שיתוק מוחין Cerebral Pulsy CP

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
Advertisements

פרחי באך שיטת טיפול מתחום הרפואה המשלימה.
הרצאה בכנס מוח "המורה אני רוצה להצליח במבחן, אבל אני לא מספיק להעתיק מהלוח, אולי את מוכנה..." דינה סלע, מטח אורנה רוזנבלט,
אורלי צדוק פסיכולוגית תעסוקתית מדריכה
בית ספר קהילתי - מדעי ישגב
פורטל בית ספרי.
מגמת הנדסת תעשייה וניהול
"חינוך לחיים בחברה" בית ספר "בארי" נתניה
ועדה מלווה.
תרגילי חיזוק קבוצת הריצה של צה"ל "רצים בשניים".
מערך שיעור במקצוע: תולדות האמנות
מהי אומנות? מונח אמנות אוצר בתוכו את המילה אמן. "יצירה ששוקעו בה כשרון רב ויש בה כדי ליהנות את הרואה או את השומע ולגרום להם חוויה אסתטית בתחום הציור, הפיסול,
"בנגב ייבחן העם בישראל ויעמוד בהצלחה בכל הבחינות "
נגב אקולוגיה קיבוץ משמר הנגב מפעל דולב מציגים:.
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
26/12/17.
האתר ללימוד מתמטיקה, שפות, גיאוגרפיה, ביולוגיה ומדעים.
בית-ספר כארגון – גישה מערכתית
אנטומיה כללית גולגולת ועמוד שדרה ודים מיאסקובצקי
מכניקה תורת התנועה O x y o y x r y x tanα = r² =x² +y²
אנשים עם מוגבלות בישראל 2018 נתונים סטטיסטים נבחרים
מחלקת הדרכה תשע"ח אמינות ויושרה – המושג אמת – חלק א מטרות הפעילות:
בקרת מודל אורכי מפושט של F-14, בעזרת VSC גל מזרחי תם שפירא.
סוגים של מזגנים.
הרכב תיקי השקעות מומלצים
כף הרגל.
התורשה במהלך הדורות.
היחידה למעורבות חברתית
מבצעים: רועי מור טל מסרי
הקשר בין רמת העירור לאיכות הביצוע
פוטנציאל חשמלי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
הרכב תיקי השקעות מומלצים
המאבק בתחום ההעפלה נתיבי העפלה.
חיסכון פנסיוני לעצמאים שלי סבן
מאפייני החיים.
מערכת השרירים.
דלית אביטל – בית חינוך ירקון
האויב של הטוב הוא הטוב ביותר
המוקד לביטחון תזונתי.
שימור תנע בהתנגשויות קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
טיולים מהווים כלי נהדר לחינוך דרך התנסות אישית, אתגרים וגיבוש.
סוכרים כאמצעי זיהוי והכרות ביולוגית
סיבות להחזקת מלאי לשם מה צריך מלאי?
הכרומוזומים הקידוד של הטבע
Data Science by levels Dr. Alon Hasgall.
מהו"ת – בתי מדרש למורים הפסגה 5, ירושלים , פקס
זכויות בזמן מלחמה " כל אדם יש לו הזכות לחיים, לחירות ולביטחון אישי."
המודל ההיסטורי של התפתחות אמצעי התקשורת:
נגישות אתרי אינטרנט E-accessibility
סיעות במערכת החינוך.
מערכת השלד מבנה העצמות.
דו"ח וינוגרד החלק המצונזר.
התמחות בפסיכיאטריה: הרצוי מול המצוי דעה אישית
ניוון שרירים.
בטיחות אש - תמונת מצב 24 יוני 2018.
לבית: המשיכו וקראו עד סוף פרק א' נושא תנועה.
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
על עילוי, גרר ומה שביניהם.
התנייה אופרנטית כיצד מאמנים כלבי נחייה?
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
חקרנות מתמטית: הקשר בין שטחים והיקפים - האומנם?
והתאמתה למאפייני הסטודנטים
ניהול הטיפול בכאב במיאלומה נפוצה- כנס עבור מטופלים ומלווים
מה משותף לכל הבאים? מתח נפשי השמנה גדילה הרזיה סוכרת מאמץ גופני
הרכב תיקי השקעות מומלצים
הרכב תיקי השקעות מומלצים
הפרעה התפתחותית בקואורדינציה Developmental Coordination Disorder
Traumatic Brain Injury TBI
תמליל מצגת:

שיתוק מוחין Cerebral Pulsy CP

Cerebral Palsy – שיתוק מוחין מתאר קבוצה של ליקויים קבועים של התפתחות התנועה והיציבה גורמים לפעילות מוגבלת, שמיוחסות להפרעות לא מתקדמות שהופיעו במוח המתפתח של העובר או התינוק. הליקויים המוטורים מלווים לעתים קרובות בהפרעות: תחושה פרספציה קוגניציה תקשורת התנהגות אפילפסיה בעיות מוסקולטליות משניות. Orpa Fucs-Bar2

הגורמים לCP לפני הלידה מחלות של האם - אדמת, דלקת קרום המוח חוסר בחמצן בדם האם מצוקה עוברית - סיבוכים בחבל הטבור או התנתקותו  פגמים מולדים בהתפתחות המוח      

הגורמים לCP במהלך הלידה לידה מוקדמת משקל לידה נמוך במיוחד (מתחת ל-1000 גרם) חבלה בזמן הלידה מחסור באספקת חמצן למוח הילוד שטף דם במוח      

הגורמים לCP אחר הלידה חבלה בראשו של התינוק המביאה לפגיעה במוחו חבלה בראשו של התינוק המביאה לפגיעה במוחו חום גבוה מאוד בעקבות מחלה כלשהי מחלה הפוגעת ישירות במוח כגון דלקת קרום המוח פגיעות מוחיות ומניעת הגעת החמצן אל המוח בעיות במערכת העצבים המרכזית      

1000 / 36. 2 שכיחות שיתוק מוחין 1000 / 98. 0 Preterm 1000 / 38. 1 Term 1000 / 36. 2 1000 / 98. 0 Preterm 1000 / 38. 1 Term % Orpa Fucs-Bar

קלסיפיקציה – חלוקה לתתי סוגים איכות הטונוס היפרטונוס, היפוטוניה, דיסקינטי (משתנה), ללא ייצוב וקואורדינציה פיזור - distribution קואדריפלגיה, דיפלגיה, המיפלגיה חומרת הפגיעה חמור, בינוני, קל תפקוד\ חוסר תפקוד 5 רמות תפקוד Orpa Fucs-Bar

מושגים בסיסיים טונוס שריר הכיווץ החלקי (התמידי) של שרירי הגוף. טונוס  שריר הכיווץ החלקי (התמידי) של שרירי הגוף. טונוס נורמלי מסייע ליציבה. החלק במוח המשפיע בין השאר על טונוס השרירים הוא הצרבלום. גירוי עצבי תת-הכרתי מסייע לשמור על טונוס השריר

מושגים בסיסיים ספסטיות התנגדות תלוית מתח השריר למתיחה בזמן הנעה פסיבית של השריר ההתנגדות מתגברת עם העלייה במהירות המתיחה ומשתנה עם השינוי בכיוון תנועת המפרק

מושגים בסיסיים דיסטוניה הפרעת תנועה שבה פעילות שרירית לא רצונית מופיעה באופן המשכי או בלתי המשכי וגורמת לתנועתיות שחוזרת על עצמה ו/או למנחים בלתי תקינים. דיסטוניה מתבטאת כשינוי לא רצוני בדגם התנועה בעת ניסיון לביצוע תנועה מכוונת. הסתמנותה של הדיסטוניה וחומרתה משתנה לאורך זמן בהתאם למנח הגוף, בהתאם לפעולה המבוצעת, למצב הרוח או למצב ההכרה.  חשוב לציין כי דיסטוניה אינה מלווה בהכרח בטונוס מוגבר או ספסטיות.

מושגים בסיסיים היפוטוניה רמת טונוס שריר בעת מנוחה, הנמוכה מהממוצע. באה לידי ביטוי במיעוט תנועות (פסיביות תנועתית), קשיים בהתמודדות עם כוח הכובד בעת שימור מנחי יציבה סטטיים, כדוגמת קושי בישיבה זקופה ליד משטח עבודה לאורך זמן (יציבות נמוכה של השלד/ המפרקים) או קושי בעמידה זקופה גם לפרקי זמן קצרים התעייפות מהירה של השרירים בעת פעילות הדורשת התמדה (כדוגמת הליכה ממושכת). כניסה למנחים יציבתיים חריגים כמו ישיבת w אצל ילדים, כלומר, מנח רגליים הפוך מזה הקיים בישיבה מזרחית:

היפוטוניה מושגים בסיסיים לעתים נוצר מצב כתוצאה מפגיעה במסלול קורטיקו-ספינלי זיהוי המצב בגילאים צעירים הוא בדרך כלל מיידי ובולט אך הניסיון להבין את הגורמים לה מסתיים פעמים רבות בכישלון.

מצבים שונים היכולים לגרום להיפוטוניה HYPOTONIA

שכיחות סוגי שיתוק מוחין דיפלגיה 44% (ספסטי, אטקסי) המיפלגיה 33% קואדריפלגיה 6% אטקסיה 4% דיסטוניים 12% Orpa Fucs-Bar

GMFCS Gross Motor Function Classification System רמה 1: מעורבות מינימלית הילד משיג אבני דרך התפתחותיים מוטוריים בעיות מסויימות בקואורדינציה רמה 2: הילד הולך ללא צורך בסדים או קביים בבית למרחקים קצרים מחוץ לבית. מסוגל לעלות במדרגות עם החזקה במעקה אך לא מסוגל לרוץ או לקפוץ

GMFCS Gross Motor Function Classification System רמה 3: הילד יושב על כסא רגיל (יתכן עם תמיכה באגן או בחזה) הולך עם סדים או קביים ויכול לעלות במדרגות עם עזרה של מבוגר. הילד איננו הולך בטיולים למרחקים ארוכים או כאשר הקרקע לא אחידה. רמה 4: הילד יכול ללכת מרחקים קצרים בהליכון ובהשגחה אבל יש קושי להסתובב ולשמור על שיווי משקל על קרקע לא אחידה. משתמש בעיקר בכיסא גלגלים בקהילה. הילד יכולים להגיע לעמצאות בכיסא גלגלים ממונע.

GMFCS Gross Motor Function Classification System רמה 5: לילד יש מגבלה בתנועה רצונית וקושי לשמור על מנח גוף יציב כנגד כוח המשיכה. כל תחומי הפעילות מוגבלים. אינו עצמאי בניידות ומועבר ע"י אדם אחר. חלק מהילדים יכולים להגיע  להפעלה עצמאית עם כיסא ממונע עם התאמות משמעויות.

היפרטונוס-ספסטיות

סיווג היפרטונוס קל בינוני חמור היפרטונוס המתבטא בהמיפלגיה דיפלגיה קואדריפלגיה

Orpa Fucs-Bar

ליקויים בתנועה כתוצאה של טונוס לא תקין ברמה נוירולוגית קושי בתנועה רצונית קושי ברסיפרוקציה ו- Coactivation חולשת שרירים שווי משקל ו- Anticipatory mechanisms ברמה לא נוירולוגית כמות וסוגי סיבי שריר

לקות סנסורית- מוטורית- פרספטואלית המשפיעה על כל תחומי התפקוד בנוסף: רגולציה - ויסות עצמי - עוררות פרספציה מוטיבציה פגיעה רב-תחומית: לקות סנסורית- מוטורית- פרספטואלית המשפיעה על כל תחומי התפקוד

היפרטונוס - מאפיינים היפרטונוס מפריע \ מגביל תנועה פונקציונלית יעילה. תבניות תנועה ותנוחה אופייניות לא תקינות, סטריאוטיפיות (לאותו ילד). קומבינציה של שתי תבניות תנועה פתולוגיות איכות תנועתית ירודה: חסר במגוון וביכולת הפרדה הגבלה ואיבוד טווחי תנועה חולשת שרירים סיבולת נמוכה ירידה ביכולת להגיב/להסתגל/להתאים לשינויים היפרטונוס מפריע \ מגביל תנועה פונקציונלית יעילה.

מצבים בהם היפרטונוס מתגבר תנועה- שימוש בהיפרטונוס לתנועה חוסר בתנועה מאמץ Associated reactions ושימוש יתר של חלקי הגוף הפחות מעורבים. מצב הגוף נגד כוח הכובד גדילה כאב מחלה מצבים רגשיים- פחד,דאגה, צחוק, צפייה,התרגשות גורמים סביבתיים- רעש, אור, טמפ.

Quadriplegia קואדריפלגיה נקרא גם: Tetraplegia

קואדריפלגיה מעורבות הגוף כולו גפה עליונה בד"כ פגועה יותר מגפה תחתונה בעיות נלוות: - תקשורת - ראיה - התכווצויות אפילפטיות - קוגניציה - קשיים מוטוריים - אורליים התמונה השכיחה לתבניות הפתולוגית: גפה עליונה – טונוס פלקסורי מוגבר, כתפיים בפרוטרקציה/ריטרקציה גפה תחתונה – טונוס אקסטנסורי מוגבר, יכול גם פלקסורי

היפרטונוס קשה מבחינה קלינית: קושי ביוזמת תנועה חסר בתנועה טווחי תנועה קטנים - בד"כ בטווחי אמצע חד מתנועה השפעת רפלקסים פתולוגים תגובות הגנה ושווי משקל חסרות קונטרקטורות – קיצור קבוע של שריר או מפרק דפורמציות – שינוי קבוע במבנה של עצם או מפרק

פוחדים מתנועה, ללא שליטה או השפעה על הסביבה המשך התמונה קלינית: במעורבות של כל הגוף יהיה קושי רב מערכתי: - נשימה - עיכול - אכילה - דיבור - ת ק ש ו ר ת פוחדים מתנועה, ללא שליטה או השפעה על הסביבה - מפוחדים רגשית לא יכולים לבטא את עצמם "כלואים בגופם"

עקרונות טיפול מטרה פונקציונלית – עצמאות. לקבוע עם הילד ומשפחתו מטרה פונקציונלית – עצמאות. לקבוע עם הילד ומשפחתו עבודה בטווחי תנועה גדולים, תנועתיות גוו שליטת ראש וגוו מניעת קונטרקטורות הדרכת משפחה וצוות חינוכי ל- Handling הושבה מותאמת והעמדה! אכילה בטוחה ניידות תקשורת !!!!!!!

Diplegia דיפלגיה

מאפייני דיפלגיה פגיעה בארבעת הגפיים ובגו: ג"ת פגועות בדר"כ יותר מג"ע פגיעה בארבעת הגפיים ובגו: ג"ת פגועות בדר"כ יותר מג"ע שליטת ראש טובה – אך לא באיכות טובה, (עם E וכתפיים גבוהות והשפעת תנועת ראש על פיזור טונוס בגוף) סימטריה – לרב קיימת עדיפות צד: בד"כ נושא משקל על צד פחות טוב ובצד ללא משקל נע כנגד כוח הכובד אך יכול להיות גם ההפך פעילות גע' – בד"כ טובות (איכות לפי מידת מעורבות גו)

מאפייני דיפלגיה - המשך העברות משקל – דרך פלג גוף עליון וראש מעברים – סומך על גע' וחגורת כתפיים, למשען וללקיחת רוב משקל הגוף גפיים עליונות – תפקודיות. המאמץ לאורך זמן מקלקל את איכות התנועה גו – לרוב טונוס נמוך, חוסר פעילות בעיקר בשרירי הבטן האלכסונים אגן – שליטה לקוויה גפיים תחתונות – דגם CROUCH

השפעת היפרטונוס על תנועת הדיפלג יוזם תנועה טוב יותר – פלג גוף עליון פחות הפרדה ופחות תנועתיות בפלג גוף תחתון פחות אפשרות לפתח שליטה בפלג גוף תחתון

השפעת היפרטונוס על תנועת הדיפלג יותר קיבועים על חשבון תנועתיות ושליטה אובדן טווחים - קונטרקטורות בפלג גוף תחתון בהליכה יותר משקל על ג"ע (עם עזרים) או יותר קיבועים בכתפיים ואגן בהמשך איבוד איכות בגפיים העליונות

דיפלגיה על רקע פגות בסיס: טונוס נמוך בגו, נוקשות בגפיים, אסימטריה בעיות פרספציה: לקויי ראיה (70%-50%): לקויים בעין בתפיסה חזותית הכרות לקויה של פלג גוף תחתון קושי בתפיסה תלת-ממדית, עומק, התמצאות ותכנון במרחב כתוצאה: לקויי למידה

עקרונות טיפול תפקוד האגן – מגיל צעיר פסיליטציה ליוזמה לתנועה מהאגן תפקוד האגן – מגיל צעיר פסיליטציה ליוזמה לתנועה מהאגן הכרות גוף – פלג גוף תחתון אקטיביות גו לשיפור עמידה והליכה חיזוק שרירים וסיבולת קארדיו-וסקולרית הליכה : שיקול בלי/ עם ואיזה אביזר עזר מתוך ראית צרכי הילד בהווה ובעתיד ! התייחסות לבעיות פרספציה

הסיכון בהסתמכות יתר על ג"ע לניידות ילדים עם דיפלגיה בדרגת פגיעה קלה ובינונית יהיו ניידים. ככל שיתרוממו נגד כוח הכובד יסתמכו יותר על פלג גוף עליון ובמשך השנים יהיו בסיכון לאיבוד מוט' עדינה, ADL (כולל קצב תפקוד) לכן: טיפול מגיל צעיר תוך בחירה זהירה של אביזרי עזר ושילוב, בהתאם לצורך, בין הליכה עצמאית לאביזר עזר

Hemiplegia המיפלגיה

מאפיינים אסימטרייה: היפרטונוס חד צדדי ויכולות מוטורית תפקודיות איחור התפתחותי ודילוג על שלבים התפתחותיים חסר במודעות וחציית קו האמצע חקירה ירודה של הגוף והסביבה חסר בוריאציות תנועתיות

מאפיינים לקויים סנסורים ספציפיים בעיות שפה SLD ( כ- 40% ) לקויות למידה בעיות וויזואליות לקויים סנסורים ספציפיים בעיות שפה SLD ( כ- 40% ) לקויות למידה לקויים ב - התנהגות, קוגניציה, תקשורת, אפילפסיה.

עקרונות טיפול סימטרייה ותפקוד בילטרלי. הארכה ואקטיביות דו-צדדית, נשיאת משקל דו-צדדית על גפיים עליונות ותחתונות תוך תנועה מגוון תחושתי - תנועתי התייחסות לראיה. התייחסות לאכילה. ארגון הסביבה.

מעורבות ההורים בטפול כשותפים מלאים ופעילים בכדי לאפשר לילד לממש את יכולותיו. טיפול מוקדם תוך התייחסות תחושתית-תנועתית לעידוד של הצד המעורב ליזום תנועה ופעילות טיפול חייב להיות אקטיבי\פונקציונלי עם העברה לחיי היום יום.

Dystonic / Dyskinetic CP דיסטוניה

פגיעה בגרעינים הבזאליים פתולוגיה: פגיעה בגרעינים הבזאליים הסטריאטום מעורב בתכנון ושליטה במסלולי תנועה ובתהליכים קוגניטיביים אחרים. הגלובוס פלידוס Globus pallidus) ) אחראי על תפקודים מוטוריים .אמיגדלה - שייכת גם למערכת הלימבית

אמיגדלה

סוגי דיסטוניה דיסטוניה כללית – בדרך כלל תורשתית, המתחילה בגפיים התחתונות ולאט לאט עולה למעלה. זוהי הצורה הקשה ביותר של דיסטוניה, ומתחילה בדרך כלל בגילאים צעירים מאוד. דיסטוניה כללית שכיחה בעיקר אצל יהודים אשכנזים ובעיקר אצל ליטאים, אצלם מצאו פגם גנטי אופייני מאוד. דיסטוניה פוקאלית – דיסטוניה שכיחה ביותר, אשר מופיעה במקומות מוגבלים בגוף. לדוגמה, דיסטוניה המוגבלת לשרירים שסביב העין, לצוואר, שרירי הלוע, קבוצת שרירים בודדת בזרוע וכו'. זאת דיסטוניה שמעוררת על ידי פעילות מונוטונית, כגון נגינה או הקלדה. דיסטוניה סגמנטלית – תוקפת יותר מחלק אחד (כמו הפוקאלית). לדוגמה, Hemidystonia שגורמת לדיסטוניה ביד וברגל באותו הצד של הגוף.

Ataxia אטקסיה

מהי אטקסיה? חוסר קואורדינציה או תנועות מגושמות של הגפיים, שאינן כתוצאה מחולשת שרירים. אטקסיה נוצרת כתוצאה מבעיות במערכת שיווי המשקל (המערכת הווסטיבולרית), המוחון, או מערכת תחושת המנח (המערכת הפרופריוצפטיבית). אטקסיה יכולה להשפיע על תנועות עיניים, דיבור, גפיים ויציבה.

3 סוגי אטקסיה 1. אטקסיה וסטיבולרית מאופיינת בקיום של ורטיגו. כאשר מבקשים ממטופל עם אטקסיה וסטיבולרית לעמוד כששתי רגליו צמודות, הוא יהיה מסוגל לעשות זאת, אולם יתקשה לעשות כן כשעיניו יהיו עצומות. אטקסיה וסטיבולרית יכולה להיגרם מנגעים המערבים את האוזן הפנימית, גזע המוח או הצרבלום.

3 סוגי אטקסיה 2. אטקסיה צרבלרית אטקסיה כזו נוצרת מנגעים הקיימים על המוחון או אחד מחיבוריו של המוחון למוח הגדול או לגזע המוח. המאפיינים הקליניים של אטקסיה כזו כוללים אי-סדירות בקצב התנועה, במקצבה, במשרעתה ובכוח של תנועות רצוניות. קשורה פעמים רבות לטונוס ירוד של השרירים – היפוטוניה – אשר מתייצג בצורה של שמירה לקויה על היציבה ולאפשרות הנעה של הגפיים בקלות בידי אדם אחר.

3 סוגי אטקסיה 3. אטקסיה תחושתית אטקסיה תחושתית נובעת מפגיעה של מסלולים האחראיים על התחושה העמוקה, כלומר הימצאות הגוף ואיבריו במרחב. פגיעה בתחושה עמוקה יכולה להיגרם כתוצאה מפגיעה בעצבים תחושתיים במערכת העצבים ההיקפית, בשורשי עצב תחושתיים ובעמודות האחוריות של חוט השדרה

מאפיינים חסר ב-co-contraction (שיתוף להתכווצות) פרוקסימלי טונוס נמוך (ברמות שונות) חסר ב-co-contraction (שיתוף להתכווצות) פרוקסימלי קושי בשמירה על מנח + ויציאה לתנועה דגמי תנועה 'תקינים', לא בשלים קושי קואורדינטיבי ושבוש בתכנון תנועה

מאפיינים (המשך) תגובות שווי משקל לקויות, שימוש בבסיסים רחבים, חיפוש אחר ייצוב פחד מתנועה תנועות קופצניות, קושי בתאום עין-יד. דיסארטריה (הפרעת דיבור מוטורית) לקויים פרספטואליים ספציפיים

דגש על רצף תנועתי, תזמון, דרוג , ארגון עקרונות טיפול דגש על רצף תנועתי, תזמון, דרוג , ארגון תרגול שווי משקל במצבים פונקציונאליים ורטיקאליים בתנועה. סוף