מדוע קורים ליוסף דברים כה רעים?

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
Advertisements

עבודה מס' 3 למידה מותאמת תומכת מחשב
הסיפור על ארץ הצורות והצבעים פעילות לקראת יום הזכרון לשואה ולגבורה
חזון מחלקתי אורטופדיה א'.
עלילות הראשית – הקדמה
בראשית א-ב3 סיפור הבריאה הראשון
ניתוח שאלות וכתיבת תשובות
מובילת חדשנות מחוז מרכז
יש לענות על שאלה 1 מתוך שלוש
המאבק לחינוך טוב בישראל
הכרת תוכנת בקרים. כניסה לתוכנה תתבצע בשלבים הבאים: 1
הרצאה בסמינר לוח העברי וזמני היום בהלכה
אנדי וורהול, מרלין , הדפס רשת
מהי אומנות? מונח אמנות אוצר בתוכו את המילה אמן. "יצירה ששוקעו בה כשרון רב ויש בה כדי ליהנות את הרואה או את השומע ולגרום להם חוויה אסתטית בתחום הציור, הפיסול,
פסיכולוגיה חברתית.
תיכון מקיף נשר כיתות י'-י"ב רכזת מגמה: שמחה כהן מנהלת: ד"ר חיה ילינק
מנהיג ומנהיגות בחנוכה.
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
כמו שהמנהלים אוהבים לומר:
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
ארבעה תרגילי כושר שיעזרו לכם לשרוד את החגים
זכויות שמורות ללירון מוסקוביץ'®
חידון מצוות התלויות בארץ
הדרישה לדמוקרטיה והקמת המפלגות
משפט שלמה.
ישעיהו יא' 1-10 תמונה יפה ופסטורלית
מכניקה תורת התנועה O x y o y x r y x tanα = r² =x² +y²
The Joseph Story in Hebrew
ספר חדש בעשייה – נכתב על-ידי מכורים עבור מכורים
מחלקת הדרכה תשע"ח אמינות ויושרה – המושג אמת – חלק א מטרות הפעילות:
שם ביה"ס, רשות: מקיף ט' אשדוד שם המורה: יוליה מורשטיין שם המדריכה:
האם מבינים את המתרחש בתהליך ?
נערך ע"י אריק הוד, הגימנסיה העברית הרצליה
כ"ד הספרים כל הזכויות שמורות- טל אסנהיים
מפגש 5 יבשות על כדור הארץ מטרות פתיחה מהלך מהלך א' – משחק ים יבשה
05/12/17.
היחידה למעורבות חברתית
אנטרופיה Entropy - נקודת מבט מיקרוסקופית
Entity Relationship Diagram – ERD
הכנה לראיון עבודה.
יונה וולך וְכֻלָּן שָרוּ אֶת מַר אַהֲבָתִּי
לאחר מספר שבועות, החליט מנחה הקבוצה לבקרו. היה זה לילה מאוד קר.
רוני שטרן, מ"מ וסגן נשיא לשכת סוכני ביטוח בישראל
אחרית דבר .. אלופות, שיהיה המונמונמון בהצלחה!! ט"ו בשבט שמח! שושי 
פרויקט מחיר למשתכן – ראש העין
רובוטיקה תרגול שימוש בלולאות
1 לגלות את התיאטרון ,תרגום: אורי שני Designed by Michael Rasbury
שימור תנע בהתנגשויות קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
תפקידי התקשורת הצעה נערך על ידי מורי היל"ה במחוז צפון
הבנת הנקרא קוראים ומבינים!.
מגישים: ערד חגג" ונועם וקסלר
מי רוצה להיות מיליונר 2? 15 $1 Million 14 $500,000
מי אני בלי הסיפור שלי? שיטת הבודה של ביירון קייטי סדנאות בקבוצות קטנות
פסיכולוגיה חברתית.
זכויות בזמן מלחמה " כל אדם יש לו הזכות לחיים, לחירות ולביטחון אישי."
מבוסס על גירסת הדמו של המשחק הרישמי -
בינגו על מצוות ה"הקהל".
התקשרויות, מכרזים ואחריות חברי המועצה
המשפט המורכב זאב ייני ©.
דו"ח וינוגרד החלק המצונזר.
אם לא למעלה מזה י"ל פרץ.
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
הנוהל העירוני למניעת אלימות פיזית בבתי הספר היסודיים עיריית רעננה.
התנייה אופרנטית כיצד מאמנים כלבי נחייה?
חג פורים.
מיומנויות תקשורת והקשבה
מחפשים את המטמון אנרגיה גרעינית וקרינה גרעינית
נושא השיעור לו- ו...לא נשמעות זהה אבל נכתבות שונה. ובעלות משמעות שונה
תמליל מצגת:

מדוע קורים ליוסף דברים כה רעים? בראשית ל"ט – אשת פוטיפר מדוע קורים ליוסף דברים כה רעים? יוסף ואשת פוטיפר מאייריס

פרק ל"ח דלגנו בצער על פרק ל"ח העוסק בפרשת יהודה ותמר כלתו מומלץ לקרוא!!! סיפור מרתק על תלות וכח נשי בתקופת המקרא. מנישואי יהודה לכלתו נולדו התאומים פרץ וזרח דור עשירי לפרץ הוא דוד המלך, ראש ממלכת יהודה לעתיד לבוא תלמיד של רמברנדט

חזרה לסיפורי יוסף.... קראו פס' 1 – מה מזכיר לנו המחבר אחרי ההפוגה של סיפור יהודה ותמר? היכן מצוי יוסף – במצרים, עבד בבית פוטיפר שר הטבחים. איזו סתירה יש בין פתיחה זו לבין סיום פרק ל"ז? שם כתוב שנמכר לפוטיפר על ידי ישמעאלים ואילו בפרק ל"ט שנמכר על ידי מדיינים. איזו סברה לגבי זהות המוכרים מחזקת סתירה זו? ישמעאלים = מדיינים יש האומרים שנמכר פעמים רבות בדרך מצרימה ולכן כל מי שלקח חלק בהבאתו של יוסף למצרים מוזכר כמוכרו למצרים

יוסף בבית פוטיפר תקופה חדשה בחייו של יוסף מה פירוש שה' איתו? מדרש תנחומא – שם שמים שגור בפיו (של יוסף) ה' מלווה ועוזר ליוסף אם כן, בזכות מה מצליח יוסף בבית שר הטבחים? יוסף התקרב אל ה' ה' מלווה אותו כיצד כינינו את העקרון המקראי לפיו יש שני כוחות שמניעים את החיים ואת העולם - האדם וה'? סיבתיות כפולה מה מלמד פירוש תנחומא על שינוי או מודעות חדשה של יוסף בעקבות האירועים האחרונים שקרו לו? מודעות ראשונה של יוסף שגורלו לא רק בידיו. תקופה חדשה בחייו של יוסף ננסה לבחון האם כל מה שהוא עובר משפיע עליו. קראו פס' 2-5 וענו: איזו דמות מופיעה כאן לראשונה בסיפור? ה' איזו מילה מופיעה הכי הרבה פעמים? מילה מנחה - מילה או שורש החוזרים כמה פעמים ונושאים את הרעיון המרכזי בקטע. מה באה המילה המנחה להדגיש במקרה זה? כי ה' עם יוסף

מבירא עמיקתא לאיגרא רמה האם פוטיפר יודע שה' עם יוסף? כן - פס' 3 איך זה משפיע על פוטיפר? יוסף מוצא חן בעיניו משום שיוסף מצליח בכל מעשיו בזכות ה' הופך את יוסף למשרתו האישי נותן לו אחריות כמעט בלעדית על כל רכושו מחזק תכונה חיובית שהיתה אצל יוסף ה' מברך את ביתו ושדהו מה זאת אומרת "ולא ידע אותו מאומה מלבד הלחם אשר הוא אוכל" (פס' 6)? לא התערב בהחלטותיו של יוסף מלבד בנושא הלחם רשב"ם - מה שבא אל שולחנו רמב"ן ואבן עזרא - לא אכל אתו רש"י - אשתו קראו מ"ג פס' 32- מדוע מפרשים רמב"ן ואבן עזרא כי פוטיפר לא אכל בחברת יוסף? המצרים ראו באכילת לחם עם העברים תועבה - דבר מגעיל, בזוי, מוקצה קראו כמה פס' קדימה - כיצד לומד רש"י שיתכן שמדובר באשתו? מהמשך הסיפור – יוסף יפה תואר ויפה מראה ויתכן שפוטיפר שם לב לכך שאשתו שמה עינה עליו. מטאפורה המופיעה במקומות אחרים

אשת פוטיפר ויוסף קראו פס' 7-10 – מדוע ממאן יוסף לשכב עם או על יד אשת פוטיפר אף על פי שהיא משדלת אותו לכך מדי יום? סיבה מוסרית – אדונו סומך עליו ואין לבגוד בו סיבה דתית – חטא כלפי ה'. מהו החטא? ניאוף מה מלמד הסירוב של יוסף? שינוי שחל בו יש לו יראת ה' תודעה מוסרית – לא רוצה לפגוע בזולת יש לציין שזו הפעם השלישית שהמצרים מתקשרים בסיפורי התורה עם פרשיות מיניות אבל פן

גרסת אשת פוטיפר לאנשי ביתה (פס' 14-15) נסיון האונס יום אחד, כשאיש אינו בבית, מתרחש אירוע חריג בין יוסף ואשת פוטיפר יש הבדל בין איך שהתורה מתארת את האירוע ואיך שאשת פוטיפר מתארת אותו לבעלה ולאנשי ביתה.  קראו פס' 12-19 והשלימו את הטבלה: תאור המקרה ע"י הכתוב (פס' 12-14) גרסת אשת פוטיפר לאנשי ביתה (פס' 14-15) גרסת אשת פוטיפר לבעלה (פס' 16-18) וַתִּתְפְּשֵׂהוּ בְּבִגְדוֹ לֵאמֹר שִׁכְבָה עִמִּי בָּא אֵלַי לִשְׁכַּב עִמִּי X וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ אֶצְלִי וַיָּנָס הַחוּצָה וַתִּקְרָא לְאַנְשֵׁי בֵיתָהּ וַיְהִי כַּהֲרִימִי קוֹלִי וָאֶקְרָא רְאוּ הֵבִיא לָנוּ אִישׁ עִבְרִי לְצַחֶק בָּנוּ בא אלי העבד העברי אשר הבאת לנו לצחק בי ויעזב בגדו בידה וינס ויצא החוצה ויהי כשמעו כי הרימתי קולי ואקרא בא אלי העבד העברי אשר הבאת לנו לצחק בי

מדוע יוסף מותיר את בגדו אצל אשת פוטיפר? ממהר להמלט מה מרוויחה מזה אשת פוטיפר? ראיה מה בעצם טוענת אשת פוטיפר כלפי בני ביתה ובעלה? שיוסף נסה לאנוס אותה איך אנחנו למדים זאת? "בא לשכב איתי ואקרא..." – טוענת שהתנגדה Guido Reni, 1631  גוארצ'ינו - ג'יובני פרנצ'סקו ברביירי, איטלקי, 1666-1591

השוואת גרסאות מדוע אשת פוטיפר קוראת ליוסף "איש עברי" שהיא מדברת עם בני ביתה ולא "עבד עברי" כמו שהיא קוראת לו מול בעלה? מדגישה כלפיהם שהוא בן עם אחר – יוצרת חוסר הזדהות שלהם כלפיו אפילו שהוא כמוהם עבד מבני ביתה מה פירוש לצחק? צ.ח.ק = ללעוג או להשתעשע במובן מיני. היכן כבר פגשנו בפירוש הזה? פירוש רש"י למעשי ישמעאל שהכעיסו את שרה – מעשים מיניים בלתי ראויים למה לבני ביתה היא אומרת "לצחק בנו" ולבעלה "לצחק בי"? משחקת בדו משמעות של השורש – מול בני ביתה רוצה להדגיש שהוא כעברי לועג להם מול בעלה רוצה להדגיש את הבגידה המינית בו מדוע אשת פוטיפר לא מכונה בשם? להדגיש שהיא כלי ולא בה העניין. כלי למה? לנסות את יוסף – מוסרית כלפי פוטיפר דתית כלפי ה' לשם מה ה' צריך לנסות את יוסף? לא ה' זקוק לכך אלא יוסף – ללמוד משהו נוסף גם מנפילתו זו הפעם השניה

שימו לב – יוסף מקבל את הדין!!! מדוע?? שוב בבור??!! כצפוי – פוטיפר כועס איך אתם מצפים שיוסף יגיב? יכחיש, יספר גירסה משלו פוטיפר אוסר אותו בבית אסורי המלך, ככל הנראה שהיה בתוך מתחם ביתו של פוטיפר (ראו פרק מ3) מה מלמדת החלטתו זו של פוטיפר? כעס עליו רצה להמשיך להנות מיכולותיו וראה בכך פתרון שיניח את דעת הכל הרש"ר – "בעומק נפשו היה משוכנע מצדקתו של יוסף והיה אנוס להגיב רק למען כבודו" שימו לב – יוסף מקבל את הדין!!! מדוע?? גם בבור הזה, הוא מתרומם אל על. לאן? ממונה כמפקד על בית הסוהר באופן בלעדי. מדוע? שוב – יוסף מוצא חן בעיני האדון, שר בית הסוהר, משום שהוא מצליח בכל מעשיו משום שה' איתו. מדוע נאסר יוסף? מעשי אדם – אשת פוטיפר שיקרה ופוטיפר כועס על הבגידה כביכול חלק מתוכנית ה' – מהי??!! יוסף בבית האסורים גיימס טיסוט, צייר צרפתי, 1902-1836

סיכום בפרק ל"ט ממשיכים סיפורי יוסף ללכת במסלול שמתחיל להסתמן כקבוע - נקודת עליה ואחריה ירידה: בן אהוב בבית אביו ← זרוק בבור ← עבד בבית שר הטבחים (לא מת ואצל שר) ← אחראי על כל שבבית השר ← מעלילים עליו עלילת שווא והוא אסור בבית הסוהר ← אחראי על האסורים כל עליה היא בגלל שתי סיבות: ה' את יוסף תודעת יוסף כי יש לו אחריות כלפי ה' איזה מוטיב חוזר מסמל את השינויים במעמדו של יוסף? הבגד – כותונת פסים – עירום – משאיר בגדו ביד אשת פטוטיפר – בגדי אסיר