אבחון סביבה ומדיניות אוביסוגניים בגני ילדים

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
Advertisements

תקנון בית ספרי ערכה: רונית סלומון.
המגמה החברתית-ארגונית המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בר-אילן
המגמה החברתית-ארגונית המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בר-אילן
הרצאה בכנס מוח "המורה אני רוצה להצליח במבחן, אבל אני לא מספיק להעתיק מהלוח, אולי את מוכנה..." דינה סלע, מטח אורנה רוזנבלט,
ניתוח שאלות וכתיבת תשובות
יש לענות על שאלה 1 מתוך שלוש
מבוא לביואינפורמטיקה יואלה יריב רוברט בצאם 17.june.2002.
בית ספר קהילתי - מדעי ישגב
כותרת משנה של מצגת לשיפור המכירות ניתן להרחיב לשתי שורות
פורטל בית ספרי.
מגמת הנדסת תעשייה וניהול
המינהל הפדגוגי אגף בכיר בחינות
הוראה בעזרת תרשים מארגן
"חינוך לחיים בחברה" בית ספר "בארי" נתניה
תוכנית עבודה מ.ת.י. כ"ס שנת הלימודים תשס"ה מפקחת: גב' רונית וייס
המאבק לחינוך טוב בישראל
ועדה מלווה.
כיצד החברה בונה את חוסנה?
הרצאה בסמינר לוח העברי וזמני היום בהלכה
תחקור והערכת מערכת .
תיכון מקיף נשר כיתות י'-י"ב רכזת מגמה: שמחה כהן מנהלת: ד"ר חיה ילינק
מרכז ג'ו אלון – המוזיאון לתרבות הבדואים
"בנגב ייבחן העם בישראל ויעמוד בהצלחה בכל הבחינות "
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
אז הרבה אנרגיות, מצב-רוח טוב ורוח תחרותית יתרמו להצלחת הפעילות.
בית-ספר כארגון – גישה מערכתית
השתלמות מורים לפיזיקה בראשית דרכם יום רביעי 03 דצמבר 2008
אנשים עם מוגבלות בישראל 2018 נתונים סטטיסטים נבחרים
עקרונות WEB2.0 ועולם ניהול הידע הארגוני
בניית תוכנית בית ספרית שנתית
פעילות גופנית ותזונה נבונה לבני נוער
התורשה במהלך הדורות.
מטרת פרויקט "שיעורים פרטיים ברשת"
פוטנציאל חשמלי קובץ זה נועד אך ורק לשימושם האישי של מורי הפיזיקה ולהוראה בכיתותיהם. אין לעשות שימוש כלשהו בקובץ זה לכל מטרה אחרת ובכלל זה שימוש מסחרי;
סולמות אכנבך מערכת סולמות אכנבך להערכה מבוססת אמפירית   Achenbach System of Empirically Based Assessment  (ASEBA)
תוכנית "בזכותם" סיוע לניצולי שואה במיצוי זכויותיהם
למידת חקר עבודת חקר – מהי
חיסכון פנסיוני לעצמאים שלי סבן
סטטיסטיקה טווח נתונים ומדדי מרכז.
רוני שטרן, מ"מ וסגן נשיא לשכת סוכני ביטוח בישראל
המוקד לביטחון תזונתי.
מהנדסים האקתון – שילוב האקתון בלימודי ההנדסה
יום עיון, לשכות המסחר , איתן גרנות net
רגולציה סביבתית בישראל חוק אויר נקי
Data Science by levels Dr. Alon Hasgall.
מהו"ת – בתי מדרש למורים הפסגה 5, ירושלים , פקס
צביה ויסמן, ד"ר טל סופר, פרופ' רפי נחמיאס
פסיכולוגיה חברתית.
מעון נעמת צורן. זה כאן. מעון נעמת צורן, רח' הגפן 6.
התקשרויות, מכרזים ואחריות חברי המועצה
הוועדה המייעצת לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית
קהילה אנשים ומערכות היחסים הנוצרות בינם כאשר הם משתמשים ומפתחים יחד מוסדות, שירותים וסביבה פיזית משותפת. (Stanhope & Lancaster, 2006)
אסתמה ASTHMA.
סיעות במערכת החינוך.
התוכנית הלאומית לצמיחה ירוקה ההזדמנות הירוקה של כלכלת ישראל
התנועה הציונית – התמסדות ופריצת דרך מדינית
אם לא למעלה מזה י"ל פרץ.
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
הנוהל העירוני למניעת אלימות פיזית בבתי הספר היסודיים עיריית רעננה.
התנייה אופרנטית כיצד מאמנים כלבי נחייה?
כימיה – "מסע אל תוך החומר".
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
מודל ניהול פרסום.
חקרנות מתמטית: הקשר בין שטחים והיקפים - האומנם?
הסיור הלימודי ברמת הנדיב
והתאמתה למאפייני הסטודנטים
Pre-Medical Studies לימודי קדם רפואה B.Sc..
תמליל מצגת:

אבחון סביבה ומדיניות אוביסוגניים בגני ילדים אבחון סביבה ומדיניות אוביסוגניים בגני ילדים ד"ר אפרת נטר מרכז אקדמי רופין 01 פברואר 19 יום עיון פסיכולוגיה רפואית

משקל יתר והשמנה בישראל דוח מבקר המדינה, מאי 2011 מצטט WHO משנת 2008: ישראל בעשר המדינות המובילות בשיעורי ההשמנה בעולם שיעור אנשים בעודף משקל והשמנת יתר בישראל עלה פי 3 ב-30 השנים האחרונות (כמו בהרבה ארצות מפותחות).

שיעורי השמנה בישראל גיל משקל יתר (25 (BMI> השמנה (30 (BMI> 6-14 22.5% 8% 18-64 44.1% 11.8% 65 ומעלה 69.2% 25.3

האם השמנה בילדות היא בעיה? משקל יתר והשמנה אינם בעיה קוסמטית; יש להם השפעה שלילית על בריאות. סמנים מטבוליים של כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם ומטבוליזם אב-נורמלי של גלוקוז קיימים כבר אצל ילדים בגיל 9 ((Gardner, Hosking, Metcalf, et al., 2009. ילדים בגילאים 3-8 כבר מראים סימנים של פגיעות וסקולריות (Spieser, Rudolf, Anhalt, et al., 2005) הערכה עצמית מופחתת

הטיעון להתערבות בגיל צעיר מחקרים אפידמיולוגיים: שיעורי השמנה כבר בתחילת בי"ס יש קשר בין השמנה בינקות וילדות לבין השמנה בבגרות .(Baird, Fisher, Lucas, et al., 2005) הרגלים של תזונה ופעילות גופנית (רמות פעילות, סוגי פעילות פנאי) מעוצבים בילדות .(Reilly et al., 2004) כאשר הרגלים מעוצבים, הם קשים לשינוי כבר בגיל 3-4, האכילה לא מונעת רק מרעב אלא מושפעת מתגובות לרמזים מהסביבה על צריכת מזון

גישה מערכתית השמנה איננה תופעה ברמת הפרט, אלא ברמה מערכתית

מסגרות טיפול בילדים רוב הילדים בישראל מגיל שנתיים נמצאים בסוג כלשהו של מסגרת חינוכית/טיפולית מחוץ לבית. מסגרות אלו - הזדמנות פוטנציאלית להתערבות רוב זמן הערות צריכה של רוב הקלוריות היומיות יש לתכנן התערבויות רק כאשר הגורמים הסביבתיים החשובים מזוהים (Brug, Oenema, & Ferreira, 2005).

מאפייני גן / מעון קשורים לרמת הפעילות הגופנית זמינות של ציוד משחק והזדמנויות סביבה "טבעית" זמן הפסקה קצר סימני צבע על הרצפה גודל גן קטן איכות כללית של הגן/מעון רק שינוי של הסביבה הפיזית לא הביא לשינוי בפעילות הגופנית של ילדים ((Cardon, Labarque, Smits, & Bourdeaudhuij, 2009 יש להתייחס גם לגורמים חברתיים סביבתיים כמו: גודל הקבוצה יוזמת הפעילות (ילדים לעומת סגל) ההשכלה של הצוות המטפל

מאפייני גן / מעון הקשורים לתזונה כמות וסוג האוכל, צורת הכנת המזון, אינטראקציות של הסגל עם ילדים בזמן הארוחות (Ward et al., 2008) אכילה בסגנון משפחתי אוכל לא כחיזוק חיובי/שלילי

פיתוח כלי מקומי לאבחון גן / מעון בתחום התזונה ופ"ג מטרה: אבחון עומק לצורך גיבוש תכנית התערבות הקשר: תכנית 'ערים בריאות' ברשות מקומית http://tools.nccor.org/measures/

שיטה: כלי EPAO מדידת התזונה ופעילות גופנית ברמת הארגון/מוסד נמדדה ע"י The Environmental Policy Assessment and Observation measure (EPAO; Ward et al, 2008). חובר ותוקף בארה"ב; פרסומים באירופה וארה"ב תורגם לעברית והותאם לישראל ע"י ועדה שכללה נציגי רשתות, גנים, תזונאית, מורה בכירה לחינוך גופני.

תתי סולמות ב- EPAO ממוצע פעילות גופנית ממוצע תזונתי משחק פעיל תזונה משחק פעיל פירות וירקות פעילות בישיבה דגנים מלאים ובשרים רזים סביבה (הנוגעת בפעילות/אי-פעילות) מזונות עתירי סוכר/שומן ציוד משחק נייד משקאות ציוד משחק נייח סביבה תזונתית התנהגות הצוות-פעילות גופנית התנהגות הצוות - תזונה חינוך לפעילות גופנית אימון לתזונה מדיניות חינוך גופני מדיניות תזונה ממוצע פעילות גופנית ממוצע תזונתי טווח כל תת סולם – 1-20 מהימנות: .67 - .85

דוגמאות לפריטים בתתי סולמות תזונה חינוך לתזונה התנהגות הצוות דיבור על אוכל בריא חינוך תזונתי מובנה תוכנית לימודים מתועדת בתזונה קיום ותיעוד סדנאות להורים אימון לתזונה לצוות – קיום, תיעוד, שכיחות מדיניות תזונה הנחיות כתובות העוסקות במאכלי חגים / חגיגות מדיניות כתובה לגבי מזון האצה לאכול מנה שנייה שלא התבקשה על ידי הילד צורת עידוד למאכלים חדשים אוכל שלא בזמן הארוחה שימוש באוכל כחיזוק חיובי/שלילי אכילת הצוות עם הילדים אכילת אוכל פחות בריא לפני הילדים על ידי הצוות יום עיון פסיכולוגיה רפואית 01 פברואר 19

דוגמאות לפריטים בתתי סולמות פעילות גופנית משחק פעיל התנהגות הצוות סך כל דקות המשחק פעילות גופנית מובנית, מספר הזדמנויות, סה"כ דקות, אפשרות בחירה לילד משחק פעיל בחוץ; כמה פעמים דקות משחק פעיל בחוץ עידוד שתיית מים בהקשר פעילות גופנית איסור משחק פעיל כעונש הצטרפות אנשי הצוות למשחק אמירות חיוביות לגבי פעילות גופנית; עידוד פעילות גופנית יום עיון פסיכולוגיה רפואית 01 פברואר 19

שיטה: מהלך העברת הכלי התבצעה ע"י תצפית במשך יום שלם בפעילות הגן וראיון הגננת/מנהלת הגן. במעונות הכלי הועבר בשלמותו. בגנים לא הועבר החלק שנוגע למרכיבי התזונה שמוגשת בצהרון. הסיבה: היעדר שונות; בכל הגנים האוכל מסופק ע"י ספק אחד.

תזונה פירות וירקות דגנים מלאים ובשרים רזים מזונות עתירי סוכר/שומן הערכים בטבלה: בשורה הראשונה - ממוצע± סטיית תקן, ובשורה השנייה - טווח וחציון במדגם תזונה משתנים [טווח נע בין 0-20] מעונות (N=11) גנים (N=19) מדגם אמריקאי A פירות וירקות 18.67±2.33 (15.00-20.00, 20) אין ציון 10.50±4.65 דגנים מלאים ובשרים רזים 14.67±1.89 (11.67-18.33, 15) 6.96±3.65 מזונות עתירי סוכר/שומן 17.21±1.14 (15.56-18.89 ,17.5) 14.97±1.92 משקאות 9.23±2.89 (6.25-15.0 ,8.9) 17.08±2.06 (13.3-20 ,16.7) 15.17±2.77 סביבה תזונתית ציון אחר 13.5±3.4 (5-15 ,15) 13.53±4.93 התנהגות הצוות-תזונה 18.33±2.58 (13.3-20.0 ,19.2) 16.76±2.63 (12-20 ,16.67) 8.96±3.54 אימון לתזונה 5.09±4.04 (0-12 ,4) 13.4±5.6 (0-22 ,12) 3.00±3.60 מדיניות תזונה 14.17±4.91 (10-20 ,12.5) 20.0 12.45±5.20 ממוצע תזונתי 11.51±1.71 (9.2-13.5 ,11.5)

פעילות גופנית גנים מדגם אמריקאי A מדגם אמריקאי B מעונות (N=11) (N=19) הערכים בטבלה: בשורה הראשונה - ממוצע± סטיית תקן, ובשורה השנייה - טווח וחציון במדגם פעילות גופנית משתנים [טווח נע בין 0-20] מעונות (N=11) גנים (N=19) מדגם אמריקאי A מדגם אמריקאי B משחק פעיל 10.28±4.37 (5-17.5, 7.5) 13.68±2.50 (10.0-17.5 ,13.3) 11.96±3.45 12.83±5.54 פעילות בישיבה 11.87±5.30 (5-20 ,10) 10.67±2.58 (10.0-20.0 ,10.0) 15.29±4.87 14.33±5.73 סביבה (הנוגעת בפעילות/אי-פעילות) 18.79±2.70 (13.33-20.00 ,20) 7.01±5.20 (0.0-20.0 ,6.67) 9.80±6.50 8.67±5.76 ציוד משחק נייד 16.33±2.92 (13.33-20.00, 16.67) 14.14±4.01 (10-20 ,13.33) 12.94±4.98 7.33±6.45 ציוד משחק נייח 13.56±3.28 (10-20 ,12) 13.47±3.26 (10-20 ,14) 17.20±2.23 16.25±3.58 התנהגות הצוות-פעילות גופנית 14.54±4.02 (6.67-20.00, 13.33) 10.52±4.75 (0.0-16.67 ,10) 12.16±4.75 11.0 ±4.97 חינוך לפעילות גופנית 5.22±4.46 (0-10, 5) 5.84±4.63 (0-16 ,4) .45±1.420 1.25±2.75 מדיניות חינוך גופני 8.00±9.19 (0-20, 5) 8.75±10.25 (0-20 ,0) 10.30±9.18 9.50±6.05 ממוצע פעילות גופנית 12.01±1.13 (9.5-13.83, 11.9) 10.50±1.66 (7.60-13.33 ,10.73) אין ציון 10.15±2.80

תוצאות - המשך נערכו השוואות במבחנים לא-פרמטריים (בגלל ה-N הקטן) בין גנים יהודים לערבים, גילאים צעירים ומבוגרים, דתיים לחילוניים, גנים פרטיים לציבוריים. לא נמצאו הבדלים מובהקים, לבד מ: עידוד שתיית מים בחוץ בגנים ערביים (נמוך יותר) אימון הצוות בנושא תזונה בגנים פרטיים וערביים (נמוך יותר). בגלל ריבוי השוואות, לברר בזהירות

מסקנות - פעילות גופנית נמוך מאד בתחום של חינוך גופני ומדיניות חינוך גופני: אין מדיניות ואין פעילות מכוונת. יחסית למדגמים האמריקאיים המצב בגנים בדר"כ דומה או טוב יותר. בינוני במשחק פעיל ובפעילות ישיבה גבוה ב: ציוד משחק נייד ונייח התנהגות הצוות בנושא פעילות גופנית (המרצה, הצטרפות, אי שימוש בהגבלת פ"ג כעונש) סביבה (אי נוכחות טלוויזיה ומחשב, נוכחות פוסטרים)

מסקנות - המשך בהשוואה בין מעונות לגנים ניתן לראות שיש במעונות פחות פעילות משחק של הילדים) אפקט גיל?), הסביבה יותר מקדמת פ"ג, והצוות נוקט יותר בהתנהגות מקדמת פ"ג.

מסקנות כלליות וכיוונים עתידיים כלי טוב לאבחון: רמת מערכת וגן בודד; מצריך מדגם גדול, אפשרויות השוואה כלי יקר (תצפית של יום שלם) ניתן לבדוק קשר עם דיווח עצמי (זול יותר) רצוי משתנה תלוי של פעילות גופנית נצפית של ילדים אפשרות לפיתוח "תו תקן" ארצי.

מסקנות - תזונה טוב יותר מאשר מדגמים אמריקאיים בגנים יש מדיניות ברורה מאד נקודות חוזק: ירקות ופירות, מעט שומן וסוכר, והתנהגות הצוות נקודות חולשה: משקאות, אימון לתזונה.

משאבים http://www.healthykidshealthyfuture.org/content/hkhf/home/resources/trainers.html http://makinghealtheasier.org/EarlyEd http://tools.nccor.org/measures/

תודה לנצפים ולמרואיינות על שיתוף הפעולה תודה לכם על ההקשבה; תודה לנצפים ולמרואיינות על שיתוף הפעולה neter@ruppin.ac.il