שילוב טכנולוגיות בהוראת הכימיה – אתגרים ותפיסות של מורים ותלמידים

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
מגמת ניהול עסקי "קציר".
Advertisements

הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
חזון מחלקתי אורטופדיה א'.
המגמה החברתית-ארגונית המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בר-אילן
המגמה החברתית-ארגונית המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בר-אילן
הרצאה בכנס מוח "המורה אני רוצה להצליח במבחן, אבל אני לא מספיק להעתיק מהלוח, אולי את מוכנה..." דינה סלע, מטח אורנה רוזנבלט,
בית ספר קהילתי - מדעי ישגב
פורטל בית ספרי.
ניהול מערכות משרדיות.
מגמת הנדסת תעשייה וניהול
המינהל הפדגוגי אגף בכיר בחינות
ועדה חקלאית 2017 חקלאות מנוהלת.
"חינוך לחיים בחברה" בית ספר "בארי" נתניה
תוכנית עבודה מ.ת.י. כ"ס שנת הלימודים תשס"ה מפקחת: גב' רונית וייס
המאבק לחינוך טוב בישראל
ועדה מלווה.
למנוע שגיאות בעזרת הכלים של "האתגר 5": המקרה של נקודת פיתול
התנסות בתהליך "אמיתי" של מחקר ופיתוח
תחקור והערכת מערכת .
חונכות וירטואלית – המקרה של מטח ופר"ח
מיצוי מצוינות והצטיינות
תיכון מקיף נשר כיתות י'-י"ב רכזת מגמה: שמחה כהן מנהלת: ד"ר חיה ילינק
"בנגב ייבחן העם בישראל ויעמוד בהצלחה בכל הבחינות "
בניית מקביליות ממצולעים
אז הרבה אנרגיות, מצב-רוח טוב ורוח תחרותית יתרמו להצלחת הפעילות.
בית-ספר כארגון – גישה מערכתית
השתלמות מורים לפיזיקה בראשית דרכם יום רביעי 03 דצמבר 2008
"פיתוח והפעלה של תוכניות ( ) לימודים" מיפוי תכני הקורס
עקרונות WEB2.0 ועולם ניהול הידע הארגוני
ניהול עובדים ומנהלים מרחוק
שם ביה"ס, רשות: מקיף ט' אשדוד שם המורה: יוליה מורשטיין שם המדריכה:
מודלים להוראה בקורסים מקוונים מרובי משתתפים
בניית תוכנית בית ספרית שנתית
מטרת פרויקט "שיעורים פרטיים ברשת"
כימטק טכניון תשע"ה השתלמות מתוקשבת בהנחית ד"ר אורית הרשקוביץ
סולמות אכנבך מערכת סולמות אכנבך להערכה מבוססת אמפירית   Achenbach System of Empirically Based Assessment  (ASEBA)
תוכנית "בזכותם" סיוע לניצולי שואה במיצוי זכויותיהם
למידת חקר עבודת חקר – מהי
DIPLOMACY AND INTERNATIONAL COMMUNICATION
אורביטלים מולקולריים מיכל ברונשטיין-טוחן
רשות המחקר במכון מופ"ת תשע"ט
במקום סבב היכרות אני שולחת לכם שתי שאלות ?
פיתוח מערכת מידע איך ???.
הקסם שבכימיה.
Engaging the disengaged - PBL
מהנדסים האקתון – שילוב האקתון בלימודי ההנדסה
Data Science by levels Dr. Alon Hasgall.
מהו"ת – בתי מדרש למורים הפסגה 5, ירושלים , פקס
פרויקט מדדי תוצאה הפרויקט הלאומי להערכת תהליכים ותוצאות במערך השיקום הפסיכיאטרי בקהילה The National Psychiatric Rehabilitation Outcome Monitoring.
עולמות וירטואליים כסביבה ללמידה פעילה במכללה האקדמית בית ברל
צביה ויסמן, ד"ר טל סופר, פרופ' רפי נחמיאס
מבוא למגמת תקשוב כיתה י'.
דגם הוראה-למידה: תהליך פתרון בעיות שיתופי נתמך טכנולוגיה
סיעות במערכת החינוך.
הטיעון כמרכיב באוריינות מדעית
משבר בהוראת הפיזיקה ודרכי התמודדות איתו
אוריינות ליקט וערך: שמואל כהן.
הצעה לרצף הוראה בנושא קשר הכימי בכיתה ט' בשנת הלימודים תשע"ג
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
פיתוח מערכי שיעור כיתתיים משולבי תקשוב (הל"ה)
הקניית מיומנויות חשיבה מסדר גבוה
כימיה – "מסע אל תוך החומר".
פיתוח פעילויות המתאימות לגיוון של הוראת הכימיה והפעלתן
חקרנות מתמטית: הקשר בין שטחים והיקפים - האומנם?
הסיור הלימודי ברמת הנדיב
והתאמתה למאפייני הסטודנטים
תרומת וחשיבות הכימיה לתחומי ההייטק בארץ: זבל, סוכר, והדפסה תלת מימדית
Pre-Medical Studies לימודי קדם רפואה B.Sc..
הקשר הכימי (ברמת מורה) מלכה יאיון
תמליל מצגת:

שילוב טכנולוגיות בהוראת הכימיה – אתגרים ותפיסות של מורים ותלמידים הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה שילוב טכנולוגיות בהוראת הכימיה – אתגרים ותפיסות של מורים ותלמידים אמאל ג'אראסי, גבריאלה שוורץ מנחות: פרופ' יהודית דורי ד"ר אורית הרשקוביץ

התאמת מערכת החינוך למאה ה-21 בעשור האחרון החלה רפורמה בתוכנית הלימודים בחטיבת הביניים אשר אחת ממטרותיה היא שילוב הסביבה הטכנולוגית כחלק אינטגראלי ובלתי נפרד מתהליך הלמידה השאיפה היא שכל המורים בבתי הספר יישמו פדגוגיה מיטבית מבוססת טכנולוגיה באורח החיים הבית ספרי, ישתמשו במערכות לניהול מידע וייקנו את מיומנויות המאה ה-21 (משרד החינוך, מנהל תקשוב טכנולוגיה ומערכות מידע, 2014. המדריך לבית-ספר מתוקשב) (Dori, Rodrigues, & Schanze, 2013; Dori, Barak, Herscovitz, & Carmi, 2005) מסקנות ודיון ממצאים מערך המחקר רקע תיאורטי הקדמה

יישום ושילוב בצורה יעילה ומשמעותית של סביבת למידה עתירת טכנולוגיה אתגרים ביישום רפורמה ובשילוב סביבת למידה עתירת טכנולוגיה יישום ושילוב בצורה יעילה ומשמעותית של רפורמה שינוי שיטות ההוראה של המורים שיתאימו לסביבת הלמידה החדשה תמיכה מתמשכת וארוכת טווח במורים סביבת למידה עתירת טכנולוגיה לבחון את תפיסות המורים כלפי יישום סביבת למידה עתירת טכנולוגיה מתן הכשרה מקצועית מתמשכת שבמסגרתה יאמצו המורים את הטכנולוגיה ) Avargil, Herscovitz, & Dori, 2012; Barnea, Dori, & Hofstein, 2010; Magen-Nagar, 2013; Tal, Dori, Keiny, 2001; Voogt et al, 2013)

מטרות המחקר לאפיין ולזהות: (1) תפיסות ואתגרים של מורי מדעים בנושא הוראה והערכה בסביבות למידה עתירות טכנולוגיה בחטיבות ביניים ותיכוניים (2) תוצרי למידה המתקבלים בעת יישום סביבת למידה עתירת טכנולוגיה בהיבטים של: אוריינות כימית, הבנה מושגית, ידע הצהרתי, תפיסות מיומניות ומסוגלות עצמית של התלמידים כלפי לימודי מדעים

משתתפי המחקר מחקר המשלב מורים מחקר המשלב תלמידים 23 מורים 6 מורי חטיבת ביניים ו- 8 מורי חטיבה עליונה – Users 9 מורים שלא יישמו טכנולוגיה – Non-Users 228 תלמידים קבוצת ניסוי (146): 37 תלמידי כיתה ח' 73 תלמידי כיתה ט' 36 תלמידי כיתה י' קבוצת ביקורת (82): 64 תלמידי כיתה ט' 18 תלמידי כיתה י'

סביבת המחקר בחטיבת ביניים בחטיבה עליונה טעם של כימיה מעבדות ממוחשבות מקוונים לכימיה פלטפורמת - Lnet מגוון צורות ייצוג של חומרים הדמיה מולקולארית ממוחשבת ניסויי חקר ממוחשבים מערכת LCMS -Learning Content Management System מאפשרת ייצוג דיגיטלי ואינטראקטיבי של חומרי למידה מאפשרת למורים לארגן ולנהל את תכני ההוראה שלהם ולהעריך את התלמידים תוך יצירת תקשורת אישית ותהליכי משוב מעצבים *פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ וד"ר צביה קברמן ראש פרוייקט: פרופ' יהודית דורי *פיתוח: ד"ר אורית הרשקוביץ ראש פרוייקט: פרופ' יהודית דורי

סביבת המחקר-מורי חטיבת ביניים קבלת דוחות מהמערכת משוב לפעילות אפשרות לניהול פריטים תכני לימוד

מאפייני המערכת- היבט המורה סביבת המחקר-מורי חטיבת ביניים מאפייני המערכת- היבט המורה פיתוח ושיתוף התכנים שיצר ארגון וניהול תכני הלמידה יצירת קשר אישי עם התלמיד ניהול תהליכי הוראה למידה ע"י: מעקב מיפוי הערכת התלמיד מסקנות ודיון ממצאים מערך המחקר רקע תיאורטי הקדמה

מאפייני המערכת- היבט התלמיד סביבת המחקר-מורי חטיבת ביניים מאפייני המערכת- היבט התלמיד דיון כיתתי פעילויות מעוררות חשיבה מגוון פעילויות תרגול המעודדות את התלמיד לשאול שאלות ויזואליזיציה של תהליכים באמצעות אנימציות וסרטונים שאלת שאלות והצעות לפתרון בעיות מסקנות ודיון ממצאים מערך המחקר רקע תיאורטי הקדמה

כלי המחקר- מורים שאלונים הועברו ל: מורי חטיבת ביניים לפני ובתום ההתנסות מורי חטיבה עליונה במהלך שנת ההתנסות ולאחר כ-10 שנים שאלון דאגות וצרכים לגבי שינוי CBAM- Concern Based Adoption Model (Hall, 1979) לכתוב רק פעם אחת את המילה מחקר עם כל מורי המחקר ראיונות תצפיות חקרי מקרה - שלושה מורים

שאלוני יידע והבנה בכימיה שאלוני מסוגלות עצמית ותפיסות של מיומנויות כלי המחקר- תלמידים שאלוני יידע והבנה בכימיה שאלוני מסוגלות עצמית ותפיסות של מיומנויות לא ניתן לקרוא את השקף הזה. לשים רק כותברות של שני סוגי השאלונים ולהסביר בקצרה בע"פ מה כוללים. לא לגלוש להסבר מפורט מדי. לא רלוונטי למורים

ממצאים: ראיונות המורים ציינו כי סביבת למידה עתירת טכנולוגיה מאפשרת להמחיש תהליכים כימיים בצורה טובה, מגוונת את שיטות ההוראה ומסייעת בלימודי המדעים המורים הדגישו כי הטכנולוגיה מעניקה מוטיבציה לתלמידים, מעודדת למידה פעילה ומהווה כלי ללמידה משמעותית מורי חטיבה עליונה אמרו כי הסביבה אפשרה להם ללמוד שיטות הערכה חדשות בעוד שחלק ממורי חטיבת ביניים העדיפו מבחן ובוחן כשיטת הערכה עיקרית

מורי חטיבה עליונה במהלך שנת היישום הראשונה ולאחר 10 שנים (N=8) ממצאים: שאלון CBAM מורי חטיבה עליונה במהלך שנת היישום הראשונה ולאחר 10 שנים (N=8)

ממצאים: שאלון CBAM מורי חטיבה עליונה לאחר 10 שנים (N=8) בהשוואה למורי חטיבת ביניים בתחילת שנת היישום הראשונה (N=6) מורי חטיבה עליונה בעלי חששות גבוהים יותר בהיבט המודעות והרפלקציה

מורי הניסוי - חטיבת ביניים וחטיבה עליונה (14=N) ממצאים: שאלון CBAM מורי הניסוי - חטיבת ביניים וחטיבה עליונה (14=N) קבוצת השוואה – מורים שהגיעו להשתלמות והצהירו כי הם לא משלבים טכנולוגיות N=9))

ממצאים: ממוצעים של הבנה כימית

ממצאים- ממוצעים של: מסוגלות עצמית, ידע הצהרתי, תפיסת מיומנויות ממצאים- ממוצעים של: מסוגלות עצמית, ידע הצהרתי, תפיסת מיומנויות

מסקנות ודיון - מורים לאחר 10 שנים חלק ממורי חטיבה הראו שלבים ההתחלתיים של הדאגות (concerns) לפי סולם CBAM בהקשר ליישום סביבת למידה עתירת טכנולוגיה רוב מורי חטיבת הביניים לא הגיעו לשלב שבו הם מתמודדים או מבטאים ידע בהערכה (Avargil, Herscovitz, & Dori, 2012; Lane, Oakes, Powers, Diebold, Germer, Common, & Brunsting, 2015)

מסקנות ודיון - תלמידים ממוצעים של הבנה כימית והבנה מושגית אצל תלמידי ניסוי היו גדולים מהמומצעים אצל תלמידי ביקורת. לא מצאנו שינוי משמעותי בין תלמידי ניסוי לתלמידי ביקורת במשתנים הסובייקטיביים (מסוגלות עצמית, ידע הצהרתי ותפיסת מיומנויות) בקרב תלמידי חט"ב, בגלל הגיל והזמן המוגבל.

היבט יישומי של המחקרים והמלצות האתגרים והתובנות של המורים הן בחט"ע והן בחט"ב בעקבות התנסותם בשילוב טכנולוגיות למידה עשויים לתרום לגיבוש קווים מנחים להשתלמויות עבור מורים נוספים אשר יכנסו לתהליך דומה בכיתותיהם. הבנת הגורמים המשפעים על תוצרי למידה השונים אצל תלמידי כימיה במטרה לשפר תוצרי הלמידה ולעודד התלמידים לבחור כימיה כמקצוע

תודות למנחות שליוו אותנו לאורך כל הדרך- פרופ' יהודית דורי וד"ר אורית הרשקוביץ לד"ר שירלי אברג'יל שעזרה, סייעה ותמכה במחקר המלווה את הפרוייקט לד"ר ניבה שעזרה ביעוץ הסטטיסטי. בית ספר ללימודי מוסמכים על שם אירווין וג'ואן ג'ייקובס, הטכניון – מכון טכנולוגי לישראל לחברי הקבוצה- חגית רפאלי מישקין, בריאן אייזק ריזובי לכלל המורים והתלמידים שהשתתפו במחקר