה מגנטי אחיד 2 הפרדת מטענים במוט המוליך כתוצאה מתנועתו 3 השדה החשמלי השורר בסביבת המוליך כתוצאה מהפרדת המטענים בתוכו 5 הכוחות הפועלים על אלקטרון חופשי במוט המוליך 6 זרם רגעי במוט המוליך 7 תנועת המוליך בשדה המגנטי הופכת אותו למקור כא"מ 8 מעגל חשמלי שווה ערך 9 המקור לאנרגיה המתפתחת במעגל (עבודת הכח החיצוני) 10 המקור לאנרגיה המתפתחת במעגל (עבודת כח לורנץ- הרחבה) 11 סיכום 12 מפתח הסימנים: בחזרה לתוכן העניינים השקופית הבאה השקופית הקודמת בחזרה לשקופית האחרונה שנצפתה דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי; פרסום באתר אחר (למעט אתר בית הספר בו מלמד המורה); העמדה לרשות הציבור או הפצה בדרך אחרת כלשהי של קובץ זה או כל חלק ממנו. דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

הכא"מ המושרה הנוצר בין קצות מוט מוליך הנע בשדה מגנטי אחיד מסגרת מוליכה נמצאת בתוך שדה מגנטי אחיד המאונך למישור המסגרת. המסגרת מורכבת משני פסים המחוברים לנגד, R, ולמוט מוליך שיכול לנוע ללא חיכוך לאורך הפסים. תנועת המוט גורמת ליצירת זרם מושרה בנגד. + - + - + - + - + - + - + - + - + - + - R בשעור זה ננסה להבין את מקור הכא"מ המושרה שיוצר את הזרם המושרה בנגד, נבטא את ערכו ונבטא את עוצמת הזרם המושרה דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

הפרדת מטענים במוט המוליך כתוצאה מתנועתו נסתכל על מוט הנע ימינה במהירות קבועה בשדה המגנטי האחיד שכיוונו נתון בתרשים. האלקטרונים החופשיים שבמוט נעים יחד עימו ולכן פועל על כל אלקטרון חופשי כוח מגנטי (כח לורנץ) המכוון כלפי מטה. FB כוח זה גורם לאלקטרון לנוע מטה לאורך המוט e v דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

הפרדת מטענים במוט המוליך כתוצאה מתנועתו נסתכל על מוט הנע ימינה במהירות קבועה בשדה המגנטי האחיד שכיוונו נתון בתרשים. האלקטרונים החופשיים שבמוט נעים יחד עימו ולכן פועל על כל אלקטרון חופשי כוח מגנטי (כח לורנץ) המכוון כלפי מטה. חסר באלקטרונים e e e e e e e - + e עודף באלקטרונים כתוצאה מתנועת המוט ימינה, נעים אלקטרונים חופשיים בתוך המוט כלפי מטה ונוצרת הפרדת מטענים בתוך המוט דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

השדה החשמלי השורר בסביבת המוט המוליך כתוצאה מהפרדת המטענים בתוכו כתוצאה מהפרדת המטענים בתוך המוליך שורר בסביבתו שדה חשמלי + - e שדה זה הולך וגדל ככל שגדל מספר האלקטרונים המצטברים בתחתית המוט המוליך דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

הכוחות הפועלים על אלקטרון חופשי במוט המוליך עם היווצרות השדה החשמלי בסביבת המוליך, נע כל אלקטרון חופשי שבתוך המוליך בהשפעת שני כוחות: כוח מגנטי הפועל כלפי מטה, כוח הקבוע בגודלו כל עוד מהירות המוט קבועה כוח חשמלי הפועל כלפי מעלה, כוח ההולך וגדל ככל שהקיטוב בין קצות המוט גדל + FE e FB v - דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

- + - + - + - + - + - + זרם רגעי במוט המוליך כל עוד קטן הכוח החשמלי מן הכוח המגנטי ממשיכים אלקטרונים חופשיים לנוע לאורך המוט וזורם בו זרם חשמלי v FB FE - + e e - + e - + e - + e - + e - + הזרם פוסק עם השתוות הכוח החשמלי לכוח המגנטי. דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

תנועת המוליך בשדה המגנטי הופכת אותו למקור כא"מ עקב תנועת המוט נוצרה בו הפרדת מטענים שיוצרת בין קצותיו הפרש פוטנציאלים. הפרש פוטנציאלים זה קבוע בגודלו החל מהרגע שבו נפסקת תנועת המטענים לאורך המוט ויתקיים כל זמן שהמוט ימשיך לנוע בשדה המגנטי. הפרש פוטנציאלים זה הוא מקור כא"מ. כלומר: + - המוליך מתנהג כסוללה ε v תנועת המטענים פוסקת עם השתוות הכוח החשמלי לכוח המגנטי: דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית מעגל חשמלי שווה ערך R + - v R ובמעגל יזרום זרם דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

המקור לאנרגיה המתפתחת במעגל כא"מ של סוללה הוא העבודה שמבצעת הסוללה בהעתיקה מטען חיובי בן 1 קולון מן ההדק השלילי אל ההדק החיובי שלה מהו הכח המבצע עבודה במערכת ומעניק לכל יחידת מטען אנרגיה בשיעור של Bv? על מנת שהמוט ינוע במהירות קבועה יש להפעיל עליו כח חיצוני: R + - v WF=FX=(BI)(vt) I FB=BI F העבודה ליחידת מטען היא Bv דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

המקור לאנרגיה המתפתחת במעגל כא"מ של סוללה הוא העבודה שמבצעת הסוללה בהעתיקה מטען חיובי בן 1 קולון מן ההדק השלילי אל ההדק החיובי שלה מהו הכח המבצע עבודה במערכת ומעניק לכל יחידת מטען אנרגיה בשיעור של Bv? במהלך תהליך הקיטוב הכח המגנטי מבצע עבודה על מטענים חיוביים בהעתיקו אותם מחלקו התחתון של המוט אל חלקו העליון: R + - v WF=FX=(BI)(vt) + FB=qBv העבודה ליחידת מטען היא Bv דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית

דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית סיכום כתוצאה מתנועת מוט מוליך בשדה מגנטי, על האלקטרונים החופשיים שבמוליך פועל כח לורנץ ואלקטרונים אלה נעים בתוך המוט לאורכו כיוון תנועת המטענים חופשיים תלוי בכיוון השדה המגנטי שבו נע המוט ובכיוון תנועת המוט כתוצאה מתנועת האלקטרונים נוצרת במוט הפרדת מטענים כך שבין קצותיו נוצר הפרש פוטנציאלים אם המוט נע על מסילה מוליכה – תנועת המטענים נפסקת עם השתוות גודל הכח החשמלי וגודל הכח המגנטי הפועלים על מטען חופשי. אם המוט נע על מסילה מוליכה – כל זמן שהמוט נע יזרום זרם במעגל המקור לאנרגיית התנועה של המטענים החופשיים הוא עבודת הכח החיצוני הדרוש על מנת שהמוט יתמיד במצבו, או עבודת כח לורנץ בהנעתו את המטענים לאורך המוט האנרגיה המוענקת לכל יחידת מטען היא =Bv מעגל חשמלי שווה ערך: דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית דגמי הוראה בפיזיקה, ברגר חנה וקאפח זהורית