הקשר בין רמת העירור לאיכות הביצוע

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
מגמת ניהול עסקי "קציר".
Advertisements

הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
פרחי באך שיטת טיפול מתחום הרפואה המשלימה.
תקנון בית ספרי ערכה: רונית סלומון.
אורלי צדוק פסיכולוגית תעסוקתית מדריכה
המינהל הפדגוגי אגף בכיר בחינות
הוראה בעזרת תרשים מארגן
"חינוך לחיים בחברה" בית ספר "בארי" נתניה
ועדה מלווה.
מערכות סדרתיות (מערכות עקיבה)
עריכה: אמיל וייסברוט תיכון עירוני ע"ש דוד טוביהו ב"ש
קורס מבוא לפיזיקה נעה מבורך.
למנוע שגיאות בעזרת הכלים של "האתגר 5": המקרה של נקודת פיתול
חקירת פונקציה נקודות קיצון אקסטרמום(קיצון) בקטע סגור תחומי עליה וירידה
אוגרים ומונים – Registers & Counters
פסיכולוגיה חברתית.
מיצוי מצוינות והצטיינות
ניהול מחזור חיים של עובד
"בנגב ייבחן העם בישראל ויעמוד בהצלחה בכל הבחינות "
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
ארבעה תרגילי כושר שיעזרו לכם לשרוד את החגים
תהליך עבודת המעצב.
ניווט רובוט מסוג ROOMBA במרחב ממופה
מחלקת הדרכה תשע"ח אמינות ויושרה – המושג אמת – חלק א מטרות הפעילות:
שם ביה"ס, רשות: מקיף ט' אשדוד שם המורה: יוליה מורשטיין שם המדריכה:
מודלים להוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים
ששת כובעי החשיבה חשיבה מקבילה בעזרת
כל הזכויות שמורות לגבריאל אנקרי © 2017
מטרת פרויקט "שיעורים פרטיים ברשת"
מבצעים: רועי מור טל מסרי
סולמות אכנבך מערכת סולמות אכנבך להערכה מבוססת אמפירית   Achenbach System of Empirically Based Assessment  (ASEBA)
למידת חקר עבודת חקר – מהי
סטטיסטיקה טווח נתונים ומדדי מרכז.
שם ביה"ס, רשות: מקיף ה' אשדוד שם המורה: פולינה צ'יגרינסקי שם המדריכה:
הכנה לבגרות3 יחידות.
התנגשות אלסטית מצחית קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
ניתוח עקיבות.
מאפייני החיים.
מערכת השרירים.
Playing Physics Jeopardy
האויב של הטוב הוא הטוב ביותר
שימור תנע בהתנגשויות קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
סיבות להחזקת מלאי לשם מה צריך מלאי?
Engaging the disengaged - PBL
מהו"ת – בתי מדרש למורים הפסגה 5, ירושלים , פקס
צביה ויסמן, ד"ר טל סופר, פרופ' רפי נחמיאס
פסיכולוגיה חברתית.
המודל ההיסטורי של התפתחות אמצעי התקשורת:
© המרכז להוראת המדעים האוניברסיטה העברית בירושלים
המשפט המורכב זאב ייני ©.
ניסוי חקר עם כדורי הידרוג'ל מלכה יאיון
סיעות במערכת החינוך.
דו"ח וינוגרד החלק המצונזר.
הטיעון כמרכיב באוריינות מדעית
שרטוט ידני - חלק 1.
מערכות הובלה, נשימה, הפרשה והגנה
לבית: המשיכו וקראו עד סוף פרק א' נושא תנועה.
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
שבוע לאומי לגלישה בטוחה איגוד האינטרנט הישראלי
פיתוח מערכי שיעור כיתתיים משולבי תקשוב (הל"ה)
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
מודל ניהול פרסום.
חקרנות מתמטית: הקשר בין שטחים והיקפים - האומנם?
והתאמתה למאפייני הסטודנטים
ניהול הטיפול בכאב במיאלומה נפוצה- כנס עבור מטופלים ומלווים
פריודיזציה באימון אתלטים צעירים אתלטיקה קלה
פיתוח תורה מקצועית ככלי למצוינות ארגונית
רישום מידות לפי ת"י 189 כל המידות הרשומות הינן בממ' ובגודלן האמיתי
תמליל מצגת:

הקשר בין רמת העירור לאיכות הביצוע מודל ה "U" ההפוך הקשר בין רמת העירור לאיכות הביצוע

מושג העירור מושג העירור: מתייחס לרמת הפעילות של מערכת העצבים, אצל האורגניזם.. התגובה של מערכת העצבים האוטונומית לגירויים סביבתיים, ו/או תחושות. לכל אדם רמת עוררות אופטימלית שונה כאשר רמת העירור עולה, ניתן להבחין בעליה כללית ברמת התגובות של האורגניזם – ולהיפך.

ההפוך“Uחוק "ירקס-דודסון"- מודל ה " ע"פ המודל כשרמת העירור נמוכה מידי, לא יגיע המידע החושי למטרתו, ברמת עירור גבוהה מאוד, יגיע מידע רב מידי למטרתו, וימנע מהאורגניזם להגיב באופן סלקטיבי לגירוי הנכון. רק רמת עירור שאינה גבוהה, או נמוכה מידי, תביא להתנהגות אופטימלית. לכל אדם, ולכל פעילות יש רמה אופטימלית של עוררות, בה האדם מתפקד בצורה האופטימלית ביותר. בכל רמה שמעליה או מתחתיה, התפקוד נפגע.

ההפוך תיאור כללי“U מודל ה " עליה באיכות נפילה באיכות איכות ההתנהגות נקודת האופטימום רמת העירור

מודל ה"U" ההפוך מתייחס בעיקר לאיכות הביצוע במשימות מורכבות. מטלה מורכבת דורשת רמת קואורדינציה מוטורית רציפה ומסובכת יחסית, ביצוע מטלה זו מושפע לרעה מרמת עוררות גבוהה. מטלה פשוטה, דורשת בעיקר מאמץ שרירי, או התמדה (סיבולת), ביצוע מטלה זו משתפר ברמת עוררות גבוהה. ז"א – במטלה פשוטה יש קשר ישיר בין רמת עוררות לאיכות הביצוע – כך שככל שרמת העוררות עולה, כך עולה גם הביצוע. (עד לרמה מסוימת).

רוב המיומנויות בספורט, הן מורכבות יחסית. עם הזמן הספורטאי צובר ניסיון ואימון רב במיומנויות אלו וחלקן הופכות להיות לו לפשוטות (אוטומטיות (אז הוא מתפנה יותר לתהליכים קוגניטיביים לכן ספורטאי מנוסה, יכול לעמוד ברמות גבוהות של עוררות ולתפקד טוב, היות והמיומנות הנדרשת הפכה אצלו ל"פשוטה", ביצוע מיומנות כזו, משתפר ברמת עוררות גבוהה.

היחס בין נקודת האופטימום לבין סוג הפעילות רמת העירור המתאימה לסוגים שונים של פעילות אינה שווה. בפעילות הדורשת שליטה גופנית גבוהה וקואורדינציה מעולה (קליעה למטרה, התעמלות על קורה) נקודת האופטימום תהיה במיקום נמוך יחסית על ציר העירור. בפעולות הדורשות כוח רב, בזמן קצר (מיאוץ, הרמת משקולות) נקודת האופטימום תהיה במיקום גבוהה הרבה יותר על ציר העירור.

מודל "U " הפוך – תיאור ספציפי עבור פעילויות שונות קליעה למטרה הרמת משקולות איכות ההתנהגות אופטימום קליעה למטרה אופטימום משקולות רמת העירור

מחקרים מצאו כי יכולות למידה, זכירה וחשיבה יבוצעו באיכות גבוהה יותר, ברמת עוררות נמוכה יחסית. רמות עירור גבוהות מידי, יפגעו בפעילות קוגניטיבית באופן משמעותי ז"א כדאי ללמד תרגיל חדש בכדורסל – במצב של רמת עוררות לא גבוהה – אימון. לא כדאי ללמד תרגיל חדש לגמרי בשניות האחרונות למשחק. אבל ביצוע מיטבי של התרגיל שנלמד ותורגל יהיה במצב של רמת עוררות גבוהה - משחק. (היות והוא כבר מטלה פשוטה).

בינדרה טוען שאם מדובר באנשים מאומנים ומיומנים היטב , הופך ה"U" ההפוך לא רק לגבוה יותר (מעצם רמת האיכות הגבוהה יותר) אלא גם פחוס יותר במרכזו. כתוצאה מגורמים כמו אימון ממושך, שינון וחזרות רבות על ביצוע פעילות הופכת ה"נקודה המיטבית" ל"מרווח מיטבי" לגבי אותה פעילות. וזה מאפשר סטיות קלות מעלה או מטה ללא פגיעה באיכות הביצוע. מכאן נובע שהאימון הספורטיבי משפר לא רק את היכולת אלא גם את הגמישות האפשרית ברמת העירור בסמיכות לרמה המיטבית

מודל ה "U" ההפוך רגיל ולספורטאים מאומנים מודל לאחר אימון מודל רגיל איכות ההתנהגות נקודת אופטימום, מרווח אופטימום רמת העירור

האינטרוורט האקסטרוורט מודל ה – U ההפוך ביחס לאינטרוורט ואקסטרוורט יהיה כולו מוסט שמאלה (לנקודת המפגש בין ציר X ו – Y ), ביחס לאקסטרוברט, הזקוק לגרייה רבה מהסביבה, ה – U שלו יהיה מוסט כולו ימינה. איכות ההתנהגות רמת העירור האינטרוורט האקסטרוורט

סקירת ממצאי מחקר

מחקר 1. סטאופכר (1937) וקורטס (1943): בדקו את איכות הלמידה והפעילות המחשבתית, שהתבצעו ברמות שונות של מאמצים גופניים מבוקרים. תוצאות: * למידה של הברות תפל (ללא משמעות) תוך כדי מאמץ נמוך יחסית למקסימום היכולת (25% - 0%) , הביאה לזכירה מועטה יחסית. * במאמצים בינוניים ברמתם (50% - 25%) היתה הזכירה הטובה ביותר. * במאמצים גבוהים ברמתם (80% - 50%) היתה זכירה ירודה יחסית. מסקנה: במהלך פעילות גופנית ברמה בינונית, מתקבלות התוצאות הטובות ביותר של פעילות מחשבתית.

הקשר בין מאמץ גופני בעת הלמידה לבין אחוז הזכירה (סטאופכר, וקורטס)

מחקר 2: ווד והוקנסון (1965): בדקו איכות חשיבה אינטלקטואלית, תוך כדי משיכה בכבל,הקשור בדינמומטר (מודד את עצמת המשיכה). הנבדקים הונחו לפתור את מבחן האינטליגנציה של וכסלר (אות - צורה), תוך משיכה בכבל בעוצמות שונות. ממצאים: משיכות ברמת מאמץ בינונית, סייעו לשיפור ברמת החשיבה יותר ממשיכות ברמות מאמץ נמוכות או גבוהות יותר. כמו כן – עליה בדופק של עד 10 פעימות לדקה, סייעה לפתרון הבעיות במבחן. דופק גבוה יותר פגע ברמת החשיבה.

הקשר בין דרגת המאמץ לבין איכות הביצוע האינטלקטואלי (לפי ווד והוקסון)

ברג'ס והוקנסון (1964): ביצעו הבחנה בין רמת "דחף גבוה" ו"דחף נמוך": חיברו כל נבדק למכשיר מדידת דופק, ונתנו לו להמתין 5 דקות עד שעליו לבצע מבחן אינטליגנציה קצר. כצפוי בזמן ההמתנה, לכולם עלה הדופק. אלו שאצלם ירד הדופק, בזמן ההמתנה (עד למבחן), הוגדרו כבעלי "דחף נמוך". אלו שאצלם נשאר הדופק גבוה, עד המבחן, הוגדרו כבעלי "דחף גבוה". מערך הניסוי: כלל 3 שלבים: 1. מבחן אינטליגנציה קצר. 2. "טיפול"- 3 סוגי טיפול: יצירת תסכול פסיכולוגי, פעילות גופנית שרירית, ומצב ניטרלי. 3. מבחן אינטליגנציה נוסף, דומה לראשון.

ממצאים: הקבוצות ששיפרו באופן מובהק את תוצאות מבחן החשיבה: 1. דחף נמוך X תסכול. (השיפור הטוב ביותר בקבוצת הדחף הנמוך) 2. דחף נמוך X פעילות גופנית. 3. דחף גבוה X פעילות גופנית. 4. דחף גבוה X טיפול ניטרלי. (השיפור הטוב ביותר בקבוצת הדחף הגבוה ובכלל). 5. הטיפול הגופני, השפיע באופן שווה על שיפור החשיבה, בשתי קבוצות הדחף.

הקשר בין דופק (עירור ) לתוצאות מבחני האינטליגנציה בניסוי של ברג'ס והוקסון: ד. גבוה X ניטרלי 9 ד. נמוך X תסכול 8 ד. גבוה X גופני 7 ההפרש בין שני מבחני האינטליגנציה ד. נמוך X גופני 6 5 ד. גבוה X תסכול ד. נמוך X ניטרלי 80 100 70 90 110 דופק לפני מבחן אינטליגנציה שני

מסקנות: מתקבל מודל U הפוך, כמעט מושלם. (אם נוציא את טיפוס X טיפול גופני – יהיה U מושלם). 2. בקבוצת הדחף הגבוה שהם בעלי רגישות אוטונומית (מע' העצבים) גבוהה יותר, דופק של 100 פעימות לדקה, הביא לשיפור מיטבי בחשיבה (נקודה ד. גבוה X ניטרלי). 3. בקבוצת הדחף הנמוך הביצוע המיטבי ב – 80 פעימות לדקה(נקודה ד. נמוך X תסכול). ז"א רמת העירור מתייחסת גם לתכונות אישיות בסיסיות, ולכן שונה בין טיפוסים שונים. 4. העלאת דופק, ע"י פעילות גופנית, משפיעה על פעילות מחשבתית במידה זהה, ללא קשר לטיפוס. 5. העלאת דופק באמצעות תסכול פסיכולוגי הביאה לביצוע המיטבי ביותר בדחף נמוך ולביצוע הגרוע ביותר בדחף גבוה.

משמעויות המחקר: בענפי ספורט רבים נדרשות פעילות של חשיבה ושיקול דעת. כמו כן בספורט עולה הדופק כתוצאה הן מפעילות גופנית והן מהמתח ולעיתים גם ממצבי תסכול. ממצאים אלו יעזרו לנו להבין את העשוי לקרות ליכולת החשיבה של ספורטאי, בתחרות, בהתאם לרמת הרגישות שלו (דחף גבוה / נמוך).