סוגיות בהוראת הביולוגיה

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
מגמת ניהול עסקי "קציר".
Advertisements

הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
הרצאה בכנס מוח "המורה אני רוצה להצליח במבחן, אבל אני לא מספיק להעתיק מהלוח, אולי את מוכנה..." דינה סלע, מטח אורנה רוזנבלט,
ניתוח שאלות וכתיבת תשובות
בית ספר קהילתי - מדעי ישגב
ניהול מערכות משרדיות.
המינהל הפדגוגי אגף בכיר בחינות
"חינוך לחיים בחברה" בית ספר "בארי" נתניה
המאבק לחינוך טוב בישראל
ועדה מלווה.
תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ככלי להערכת שווי החברה
למנוע שגיאות בעזרת הכלים של "האתגר 5": המקרה של נקודת פיתול
תחקור והערכת מערכת .
מיצוי מצוינות והצטיינות
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
תהליך עבודת המעצב.
השתלמות מורים לפיזיקה בראשית דרכם יום רביעי 03 דצמבר 2008
מחלקת הדרכה תשע"ח אמינות ויושרה – המושג אמת – חלק א מטרות הפעילות:
חלבונים המשך- אנזימים.
סוגים של מזגנים.
שם ביה"ס, רשות: מקיף ט' אשדוד שם המורה: יוליה מורשטיין שם המדריכה:
בניית תוכנית בית ספרית שנתית
אנזימים פעילות ביולוגית אנזימים בתעשייה מילון מושגים
מדענים רוצים לראות בעיניים את מה שהם חוקרים. לא תמיד הם יכולים.
התורשה במהלך הדורות.
מטרת פרויקט "שיעורים פרטיים ברשת"
מנהל מדור משאבות ואוטומציה
ציפה ודחי.
למידת חקר עבודת חקר – מהי
Entity Relationship Diagram – ERD
חיסכון פנסיוני לעצמאים שלי סבן
שם ביה"ס, רשות: מקיף ה' אשדוד שם המורה: פולינה צ'יגרינסקי שם המדריכה:
ניתוח עקיבות.
מאפייני החיים.
פרויקט מחיר למשתכן – ראש העין
סוכרים דו-סוכרים פרוקטוז קשר גליקוזידי חד-סוכרים קטוניים זיהוי סוכרים
תפקידי התקשורת הצעה נערך על ידי מורי היל"ה במחוז צפון
הקסם שבכימיה.
האנזימים: מבנה ופעילות
יישומון הר לעמק 2019 הוראות הפעלה.
Engaging the disengaged - PBL
מהנדסים האקתון – שילוב האקתון בלימודי ההנדסה
מהו"ת – בתי מדרש למורים הפסגה 5, ירושלים , פקס
צביה ויסמן, ד"ר טל סופר, פרופ' רפי נחמיאס
פסיכולוגיה חברתית.
מבוא למגמת תקשוב כיתה י'.
מעבדה הכנה לשאלות מתחום הביולוגיה הנכללות בבחינת הבגרות במעבדה
מבחני איתור לנבחרת ישראל הצעירה (מדעים ומתמטיקה) לתלמידי כיתות ז'
פחמימות לטוב ולרע חד סוכרים דו סוכרים רב סוכרים
סיעות במערכת החינוך.
רובוטים בחלל משימה שאל את המומחה מקורות תהליך חקירה.
דו"ח וינוגרד החלק המצונזר.
מעבדה הכנה לבחינת הבגרות במעבדה נושאי השיעור גורמים קבועים בקרות חזרות
הטיעון כמרכיב באוריינות מדעית
האנזימים: מבנה ופעילות
מצלמות תרמיות אינפרא אדומות לראייה בחושך
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
פיתוח מערכי שיעור כיתתיים משולבי תקשוב (הל"ה)
אם ניקח ½ ק"ג מים ונהפכם לקרח האם המסה תשתנה?
הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
ברוכים הבאים למת"ם מבוא לתכנות מערכות הוכן ע"י שרי דואק
לפני הבחינה: תכנון לטווח ארוך (לשנת תשע"ט למשל):
כימיה – "מסע אל תוך החומר".
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
חקרנות מתמטית: הקשר בין שטחים והיקפים - האומנם?
Pre-Medical Studies לימודי קדם רפואה B.Sc..
מחפשים את המטמון אנרגיה גרעינית וקרינה גרעינית
המושג ההלכתי – שעה זמנית
תמליל מצגת:

סוגיות בהוראת הביולוגיה מדינת ישראל משרד החינוך המזכירות הפדגוגית אגף א למדעים הפיקוח על הוראת הביולוגיה סוגיות בהוראת הביולוגיה הרצאות מתוקשבות במסגרת ההשתלמויות המחוזיות תשע"ח הרצאה מס' 7: חידודים לקראת בגרות ממעבדה בביולוגיה תשע"ח אפרת לינק י"ד בשבט תשע"ח 30.1.18 הזורעים בדמעה ברינה ייקצרו

חידודים כמה בתי ספר נרשמו לבחינה? כמה תלמידים נבחנים? כמה ק"ג זרעים נשקלו ונארזו בבר אילן? כמה בתי ספר "נולדו" בשבוע האחרון? כמה פעמים פנו לבר אילן למענה הטלפוני לפני ובמהלך הבחינה? באיזה בית ספר מספר הנבחנים הוא הגבוה ביותר?

ד. ערכים מעורבות ורלוונטיות, למידה עצמית, (עמ"ר). למידה במעבדה מאפשרת: א. הקניית מיומנויות חקר ב. הקניית ידע ביולוגי ג. אוריינות מדעית – ניתוח תוצאות ניסוי של חוקרים, הכרת כלי מדידה שונים והבנת עקרון פעולתם. ד. ערכים מעורבות ורלוונטיות, למידה עצמית, (עמ"ר). ה. עלייה במוטיבציה ללמידה. שיעור מעבדה עבור רוב התלמידים הוא מאוד משמעותי – כך הם מעידים Michelene T.H. Chi, במאמרה משנת 2009 בשם Active-constructive-interactive: A conceptual framework for differentiating learning activities כמה מורים נכנסים עם תלמידיהם למעבדה בתדירות קבועה? להוסיף מידע על האתר של גילמור קשת לקוח מתוך: מהו חקר? חידוד מושגים גילמור קשת, אתר במוזה

אחרי ש: החלטנו באיזו כתה התלמידים ייגשו לבחינה: יא, יב? הכרנו לעומק את תכנית הלימודים העיונית והמעשית – [בדקנו את ההתאמה לכתה יא]. בנינו רצף הוראה מתאים תוך שילוב ניסויים ממקורות שונים ברצף ההוראה. עיבדנו את הניסויים בהתאמה לכתה ולמגבלות הזמן התייחסנו לכל המיומנויות הנדרשות במהלך ביצוע של מגוון ניסויים (תכנית הלימודים 2015 עמודים 11-14) דאגנו לבטיחות במעבדה (חוזר מנכ"ל 2015)

היכרות עם תכנית הלימודים המעשית: תכנים ומיומנויות בבחינת בגרות מעשית (במעבדה) התלמיד נבחן על: תכנים מתוך הליבה הנדרשים לבחינת המעבדה – מהווים את בסיס הידע מיומנויות חשיבה (חקר) ומיומנויות טכניות נדרשות לניסויים

הכנו רצף הוראה לדוגמה: אנרגיה בתא, נשימה תאית, כולל פחמימות מקור החומרים המשמשים לתהליכי חילוף החומרים (המטבוליזם) הוא הזנה הטרוטרופית או אוטוטרופית. הנשימה התאית כתהליך אנזימטי רב-שלבי, שבו מופקת אנרגיה כימית, המשמשת לביצוע כל תהליכי החיים בתא. מיטוכונדריה, ההרכב והתכונות של פחמימות. פרק ז' בספר התא ניסויים מעשיים או יבשים בתסיסה - כנ"ל מיומנויות מעשיות במעבדה ומיומנויות חקר - גרפים: קריאה ובניה על בסיס נתונים כמותיים- שאלות חקר ותכנון ניסוי הזמנה לחקר מעבדה: נשימת זרעים נובטים – אוגדן ניסויים ביולוגיה. השפעת טמפרטורה ויחס שטח פנים לנפח על קצב נשימה בתפו"א – בגרות מעבדה 5 יח"ל בעיות צהריים תשס"ח. השפעת טמפרטורה על קצב נשימה בבננה. בגרות מעבדה 5 יח"ל בעיה 5 תשע"ב.   אנסין: חילוף חומרים בגוף ומחלת הסכרת. בגרות 5 יח"ל 2004 חילוף חומרים חסכוני וסוכרת אצל פסמונים – מעובד לכתה יא הכנו רצף הוראה לדוגמה: הכנת חוברות לתלמיד שישמשו לאורך זמן. ניתן לבצע עדכונים בכל שנה. חוברת זו חוסכת עבודה רבה למורה.

האם אנחנו מוכנים למבחן הבגרות במעבדה? בואו ונבדוק את עצמינו..... האם אנחנו מוכנים למבחן הבגרות במעבדה? בואו ונבדוק את עצמינו.....

התארגנות ותכנון תלת שנתיים מאפשרים לנו לבדוק את עצמנו האם לימדנו ותרגלנו את כל המיומנויות הנדרשות, האם בניסויים השונים התלמידים התנסו עם מערכי ניסוי מגוונים? האם התנסו במגוון שיטות מדידה? האם ענו על מגוון שאלות שונות? תאריך נושא מיומנויות טכניות נבדקות מיומנויות חקר נבדקות דגשים במהלך השיעור

זיהוי מרכיבי ניסוי והבנת חשיבותם הבגרות המעשית - כלי למורה להוראת המיומנויות הנדרשות מיון שאלות מבחינות בגרות: מיומנויות דיווח שאלות שבהן נדרש דיווח על תצפית / תוצאות ניסוי ובודקות מיומנויות דיווח זיהוי מרכיבי ניסוי והבנת חשיבותם שאלות הבודקות הבנת מערך הניסוי הבנה ויישום שאלות המבוססות על ידע מנושאי הליבה שאלות חשיבה הבודקות הבנה ויישום   מיומנויות טכניות נדרשות:

עיון בשאלות מאתגרות מבחינת הבגרות במעבדה הבנת הבסיס הביולוגי להשערה זיהוי המשתנה התלוי ודרך מדידתו הסבר לקשר בין דרך המדידה לתהליך הנבדק זיהוי המשתנה הבלתי תלוי וכיצד שינו אותו מהי הבקרה בניסוי? הסבר מה בקרה זו בודקת בניסוי זה ציון שני גורמים קבועים נימוק לבחירת גורמים קבועים חשיבות החזרות וריבוי הפרטים הצגת תוצאות בטבלה הצגת תוצאות בגרף תיאור מילולי של התוצאות ניסוח מסקנה הסבר תוצאות יישום ידע ביולוגי קודם עיון בשאלות מאתגרות מבחינת הבגרות במעבדה יש לנו עוד לאן לשאוף בניסיון להעלות ממוצעים מבלי להוריד את הרמה

מבנה המבחן בבחינה 3 פרקים: 12 שאלות פרק א – הצגת התופעה או שיטת המדידה פרק ב – ניסוי הבודק שאלת חקר מסוימת הקשורה בנושא הניסוי שפורסם פרק ג- ניתוח קטע מחקרי מבוסס על מאמר רלוונטי לניסוי שהתלמיד ערך מגבלות הבחינה: משך הבחינה, שימוש בחומר חי. מצב שעלול להתרחש: תוצאות בלתי צפויות – הבנה תוך כדי עשייה

התארגנות לקראת המבחן מעבדה הקרוב: תפקיד המורה – אחראי על מוכנות תלמידיו ועמידה בדרישות לקראת הבחינה. קישור לסרטון שמתרגל עבודה עם פיפטת פסטר. תפקיד הלבורנט: אחראי על כל הצד הלוגיסטי של הכנת הציוד והחומרים לתלמיד. אחראי להתעדכן בקבוצות הדיון. https://youtu.be/ki2BYrdSsRg תפקיד הרכז – רישום לבחינה לגף הבחינות, ביצוע רישום לבר אילן, להתעדכן בקבוצות הדיון, העברת החומרים לבחינה מאחראי חלוקה אזורי. לעבור עם המורה המשגיח על הדוגמה של הדף לבוחן ביסודיות. תפקיד המורה המשגיח – לקרא את הדוגמה לדף לדוגמה לבוחן. תפקיד אחראי בגרויות – ביצוע רישום לגף הבחינות. בחרתי לציין את התפקידים כי מתברר שרכזים לפעמים מתבלבלים ודורשים מהלבורנט הרבה מעבר

תפקיד המשגיח בבחינה: המורה המשגיח אינו מורה התלמידים הנבחנים תפקיד המשגיח בבחינה: המורה המשגיח אינו מורה התלמידים הנבחנים לקראת הבחינה: קורא בעיון את הדוגמה לדף לבוחן בבוקר הבחינה בודק על פי רשימת ציוד מפורטת את מגשי התלמידים לפני הבחינה במהלך הבחינה: הושבת התלמידים בכתה. קריאת הדף לבוחן. בתחילה קורא את טבלת המידע התמציתי על הניסויים והטיפול בקשיים אפשריים במהלך הבחינה. נותן מענה לדרישות התלמידים, כמו אספקת מים חמים, ובעיות טכניות בלבד . יפעל על פי ההנחיות בדף לבוחן לגבי תלמיד שקיבל תוצאות לא צפויות או שנתקל בבעיה–. בסיום הבחינה: אוסף את כל הטפסים, המחברות והנספחים. בודק שכל המדבקות של התלמיד מופיעות על המחברת ומעביר לאחראי בגרויות. הפנייה לבר אילן רק במקרים ש....**

תפקוד המורה הבוחן במהלך הבחינה עשה: עיון מוקדם בטבלת המידע על הניסויים ובטיפול בתקלות אפשריות – יאפשר לבוחן לענות לתלמיד שפונה אליו (על פי ההנחיות שהתלמיד מקבל בטופס הבחינה וההנחיות בדף לבוחן) אל תעשה: הבוחן איננו רשאי לסייע לתלמידים להבין הוראות עבודה או שאלות בבחינה (כמו בכל בחינת בגרות עיונית) - התלמיד אמור להתמודד בעצמו עם ההנחיות והשאלות. - מתן עצות או הבהרות אף עלול להזיק לתלמיד, כי הבוחן לא קורא בעיון את כל השאלון. אין להתקשר לבר אילן כדי להתייעץ בנוגע לשאלות עיוניות או הוראות עבודה – אם הייתה טעות או בעיה באחד הסעיפים, התלמיד לא יינזק בשל כך. הבוחן אינו רשאי לשוחח/להתכתב בטלפון הסלולרי עם עמיתים במהלך הבחינה – פעולה זו נחשבת להפרה של כללי השמירה על טוהר הבחינה. אם תלמיד פונה לבוחן ואומר שקיבל תוצאות לא צפויות – הבוחן צריך להרגיע את התלמיד ולהסביר לו שהציון איננו תלוי בתוצאות הניסוי, אלא ברמת התשובות לשאלות במבחן. יש להסביר לתלמיד שהוא יכול לכתוב שהתוצאה לא צפויה, ולהסביר את התוצאות הצפויות על פי הידע הקודם שיש לו.

מתי וכיצד להתקשר לבר אילן במהלך הבחינה? אם מתברר שלמספר תלמידים יש בעיה טכנית שלא ניתן לפתור אותה על פי הנחיות בדף לבוחן. אם יש צורך להתקשר לבר אילן או למטה הבחינות – יש לכתוב את השאלה באופן מפורט ולבקש מהלבורנט שיתקשר מחדר סמוך (לא מחדר הבחינה!!!) וישאל, או שיעביר את השאלה לרכז או למורה שנמצא מחוץ לחדר הבחינה. חשוב שמי שמתקשר יכיר את מהלך הבחינה, יוכל להרחיב את השאלה במידת הצורך ולהבין את התשובה. עם תחילת הבחינה לא יהיה מענה לשאלות בקבוצת הדיון

למידה במעבדה מאפשרת גם: מרכיב חשוב בלמידת חקר הוא ההתנסות, "להרטיב את הידיים" ולעבוד כמו שחוקרים עובדים. זו הדרך היחידה לדעת שניסויים לעיתים לא עובדים, ללמוד שלא מתאימים את התוצאות למה שרציתי שיצא, להכיר את הכוח ואת המגבלות של התהליך. ניסוי שנכשל אינו ניסוי שבו נדחתה ההשערה, אלא זהו ניסוי שאי אפשר לקבוע באופן חד משמעי שההשערה נדחתה או התקבלה. ניסוי כזה הוא חלק אינטגרלי מחיי החוקר. (דר' גילמור קשת, אתר במוזה) ההתנסות בחקר מזמנת חוויה של אי וודאות ולעיתים גם כישלון. זו הזדמנות ללמוד עד כמה אפשר לצמוח מכישלון. להרגיע את ההיסטריה אם התוצאות לא צפויות. הבוחן אינו מורה הכתה- לבנות שקף שמתאר אירוע במהלך הבחינה. נבחנים על תוצאות שלהם

בטיחות במעבדה מספר התלמידים בכל מעבדה במהלך הבחינה הוא עד 20. רוב המעבדות בבתי הספר אינן מאפשרות כניסה של 20 תלמידים כשלכל תלמיד משטח עבודה כנדרש. לוודא שהמעבדה היא תקנית וכוללת כיורים, ציוד בטיחות כמו משטפת עיניים ומקלחת חרום. אין להשתמש בכתות רגילות לבחינה. לבדוק האם יש תלמידים רגישים לאחד החומרים בבחינה. הפתרונות לחסרי האנזים: G6PD

בסוף, בכל שנה מועד הבחינה מגיע....אין הפתעות בבתי ספר שמבצעים מעבדות בשגרה לאורך זמן עם תכנית מעבדות מסודרת, התלמיד נחשף למגוון ניסויים, שיטות, שאלות. מוכנות התלמיד לבחינה גבוהה יותר. לבורנט אחראי מצטייד לאורך כל השנה ולא רק לקראת הבגרות. הבגרות זו הזדמנות נוספת להעשיר את רשימת הציוד. כיוון מיקרוסקופים (אפשר לתאם חודש לפני הבגרות מראש). בדיקת תקינות פרופיפטות. בחינת המעבדה מורכבת ויקרה. מנסים להוזיל עד כמה שניתן את רשימת הציוד תוך מתן פתרונות הולמים. כמו שימוש בצלחות חד פעמיות וכו'. יש להיצמד לרשימת הציוד והחומרים ולהסברים להכנתם ולא לאלתר. לתלמיד בבחינה הנחיות מסוימות לשימוש בכלי או חומר מסוים. שינוי בציוד לתלמיד עלול לבלבל אותו במהלך הבחינה. לבורנטים/מורים מציעים בפורום "הצעות ייעול" ואכן צריך להסביר שבמהלך ההוראה אפשר לעשות שינויים, אבל בבחינה, כל שינוי גורם לתלמידים לשאול ולהפריע לעצמם ולשאר

נותרו עוד שבועיים. מאמץ אחרון לקראת הבגרות: 1 נותרו עוד שבועיים... מאמץ אחרון לקראת הבגרות: 1. תרגול שימוש במכשירים ובכלים: תרגול אחרון: העברת נוזלים באמצעות פיפטת פסטר קישור לסרטון שמתרגל עבודה עם פיפטת פסטר מיקרוסקופ: הכנת מתקן, כיוון המיקרוסקופ, בחירת הגדלה מתאימה, התאמת מידת הארה / שימוש בצמצם. כלים למדידת נפח נוזלים: משורה, פיפטה, פיפטת פסטר, פרופיפטה. מכשירי מדידה כמו: מד- טמפרטורה, סרגל, שעון דקות או שניות אמבט מים לשמירה על טמפרטורה קבועה. עלי ומכתש, משפך ונייר סינון להכנת מיצוי, הכנת תסנין. ביצוע טיטרציה. הכנת תמיסות בריכוזים מתאימים (במולריות או באחוזים) על פי ההוראות. הכנת מיהולים עשרוניים והנדסיים. בדיקת pH באמצעים שונים (אינדיקטורים, מקלונים לבדיקת pH). ביצוע תגובות כימיות פשוטות בעזרת ריאגנטים ספציפיים in vitro ו-in vivo.

2. תרגול מיומנויות חקר : איך מלמדים: קריאה מונחית של בחינת בגרות לדוגמה תוך מתן דגשים לכותרות, איורים, פיצוח שאלות, ומבנה תשובה. מיומנויות חקר: זיהוי של המרכיב בניסוי והבנת חשיבות למערך הניסוי. דיווח תוצאות: בטבלה ובגרף הסקת מסקנות ודיון במסקנות איך מלמדים: מהי חשיבות הבקרה במערך הניסוי: סודות הבקרה, הוראה מפורשת של הבקרה בניסוי והבנת חשיבותה מגוון שאלות בנושא הבקרה חשיבות גורמים קבועים במערך הניסוי חשיבות חזרות וריבוי פריטים במערך הניסוי

הזמן עד לציפת דסקיות השמרים המקובעים מהי השפעת ריכוז תמיסת סוכרוז/ סוגי סוכרים/ על קצב תסיסה בשמרים מקובעים? בגרות תשע"ז 2017 מרכיבי ניסוי המשתנה התלוי דרך מדידת גורם קבוע הבלתי תלוי אופן השינוי של המשתנה הזמן עד לציפת דסקיות השמרים המקובעים סוג הסוכר ריכוז תמיסת הסוכר קצב תסיסה הטמפרטורה דרגת ה- PH במה שונה שאלה הדורשת להשלים את הטבלה, מאוסף של שאלות הדנות במרכיבי ניסוי??

טבלה לסיכום מערך הניסוי ותוצאותיו ארגון טבלה עמודות שהכרחי לכלול בטבלה: משתנה בלתי תלוי (לא הכרחי אופן השינוי שלו) תוצאות המדידות תוצאות מעובדות (אם יש) כגון: ריכוז יחסי על פי צבע, ממוצע עמודות שחשוב לכלול בטבלה (למרות שהן גורם קבוע): האורגניזם הנבדק / החומר שנבדק (לדוגמה אנזים שמשתתף בתהליך האנזימטי וריכוזו קבוע) גורמים קבועים רלוונטיים ניתן להוסיף כעמודות בטבלה או בשורות מתחת לטבלה כותרות לעמודות, כולל יחידות כותרת מתאימה לטבלה ) הקשר/השפעת ה ..... על ........ באורגניזם /חומר הנבדק) עמודות שחשוב:... למרות הנאמר כאן, בטבלה בניסוי שיודגם במעבדה, אין עמודה של מי חמצן שבמבחנות הבדיקה, אבל יש איזכור של מי חמצן בכותרת העמודות– וזה מספק.

השפעת סוג הסוכר /ריכוז תמיסת סוכרוז /משך טיפול מוקדם של דיסקיות השמרים ב- 60OC על מספר דסקיות שמרים מקובעים שצפו / על קצב תסיסת שמרים משתנה בלתי תלוי גורם קבוע רלוונטי תוצאות מבחנה סוג הסוכר / ריכוז תמיסת סוכרוז (%)/ משך טיפול מוקדם של דיסקיות השמרים ב- 60OC (דקות) נפח מים (מ"ל) מספר דסקיות שמרים מקובעים באגר מספר דסקיות שצפו בתום הניסוי כמות קצף יחסית (-/+/++/+++)

איזה גרף נסרטט היום? תרגיל בסרטוט גרף לפי נתונים:

איך מתארים תוצאות? התיאור יכלול את טיב הקשר בין המשתנים, לדוגמה: יחס ישר / הפוך בתיאור יש להתייחס לדרך המדידה בניסוי / בתצפית ולא למשתנה התלוי אם אין תיאור של דרך מדידה או שדרך המדידה היא ישירה, יש להתייחס למשתנה התלוי בתיאור יש להתייחס למשתנה הבלתי תלוי ולא לדרך השינוי שלו (דרך השינוי היא חלק ממהלך הניסוי)

תשובות תלמידים לתיאור תוצאות דוגמאות: הדסקיות של שמרים מקובעים צפו. בריכוז תמיסת סוכרוז גבוה 2% מספר הדסקיות שצפו בתם הניסוי היה ... דסקיות, בריכוז תמיסת סוכרוז נמוך 0% מספר הדסקיות שצפו בתם הניסוי היה ... דסקיות מאפייני השגיאות: לא מתייחס לדרך המדידה לא עושה הכללה, לא מתאר מגמה - מתאר כל תוצאה בנפרד לא מתייחס למשתנה הבלתי תלוי

שאלות שונות על זיהוי בקרה והבנת החשיבות שלה במערך הניסוי 1. לניסוי שביצעת אפשר להוסיף בקרה. בבקרה ירתיחו את תרחיף השמרים לפני הקיבוע באגר והוספת תמיסת הסוכר. א. האם דסקיות השמרים המקובעים יצופו במבחנה זו? ב. מה החשיבות של בקרה זו למערך הניסוי? 2. תלמיד טען שלא מדובר בפעילות של אנזימי תסיסה בשמרים אלא בחומר אחר המצוי בשמרים. איזה טיפול תוכל להוסיף למערך הניסוי כדי לדחות את טענתו? נמק תשובתך 3. מבחנה 4 היא מבחנת בקרה (ללא סוכרוז) הסבר את החשיבות שלה למערך הניסוי. (איזה הסבר חלופי נשלל לאחר ביצוע הטיפול)

הסקת מסקנות מסקנה היא הכללה של תוצאות הניסוי / תצפית - תשובה לשאלת המחקר. במסקנה נדרש שילוב ידע מוקדם בנושא במסקנה יש להתייחס: למשתנה הבלתי תלוי (ולא לדרך השינוי) בטווח ערכים שנבדק למשתנה התלוי (ולא לדרך המדידה) לאורגניזם/חומר נבדק לתוצאות הבקרה

מתיאור תוצאות להסקת מסקנה (על פי הניסוי שבוצע) תיאור תוצאות: ככל שריכוז הסוכרוז עלה, בטווח שבין 0% ל - 2%, כך מספר דסקיות השמרים המקובעים באגר שצפו בתום הניסוי עלה. מסקנה: ככל שריכוז הסוכרוז גבוה יותר (בטווח שבין 0%- 2%(, כך קצב תהליך התסיסה גדל (הבנת שיטת המדידה, וזיהוי המשתנה התלוי)

גורמים קבועים ציינו גורמים קבועים בניסוי שביצעתם האם כל הגורמים הקבועים שציינתם רלוונטיים לניסוי שביצעתם? ציינו שתי דוגמאות לגורמים קבועים שאינם רלוונטיים לניסוי, נמקו בחירתכם מהו הערך של הגורם הקבוע? מה החשיבות של קביעת ערך מסוים לגורם זה? התייחסות להגדרה נכונה של הגורם – כגון ....ריכוז מיצוי (ולא מיצוי),

גורם קבוע רלוונטי בניסוי רוצים לבדוק האם (או באיזה מידה) המשתנה הבלתי תלוי משפיע על המשתנה התלוי האם בניסוי, רק המשתנה הבלתי תלוי הוא זה שמשפיע על המשתנה התלוי? לא!! לא רק הוא.. גורם קבוע רלוונטי משפיע גם על המשתנה התלוי, אך הוא משפיע במידה שווה על כל הטיפולים

הסבר מדוע חשוב לשמור על גורמים קבועים בניסוי גורם קבוע משפיע על .....(המשתנה התלוי) ובהיותו קבוע משפיע במידה שווה על שאר הגורמים ועל המשתנה התלוי בניסוי נבדקה השפעת המשתנה הבלתי תלוי על המשתנה התלוי ראוי להדגיש שאין די בניסוח כוללני, ובהסבר יש להתייחס באופן מפורש להשפעת הגורם שנבחר על מרכיבי הניסוי

דוגמאות להסבר חשיבות שמירה על גורם קבוע גורם קבוע: ריכוז תמיסת הסוכר במבחנות הבדיקה הסבר חשיבותו: הסוכר הוא הסובסטרט של התהליך האנזימטי/ התסיסה, ריכוז סובסטרט משפיע על קצב פעולת האנזימים בתהליך התסיסה. בניסוי נבדקה השפעת סוג הסוכר, על קצב התהליך ולכן ריכוז הסובסטרט צריך להישמר קבוע [כדי שנוכל להסיק מסקנה תקפה] גורם קבוע: גודל הדסקית של שמרים מקובעים הסבר חשיבותו: בדסקית האגר כמות מסוימת של שמרים. גודל הדסקית משפיע על כמות השמרים בה. בניסוי נבדקה השפעת סוג הסוכר על קצב תהליך התסיסה, כמות השמרים משפיעה על קצב התהליך (יותר שמרים- יותר אנזימי תסיסה) ולכן כמות השמרים צריכה להישאר קבועה.

דוגמאות לתשובות תלמידים גורם קבוע בניסוי שבוצע: ריכוז הסובסטרט / ריכוז הסוכר הסבר חשיבות שמירתו קבוע: במערך הניסוי רק משתנה בלתי תלוי אחד ושאר הגורמים צריכים להיות קבועים כדי לבודד משתנים כי הריכוז משפיע על תוצאות הניסוי