חיז'ו – בטטה- האם מכונה בפי כולם- חיז'ו בטטה

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
Advertisements

פרחי באך שיטת טיפול מתחום הרפואה המשלימה.
הסיפור על ארץ הצורות והצבעים פעילות לקראת יום הזכרון לשואה ולגבורה
חזון מחלקתי אורטופדיה א'.
הרצאה בכנס מוח "המורה אני רוצה להצליח במבחן, אבל אני לא מספיק להעתיק מהלוח, אולי את מוכנה..." דינה סלע, מטח אורנה רוזנבלט,
ניתוח שאלות וכתיבת תשובות
מבוא לביואינפורמטיקה יואלה יריב רוברט בצאם 17.june.2002.
ניהול מערכות משרדיות.
5 גורמים בהתנהגות האנושית הגורמים לכך שרוב הפרויקטים עדין נכשלים
"חינוך לחיים בחברה" בית ספר "בארי" נתניה
המאבק לחינוך טוב בישראל
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ככלי להערכת שווי החברה
למנוע שגיאות בעזרת הכלים של "האתגר 5": המקרה של נקודת פיתול
יסודות הצילום- קומפוזיציה
אנדי וורהול, מרלין , הדפס רשת
ערימות שחת בחורף, קלוד מונה (צרפת) , שמן על בד, 120X60 ס"מ
מהי אומנות? מונח אמנות אוצר בתוכו את המילה אמן. "יצירה ששוקעו בה כשרון רב ויש בה כדי ליהנות את הרואה או את השומע ולגרום להם חוויה אסתטית בתחום הציור, הפיסול,
מנהיג ומנהיגות בחנוכה.
"בנגב ייבחן העם בישראל ויעמוד בהצלחה בכל הבחינות "
כמו שהמנהלים אוהבים לומר:
עבודה בספרות – "יומנו של חנון"
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
ארבעה תרגילי כושר שיעזרו לכם לשרוד את החגים
בית-ספר כארגון – גישה מערכתית
ישעיהו יא' 1-10 תמונה יפה ופסטורלית
מכניקה תורת התנועה O x y o y x r y x tanα = r² =x² +y²
ספר חדש בעשייה – נכתב על-ידי מכורים עבור מכורים
מיום העצמאות לחג השבועות
סוגים של מזגנים.
ניהול עובדים ומנהלים מרחוק
שם ביה"ס, רשות: מקיף ט' אשדוד שם המורה: יוליה מורשטיין שם המדריכה:
זו חשיבה שיוצרת פתרונות חדשים. אחרים מכל הפתרונות שאנחנו כבר מכירים.
יצחק רבין מדינאי ואיש צבא, רמטכ"ל צה"ל במלחמת ששת הימים,
הכנה לראיון עבודה.
לאחר מספר שבועות, החליט מנחה הקבוצה לבקרו. היה זה לילה מאוד קר.
Playing Physics Jeopardy
המוקד לביטחון תזונתי.
© האוניברסיטה העברית בירושלים, 2008
תפקידי התקשורת הצעה נערך על ידי מורי היל"ה במחוז צפון
צפירה/אתגר קרת דמויות.
רפוי בעיסוק ילדים מחוז צפון ברוכים הבאים!
הכרומוזומים הקידוד של הטבע
Data Science by levels Dr. Alon Hasgall.
מי רוצה להיות מיליונר 2? 15 $1 Million 14 $500,000
מהו"ת – בתי מדרש למורים הפסגה 5, ירושלים , פקס
מי אני בלי הסיפור שלי? שיטת הבודה של ביירון קייטי סדנאות בקבוצות קטנות
פסיכולוגיה חברתית.
זכויות בזמן מלחמה " כל אדם יש לו הזכות לחיים, לחירות ולביטחון אישי."
המודל ההיסטורי של התפתחות אמצעי התקשורת:
מבוסס על גירסת הדמו של המשחק הרישמי -
הוועדה המייעצת לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית
מי רוצה להיות צלם מיליונר ?
אסתמה ASTHMA.
סיעות במערכת החינוך.
1. יש להיכנס לאתר הספרייה ולבחור בקטלוג הספרייה
התמחות בפסיכיאטריה: הרצוי מול המצוי דעה אישית
חכמה לזה... שנופלים וקמים, נכשלים ומתחילים מחדש,
By : William Somerset Maugham
שרטוט ידני - חלק 1.
סיפור על ארבעה נרות.
Rachel Greenwald, Tali Heiman (The Open University of Israel)
אם לא למעלה מזה י"ל פרץ.
שבוע לאומי לגלישה בטוחה איגוד האינטרנט הישראלי
"הציפור היומית" חלק ב' כפי שהופיעו ב"דפי המידע היומיים"
מיומנויות תקשורת והקשבה
והתאמתה למאפייני הסטודנטים
ניהול הטיפול בכאב במיאלומה נפוצה- כנס עבור מטופלים ומלווים
נושא השיעור לו- ו...לא נשמעות זהה אבל נכתבות שונה. ובעלות משמעות שונה
המושג ההלכתי – שעה זמנית
תמליל מצגת:

חיז'ו – בטטה- האם מכונה בפי כולם- חיז'ו בטטה מבטא את ההרמוניה המשפחתית. הילדים שומעים בקול אמם, למרות התנהגותה המוזרה.

תקציר הסיפור הסיפור מתאר אם חד הורית, המגדלת את שני בניה המתבגרים: חיזו, אדוארד בן 16 ובטטה, שמעון כבן 13. האם עובדת בתור מנקה בקופת חולים, משש וחצי בבוקר ועד שלוש אחר הצהריים כדי לפרנס את ילדיה. היא מצטיירת כעובדת רצינית ומסורה. מגייסת את הילדים לעזרתה לפני בוא המפקחת, כדי שהכול יהיה נקי ומבריק והביקורת תעבור בשלום. האם והבנים הם בלתי נפרדים. הולכים מחובקים ברחוב ונראים כמקשה אחת. "והייתי מחבק את אמא שלנו מהצד השני... כמעט עד הבית הלכנו ככה, שלושה שלא מסתכלים לצדדים ולא חושבים אם מסתכלים עליהם"(39). "

"אבל" אומר המספר מיד בהמשך: "אני חושב שאני ושמעון תמיד הסתכלנו על אלה שרואים אותנו" . הנערים אינם מסתגרים מפני הסביבה כפי שעושה האם, בעיקר שמעון שהיה רוצה לחיות חיים יותר משוחררים ומהנים. האם היא הסמכות הקובעת בכל הקשור בחינוכם, (מחנכת את הילדים לציית למורים בבית הספר ולדבר רק כשהם נשאלים) בסדרי הבית הקבועים ובמזונות שהיא מועידה לכל אחד לפי צרכיו ואופיו. האם מטביעה את חותמה בכל הקשור לחיי הבנים: השמות והכינויים שהיא נותנת להם הם בעלי משמעות להמשך התפתחותם, היא מאפיינת כל אחד מהם לפי ראות עיניה והבנתה, ומתאימה להם ירקות שיעזרו להתפתחותם.

ההרמוניה המשפחתית קורסת בבת אחת, כשהאם עוזבת את עבודתה ומתמוטטת. את בריחתה אל הפרדס מפרשים הרופאים כניסיון התאבדות, ומחליטים לאשפז אותה. חיזו ובטטה נותרים לבד. חיזו מקבל אחריות על אחיו הצעיר ועל ניהול הבית ברוח שהשרתה אימו. הסיום מעומעם ומשאיר את הקורא עם סימני שאלה רבים,לא רק באשר לעתיד המשפחה, אלא גם באשר לעברה, בניסיון להבין את סיבת ההתמוטטות של האם, שהצטיירה כדמות חזקה, סמכותית ויציבה סיכום דמויות בכתב

חיזו בטטה שמו אדוארד. שמו שמעון. גילו – 16. בן 13 וחודשיים. כשנולד קרנו עיניו. בברית המילה לא הניד עפעף. אימו החליטה שכוחו בעיניו. נולד בריא וגדול. יש לו ראייה שלעולם אינה שוכחת שום דבר. זוכר תמונות מן החיים שלו, של אחיו ושל אמו. אוהב לעשות ספורט של ריצה וקפיצה למרחק. הוא בכלל אינו בטטה רוצה לשמור על המסגרת הקיימת. רוצה להרחיק את אחיו ממחשבות על שינוי מחפש שינויים ורוצה לשבור את המסגרת המוכרת לו בבית. "עוף עם גבינה זה טעים אידיוט". "שבת על הים זה הכי טוב". "עד מתי נהיה ככה". הוא אוהב את הבית יותר מכל דבר. אוהב להיות בחוץ ולשחק עם חברים

מבנה היצירה האקספוזיציה האקספוזיציה ארוכה - כשני שליש מאורך הסיפור. דמויות: חיזו, בטטה, והאם מקום: מדינת ישראל, בית יחסית עני. מצב: הסתגרות בתוך הבית. כל המשפחה שותפה לניקיון בקופת החולים כדי לשמור על מקום העבודה של האם, (מקור פרנסה היחיד) בעיה: נרמזת – בעיה עם האם.

העלילה העלילה מתחילה עם מחלתה של האם. המחלה גורמת למהפך בכמה מישורים: משתנים סִדרי הבית- הילדים נותרים לבד ללא השגחת מבוגר יחס הקורא- הקורא מזדהה עם האם ומרחם עליה לעומת יחסו הלועג קודם. דמותה של האם באקספוזיציה מוצגת כגרוטסקית ונלעגת. העיסוק שלה, צורת התנהגותה כלפי הסביבה, יחס הסביבה כלפיה, הסגירות שלה והחינוך החונק שהיא מקנה לילדיה כדי לגונן עליהם, וכן גם התנהגותה המוזרה בתוך ביתה, גורמים לקורא להרגיש כלפיה דחייה והיעדר אמפתיה. המחלה משנה את נקודת המבט של הקורא והופכת אותה לקרובה, לאנושית ולמעוררת חמלה.

סיום הסיפור היפוך תפקידים- שיא הסיפור - הבריחה אל הפרדס הילדים נותרים לבדם הסיום לא ברור- כמו השאלות- מה קרה לאמא? האם היא תחלים? האם היא באמת צריכה אשפוז? היפוך תפקידים- הסמכות עוברת מהאם לאנשים מבחוץ (אחרי שתמיד הם היו מסוגרים) ולבנים – שתמיד האם החליטה עבורם שיא הסיפור - הבריחה אל הפרדס מפנה – האשפוז סיבוך – התפרצות המחלה

מעשה יוצא דופן בריחה אל הפרדס שיא מעשה יוצא דופן בריחה אל הפרדס אקספוזיציה חיי השגרה של האם ושלושת ילדיה סיום ההתמודדות של הילדים עם המחלה סיבוך התפרצות המחלה מפנה האשפוז

המוטיבים ותפקידיהם ביצירה ביצירה כמה מוטיבים: מוטיב העיניים מוטיב המחלה מוטיב הסמכות מוטיב הפחד

תפקידו של מוטיב העיניים: לתאר את הסיפור מנקודת מבטו של חיזו. לתאר את עצמו כבעל תכונות מיוחדות כיאה למלך או לאמן. לתאר את ביתו כמקום אהוב בונה ומרגיע לתאר את הסתכלותו על שמעון מזווית הראייה של אח בוגר, הדואג לבריאותו של אחיו עוד לפני המחלה, וכמי שמקבל אחריות על גידול אחיו אחרי פרוץ המחלה.

מוטיב הסמכות בסיפור שלושה בעלי סמכות: האם- בעלת סמכות בכל הקשור לגידול ילדיה ולעבודתה בקופת חולים. המפקחת-מפניה פוחדים האם והילדים. לפני הגעתה מתגייסת המשפחה לניקיון יסודי ללא רבב, כדי שהיא לא תחשוב מחשבות רעות על האם. האחים בחלוקים הלבנים-באים לטפל באם לאחר בריחתה לפרדס, מפרשים את התנהגותה כניסיון להתאבדות, ומאשפזים אותה כעבור שבועיים. חיזו אינו שותף לפרשנות שלהם, אך נאלץ להיכנע.   הסמכות ניתנת לאנשים שונים בסיטואציות שונות במשך הסיפור, אך המסקנה זהה בכל המצבים. אין ואי אפשר לצאת נגד הסמכות. היא קובעת את ההתנהלות האנושית והאדם הבודד אינו יכול לה.

נושאים המרכזיים בסיפור ומשמעותם מחאה על מציאות חברתית קשה – נושאים המרכזיים בסיפור ומשמעותם מחאה על מציאות חברתית קשה – עימות בין שגרה אפורה למציאות אחרת אליה היו רוצים האם ובניה להגיע הסיפור מתרחש בעיירת פיתוח ללא ציון שמה,לכן היא סמל לישובים נחשלים באשר הם. בני המשפחה שייכים לעדות המזרח (מרוקאים), ומייצגים את המגזר החלש הסובל מעוני ומקיפוח ממסדי. עוסקים רק בהשגת צרכים הבסיסיים, אין התייחסות לשאיפות אינטלקטואליות או רוחניות כלשהן. רק שמעון מסתכל לצדדים ורואה שאפשר גם לחיות אחרת. הוא שואף למציאות אחרת ואומר את זה בכאב. חיזו חושב שהבעת מחאה ותסכול היא בגדר מעשה מביש   הערגה למציאות אחרת מתבטאת בסצנת היציאה לחתונה. השניים נוסעים במונית ולזמן קצר הם מתנתקים מהוויית המחסור, לטובת רגעים של קסם נוכח המקום שאינם מכירים. בשובם הביתה, שבה לשלוט המציאות האפורה: