מעבדה הכנה לשאלות מתחום הביולוגיה הנכללות בבחינת הבגרות במעבדה

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
Advertisements

בקרה על ביטוי הגנים בתאים חיים
בקרה על ביטוי הגנים בתאים חיים
מבוא לביואינפורמטיקה יואלה יריב רוברט בצאם 17.june.2002.
המינהל הפדגוגי אגף בכיר בחינות
הומיאוסטזיס בגוף האדם דורית אילון 9/2010.
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
בית-ספר כארגון – גישה מערכתית
מיום העצמאות לחג השבועות
חלבונים המשך- אנזימים.
מיקרוביולוגיה רבייה וגידול של חיידקים, שלבי הגידול חלק א'
מיקרוביולוגיה רבייה וגידול של חיידקים, שלבי הגידול חלק א'
מחומצות גרעין לחלבונים:
בניית תוכנית בית ספרית שנתית
אנזימים פעילות ביולוגית אנזימים בתעשייה מילון מושגים
מדענים רוצים לראות בעיניים את מה שהם חוקרים. לא תמיד הם יכולים.
התורשה במהלך הדורות.
מטרת פרויקט "שיעורים פרטיים ברשת"
כפליות של מצבים במערכת מרובת חלקיקים נקודת מבט מיקרוסקופית
ב. פלסמידים-Plasmids לרבים מן החיידקים יש DNA חוץ כרומוזומלי. DNA זה נקרא plasmid. ה DNA של פלסמיד הוא DNA מעגלי דוגדילי. לפלסמיד יש כושר הכפלה עצמי.
מערכות הובלה, נשימה, הגנה והפרשה
חלבונים – מבנה ותפקיד והקשר ביניהם
אנטיאוקסידנטים נוגדי חמצון.
Fotos:Janice Haney Carr, Centers for Disease Control and Prevention
מאפייני החיים.
חיידקים תמר איסר.
סוגיות בהוראת הביולוגיה
דלית אביטל – בית חינוך ירקון
סוכרים דו-סוכרים פרוקטוז קשר גליקוזידי חד-סוכרים קטוניים זיהוי סוכרים
סוכרים 1 - חד ודו-סוכרים מה במצגת?
פחמימות - סוכרים כתבו ידידה גוטליב אורית מולוידזון
הקסם שבכימיה.
סוכרים כאמצעי זיהוי והכרות ביולוגית
האנזימים: מבנה ופעילות
קרום התא ומעבר חומרים דרכו
יצירת חלבונים בתא מ-DNA לחלבון שלבי יצירת חלבונים בתא – תעתוק ותרגום
הכרומוזומים הקידוד של הטבע
הזנה חומרים אורגנים.
מיקרוביולוגיה דרכי הזנה ודרכים להפקת אנרגיה (נשימה תאית) של מיקרואורגניזמים נושאי השיעור מיון מיקרואורגניזמים לפי דרך הזנתם: אוטוטרופים: פוטואוטוטרופים.
פרק: התא – מבנה ופעילות נשימה תאית ופוטוסינתזה – תִּרגוּל נוסף
פרק: התא – מבנה ופעילות נשימה תאית
אור וצבע.
© המרכז להוראת המדעים האוניברסיטה העברית בירושלים
מערכת הנשימה.
מבחני איתור לנבחרת ישראל הצעירה (מדעים ומתמטיקה) לתלמידי כיתות ז'
פחמימות לטוב ולרע חד סוכרים דו סוכרים רב סוכרים
סיעות במערכת החינוך.
מערכת ההובלה בצמח מאזן המים בצמח הגורמים המשפיעים על קליטת המים מהקרקע
חיידקים ונגיפים בגוף האדם
מעבדה הכנה לבחינת הבגרות במעבדה נושאי השיעור גורמים קבועים בקרות חזרות
מדנ"א לחלבון.
האנזימים: מבנה ופעילות
הגורמים המשפיעים על קצב פעילות האנזימים
מעובד על ידי יוסי לבנון מתוך מצגות שכתב וערך ד"ר שמואל כהן
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
אם ניקח ½ ק"ג מים ונהפכם לקרח האם המסה תשתנה?
לפני הבחינה: תכנון לטווח ארוך (לשנת תשע"ט למשל):
כימיה – "מסע אל תוך החומר".
עריכת המצגת :סיגלית ניסים
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
והתאמתה למאפייני הסטודנטים
מה משותף לכל הבאים? מתח נפשי השמנה גדילה הרזיה סוכרת מאמץ גופני
תרומת וחשיבות הכימיה לתחומי ההייטק בארץ: זבל, סוכר, והדפסה תלת מימדית
התא – אחידות בעולם החי.
תמליל מצגת:

מעבדה הכנה לשאלות מתחום הביולוגיה הנכללות בבחינת הבגרות במעבדה נושאי השיעור מבוא: מבנה הבחינה. נושאי המעבדה הנפוצים. בסיס הידע הנדרש. סוגי השאלות המבחן: א. שאלות שקשורות למרכיבי הניסוי ולתוצאותיו (ראו מצגת מיוחדת לנושא זה). ב. שאלות יידע הבנה ויישום בביולוגיה שאלות ידע והבנה כלליות בביולוגיה המתקשרות לנושא המעבדה. שאלות "רוחב" חוצות נושאים. שאלות העוסקות בקשר שבין הרעיונות המרכזיים בביולוגיה לבין נושאי המעבדה.

מבנה בחינת הבגרות במעבדה מבנה הבחינה הבחינה נערכת בסוף כיתה י"ב. התלמידים מקבלים דף הוראות, ובו הם נדרשים לבצע ניסוי מעבדה, שבדרך כלל כולל שני שלבים: שלב ראשון: ניסוי קטן מקדים הנועד להכרת שיטת המדידה. שלב שני*: הניסוי עצמו. במהלך ביצוע הניסויים ולאחריהם התלמידים נדרשים לענות על שאלות בכתב. התשובות נשלחות לבדיקה במשרד החינוך, והציון בבחינה נקבע על פי התשובות. *בשלב השני שליש מתלמידי הכיתה אינם עושים ניסוי "רטוב", אלא מתארים, מנתחים ומסבירים תוצאות ניסוי הניתנות להם אגב שימוש באקסל ליצירת טבלאות וגרפים. שאר התלמידים עושים ניסוי בפועל, ומנתחים ומתארים את התוצאות בטבלאות וגרפים שהם יוצרים באופן ידני. הנושאים הנפוצים בבחינת המעבדה אנזימים והגורמים המשפיעים על פעולתם, דרכי מעבר חומרים דרך קרומים (דיפוזיה, אוסמוזה), נשימה תאית ופוטוסינתזה, החומרים המרכיבים את התאים. בסיס הידע הנדרש נושאי הליבה.

סוגי השאלות המופיעות בבחינת הבגרות במעבדה א. שאלות שקשורות למרכיבי הניסוי ולתוצאותיו בשאלות אלו עסקנו במצגת: "הכנה לבחינת הבגרות במעבדה: שאלות על מרכיבי הניסוי ותוצאותיו". ב. שאלות ידע, הבנה ויישום בביולוגיה, מן הסוגים הבאים: בשאלות אלו נעסוק במצגת זו. שאלות ידע והבנה כלליות בביולוגיה, המתקשרות לנושא המעבדה. שאלות "רוחב" חוצות נושאים. שאלות העוסקות בקשר שבין הרעיונות המרכזיים בביולוגיה לבין נושאי המעבדה. Hannes Grobe<http://commons.wikimedia.org/wiki/User:Hgrobe>, Wikimedia commons<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Mortar_porcelain_hg.jpg> (CC BY-SA 2.5<http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5/deed.en>) Michael Krahe, Wikimedia commons<http://commons.wikimedia.org/wiki/File:PH_indicator_paper.jpg> (CC BY-SA 3.0<http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en>) הבנת השאלות וזיהוי סוגי השאלות יכולים לסייע בהצלחה במבחן. מטרות אלו מודגשות במצגת זו.

שאלות ידע והבנה כלליות בביולוגיה, המתקשרות לנושא המעבדה דוגמאות: הסבירו את תוצאות הניסוי. מהם הגורמים המשפיעים על קצב פעולת האנזים? תנו דוגמה לעוד סוגי רקמות של צמחים ובעלי חיים, השונים מן הרקמה שנכללה בניסוי.

"טיפ": נסו לזהות את העיקרון או הרעיון הביולוגי העומד מאחורי השאלה לעתים, בקריאה ראשונה השאלה אינה מובנת, ולא ברור הקשר שלה לידע הביולוגי שלכם. במקרים כאלה (ורצוי גם בכל שאר השאלות): נסו לקשר לאיזה נושא בביולוגיה השאלה קשורה. לאחר מכן נסו לזהות את העיקרון הביולוגי או הרעיון הביולוגי העומד מאחורי השאלה. דוגמה: באחת המעבדות שעסקה באנזימים הוסיפו התלמידים למבחנה חלב ואנזים הגורם להקרשת החלב. עקב כך החלב נקרש. התלמידים נשאלו את השאלה הבאה: אם נוסיף למבחנה עוד חלב, האם הוא ייקרש? לאיזה עיקרון הקשור בפעולת האנזימים השאלה מכוונת? לכך שהאנזים עצמו אינו מתפרק או משתנה במשך התהליך, ולכן הוא יכול לחזור ולפרק מולקולות מצע נוספות מאותו הסוג. לכן ברור שהתשובה לשאלה היא שהחלב שיוסף למבחנה ייקרש.

שאלות "רוחב" חוצות נושאים דוגמאות: מדדנו בניסוי את כמות החלבונים בחלב הפרה. לדעתך, האם יש ביניהם אנזימי נשימה? היכן נוצרו החלבונים המצויים בחלב הפרה? האם הגנים לייצור חלב מצויים רק בתאי העטין? נמק. ניסויי המשך: מה יהיו התוצאות הצפויות אם יבוצע הניסוי בשינוי של אחד הגורמים הקבועים בניסוי? (בטמפרטורה שונה, בתאים מסוג אחר וכו'), או בשינוי טווח הערכים של המשתנה הבלתי תלוי שנבדק בניסוי. [לדוגמה: אם תהליך אנזימתי נבדק בניסוי בטווח 200–350, יכולות להישאל השאלות: מה היו התוצאות אילו בוצע הניסוי בטמפרטורה של 800 (דנטורציה של האנזים), או בטמפרטורה של 50 (ירידה בקצב הפעילות בשל ירידה בקצב תנועת המולקולות וירידה בהתנגשויות אנזים־מצע)]. תשובות לשלוש השאלות הראשונות – ראו בשקף הבא.

תשובות שאלות "רוחב" חוצות נושאים דוגמאות: מדדנו בניסוי את כמות החלבונים בחלב הפרה. לדעתכם, האם יש ביניהם אנזימי נשימה תאית? נמקו. היכן נוצרו החלבונים המצויים בחלב הפרה? האם הגנים לייצור מרכיבי החלב מצויים רק בתאי העטין? נמקו. תשובה: לא. תהליך הנשימה התאית מתרחש רק בתוך תאים, ולכן סביר שאנזימי נשימה תאית יימצאו רק בתוך התאים. חלב הפרה מורכב ממים ומחומרים שהופרשו מן התאים המרכיבים את דופן העטין. סביר להניח שהופרשו חלבונים הנחוצים להזנת העגל, ולא אנזימי נשימה תאית. תשובה: החלבונים נוצרו בתאים המרכיבים את דופן העטין. חלבונים נוצרים רק בתוך תאים (בתהליך תעתוק ותרגום), ולאחר יצירתם הם הופרשו בתהליך אקסוציטוזה אל חלל העטין. תשובה: לא. הם מצויים גם בשאר תאי הפרה, אך מתבטאים רק בתאי העטין (תהליך בקרה).

שאלות "רוחב" חוצות נושאים עוד דוגמאות: קצב התסיסה של שמרים הגדלים על מצע שמכיל גלקטוז (חד־סוכר הדומה מאד לגלוקוז) נמוך מקצב התסיסה של שמרים הגדלים על מצע שמכיל גלוקוז. העלו הסברים אפשריים לכך והסבירו את הבסיס הביולוגי להסברים אלו. ראו תשובה לשאלה בשקף הבא.

תשובה שאלות "רוחב" חוצות נושאים קצב התסיסה של שמרים הגדלים על מצע שמכיל גלקטוז (חד־סוכר הדומה מאד לגלוקוז) נמוך מקצב התסיסה של שמרים הגדלים על מצע שמכיל גלוקוז. העלו הסברים אפשריים לכך והסבירו את הבסיס הביולוגי להסברים אלו. תשובה: הסברים אפשריים: א. קצב הכניסה של גלקטוז לתאי השמרים נמוך משל גלוקוז. בסיס ביולוגי: חד־סוכרים חודרים דרך קרום התא באמצעות נשאים. ייתכן שגלקטוז חודר דרך נשאים ייחודיים לו, ומספר נשאים אלו בקרום נמוך ממספר נשאי הגלוקוז. ייתכן שגלוקוז וגלקטוז, הדומים מאוד במבנם המרחבי, חודרים דרך אותו הנשא, אך מידת ההתאמה של הגלוקוז לנשא גדולה והוא חודר ביתר קלות, ולכן קצב הכניסה שלו לתאים גבוה יותר. ב. בתוך התא יש פחות אנזימים המזרזים את פירוק הגלקטוז. בסיס ביולוגי: חומרים מתפרקים בתאים בעזרת אנזימים. לכל תהליך יש את האנזים הייחודי לו. כמות האנזימים משפיעה על קצב הפירוק. ג. הגלקטוז מפורק במספר רב יותר של תהליכים אנזימתיים ולכן פירוקו נמשך זמן רב יותר.

שאלות "רוחב" חוצות נושאים עוד דוגמאות: מה דומה ומה שונה בין תא צמח לתא אאוקריוטי מבחינת המבנה ומבחינת התפקוד. ראו תשובה לשאלה בשקף הבא.

תשובה שאלות "רוחב" חוצות נושאים עוד דוגמאות: מה דומה ומה שונה בין תא צמח לתא בעל חיים מבחינת המבנה ומבחינת התפקוד. תשובה: מבחינת המבנה: דומה: המבנה הבסיסי של התאים דומה. לשניהם קרום, ציטופלסמה, גרעין ואברונים כגון: מיטוכונדריה, אברון גולג'י, וחלקים אחרים כגון ריבוזומים, בעלי מבנה בסיסי דומה. שונה: בתאי צמח יש כלורופלסטים, חלולית ודופן. אברונים אלו אינם נמצאים בתא בעל חיים. בתא בעל חיים יש ליזוזום, שאינו מצוי בתא צמח. מבחינת התפקוד: דומה: תהליכי החיים הבסיסיים כגון: נשימה תאית, יצירת חומרים (לדוגמה: חלבונים, פוספוליפידים) ותהליכי מעבר חומרים דרך הקרום דומים מאוד. שונה: תא צמח מקיים תהליך פוטוסינתזה, שבמהלכו הוא מרכיב חומרים אורגניים מחומרים אנאורגניים שהוא קולט מן הסביבה. תוצרי התהליך, הפחמימות, משמשות חומר מוצא ליצירת שאר החומרים האורגניים הנחוצים. תא בעל חיים מקבל את אספקת החומרים האורגניים מבחוץ (מזון).

שאלות העוסקות בקשר שבין נושאי המעבדה לבין הרעיונות המרכזיים בביולוגיה שאלות העוסקות בקשר שבין הרעיונות המרכזיים בביולוגיה לבין נושאי המעבדה כיצד הרעיונות המרכזיים בביולוגיה מתבטאים בתופעה שהתגלתה בניסוי/ בנושא שנדון בניסוי? שאלה לדוגמה: (בבחינה שעסקה באנזים קטלאז). בתאים של אורגניזמים רבים מתקיים תהליך של פירוק מי חמצן ע"י האנזים קטלאז. האנזים קטלאז מזרז פירוק של מי חמצן לחמצן ולמים. מי חמצן נוצרים בתהליכים מטבוליים בתאים. הצטברות מי החמצן עלולה לגרום לנזק לתאים. לפניכם רשימה של ארבעה רעיונות מרכזיים בביולוגיה: התאמה בין מבנה לתפקוד ויסות והומאוסטזיס - אחידות בעקרונות המבנה והתפקוד ושוני בצורה המשכיות ורבייה בחרו אחד מן הרעיונות האלה והדגימו כיצד הוא מתבטא בנושא הנדון בשאלה. ראו תשובה בשקף הבא.

תשובה תשובה: דוגמאות לתשובות אפשריות לתשובה: התאמה בין מבנה לתפקוד: האנזים הוא חלבון בעל אתר פעיל שמבנהו מותאם למבנה המרחבי של המצע. האתר הפעיל של האנזים קטלאז מותאם למצע שלו – מי החמצן. ויסות והומאוסטזיס: מי חמצן נוצרים בתהליך הנשימה התאית. זה חומר רעיל שהצטברותו עלולה לגרום נזק לתא. פירוקו הוא מנגנון לשמירת ההומאוסטזיס. פעילות תקינה של אנזימים (ובהם גם האנזים קטלאז, כמובן), מותנית בשמירה על pH קבוע פחות או יותר. מנגנוני בופר המצויים בתאים, שומרים על קביעות ה־pH. זו דוגמה למנגנון לשמירת ההומאוסטזיס. אחידות בעקרונות המבנה והתפקוד ושוני בצורה: כל האנזימים הם חלבונים שלהם אתר פעיל. צורת האתר הפעיל ייחודית לאנזים ומותאמת לצורת המצע שלו. המשכיות ורבייה המידע ליצירת החלבונים (שמקצתם הם אנזימים כמו הקטלאז) מצוי בגנים. החומר התורשתי הכולל את הגנים מועבר בתורשה מדור לדור.