חוקי מנדל – הורשה מנדלית מצגת מספר 5 ב, כיתות ט', משך הוראת הנושא: 4שיעורים ערך והכין – אמיר מיכאל מאי – 2008
מושגים ונושאים רלבנטיים לשיעור טבלת הכלאות זן טהור הכלאת מבחן תרגול כללי ההורשה המנדלית
בתחילתו של השיעור נלמד כיצד לבצע טבלת הכלאות אך לפני כן לסימולים: דור ההורים מסומל באות P דור הצאצאים של הכלאות ההורים מכונה F1 דור הצאצאים של הכלאות בין דור F1 ל – F1 מכונה דור F2
זן טהור זן טהור מוגדר כזן שבו כל הפרטים המשתייכים אליו הם הומוזיגוטים לאללים האחראים לתכונה מסוימת או למספר תכונות מתוך כלל התכונות. במחקרו של מנדל הוא הכליא צמחי אפונה מזן טהור גבוהים עם צמחי אפונה מזן טהור נמוכים. (דור P) בדור F1 כל הצאצאים היו גבוהים. מי לדעתך הוא האלל הדומיננטי לגן הגובה של הצמח גבוה או נמוך? נמק!
ונמשיך במחקריו של מנדל אודות צמחי האפונה (1) ונמשיך במחקריו של מנדל אודות צמחי האפונה (1) האלל הדומיננטי הוא לצמח גבוה H והאל הרצסיבי הוא לצמח נמוך h . הפנוטיפ של דור ההורים P הוא: צמח גבוה מוכלא עם צמח נמוך. ההכלאה מסומלת כך: hh HH X
וכעת נבנה טבלת הכלאות מכאן שכל הצאצאים בדור F1 הם בעלי גנוטיפ Hh ולכן כולם הטרוזיגוטים לאלל הדומיננטי ולכולם גבוהים. H h Hh
כאשר מנדל הכליא בין האפונים מדור F1 לבין עצמם הוא קיבל תופעה מעניינת בדור F2 לאור ההכלאות שנוצרו מתוך 4 צמחי אפונה: כמה צמחים גבוהים? כמה צמחים נמוכים? כמה צמחים הומוזיגוטים לאלל הדומיננטי וכמה הטרוזיגוטים? שים לב ליחס 1:3 או 1:2:1 h H hh Hh hH HH
שאלה לחשיבה..... לאור התוצאות שהוצגו במחקרו של מנדל, האם יש מקור לכינוי של תכונה רצסיבית כתכונה נסגנית? נמק!
http://science.cet.ac.il/science/genetics/gene1.asp
רשימת מקורות למצגת 1.http://cafe.themarker.com/view.php?t=293090 2.http://science.cet.ac.il/science/genetics/gene1.asp