הקשר בין חרדות לבין הגנות והשפעותיו על תפקודם של ילדים

Slides:



Advertisements
מצגות קשורות
הערכות מילוליות קורס מנב"ס בתוכניות להכשרת מנהלים ומורים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ה. © כל הזכויות שמורות למשרד החינוך התרבות והספורט.
Advertisements

פרחי באך שיטת טיפול מתחום הרפואה המשלימה.
הסיפור על ארץ הצורות והצבעים פעילות לקראת יום הזכרון לשואה ולגבורה
חזון מחלקתי אורטופדיה א'.
תקנון בית ספרי ערכה: רונית סלומון.
הרצאה בכנס מוח "המורה אני רוצה להצליח במבחן, אבל אני לא מספיק להעתיק מהלוח, אולי את מוכנה..." דינה סלע, מטח אורנה רוזנבלט,
אורלי צדוק פסיכולוגית תעסוקתית מדריכה
"חינוך לחיים בחברה" בית ספר "בארי" נתניה
המאבק לחינוך טוב בישראל
תרגילי חיזוק קבוצת הריצה של צה"ל "רצים בשניים".
מערך שיעור במקצוע: תולדות האמנות
ערימות שחת בחורף, קלוד מונה (צרפת) , שמן על בד, 120X60 ס"מ
מהי אומנות? מונח אמנות אוצר בתוכו את המילה אמן. "יצירה ששוקעו בה כשרון רב ויש בה כדי ליהנות את הרואה או את השומע ולגרום להם חוויה אסתטית בתחום הציור, הפיסול,
קומפוזיציה.
פסיכולוגיה חברתית.
מיצוי מצוינות והצטיינות
"בנגב ייבחן העם בישראל ויעמוד בהצלחה בכל הבחינות "
פרסום וקידום מכירות בכל שלב במחזור חיי המוצר, משתנה מדיניות התקשורת השיווקית שלו. פרט את מטרת התקשורת השיווקית בשלושה שלבים במחזור חיי מוצר כלשהו שתבחר.
כמו שהמנהלים אוהבים לומר:
יום הזיכרון לשואה ולגבורה
אז הרבה אנרגיות, מצב-רוח טוב ורוח תחרותית יתרמו להצלחת הפעילות.
בית-ספר כארגון – גישה מערכתית
אנשים עם מוגבלות בישראל 2018 נתונים סטטיסטים נבחרים
סוגים של מזגנים.
שיעור 8 ההתמודדות עם הטרור.
ניהול עובדים ומנהלים מרחוק
בניית תוכנית בית ספרית שנתית
נערך ע"י אריק הוד, הגימנסיה העברית הרצליה
כף הרגל.
ששת כובעי החשיבה חשיבה מקבילה בעזרת
התורשה במהלך הדורות.
הנייר המקומט.
זו חשיבה שיוצרת פתרונות חדשים. אחרים מכל הפתרונות שאנחנו כבר מכירים.
נערך ע"י אריק הוד הגימנסיה העברית הרצליה
יצחק רבין מדינאי ואיש צבא, רמטכ"ל צה"ל במלחמת ששת הימים,
הכנה לראיון עבודה.
Lean דני חייט MSM.
רוני שטרן, מ"מ וסגן נשיא לשכת סוכני ביטוח בישראל
האויב של הטוב הוא הטוב ביותר
1 לגלות את התיאטרון ,תרגום: אורי שני Designed by Michael Rasbury
טיולים מהווים כלי נהדר לחינוך דרך התנסות אישית, אתגרים וגיבוש.
תפקידי התקשורת הצעה נערך על ידי מורי היל"ה במחוז צפון
הכרומוזומים הקידוד של הטבע
מהו"ת – בתי מדרש למורים הפסגה 5, ירושלים , פקס
מי אני בלי הסיפור שלי? שיטת הבודה של ביירון קייטי סדנאות בקבוצות קטנות
צביה ויסמן, ד"ר טל סופר, פרופ' רפי נחמיאס
פסיכולוגיה חברתית.
מבוא למגמת תקשוב כיתה י'.
זכויות בזמן מלחמה " כל אדם יש לו הזכות לחיים, לחירות ולביטחון אישי."
ניתוח כלכלי של בעיות משפטיות דיני חוזים
© המרכז להוראת המדעים האוניברסיטה העברית בירושלים
סדנת סימולציה בחינוך בנושא מיומנויות תקשורת במצבי קונפליקט בחינוך
אסתמה ASTHMA.
סיעות במערכת החינוך.
דו"ח וינוגרד החלק המצונזר.
תכנית מ.ג.ן לטיפוח אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר
התמחות בפסיכיאטריה: הרצוי מול המצוי דעה אישית
חכמה לזה... שנופלים וקמים, נכשלים ומתחילים מחדש,
By : William Somerset Maugham
מעובד על פי "פסיכולוגיה התפתחותית" נוימאיר ובר-אל הוצאת רכס
אם לא למעלה מזה י"ל פרץ.
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
(או כיצד ללמוד בצורה נכונה מתחילת הסמסטר)
שבוע לאומי לגלישה בטוחה איגוד האינטרנט הישראלי
הנוהל העירוני למניעת אלימות פיזית בבתי הספר היסודיים עיריית רעננה.
התנייה אופרנטית כיצד מאמנים כלבי נחייה?
חקרנות מתמטית: הקשר בין שטחים והיקפים - האומנם?
מיומנויות תקשורת והקשבה
והתאמתה למאפייני הסטודנטים
ניהול הטיפול בכאב במיאלומה נפוצה- כנס עבור מטופלים ומלווים
תמליל מצגת:

הקשר בין חרדות לבין הגנות והשפעותיו על תפקודם של ילדים התיאוריה תיאור המנגנונים כיצד הם משפיעים על חיי היום יום מרצה: מירב ויזר- פסיכולוגית חינוכית מומחית, שפ"ח רעננה

התיאוריה הסטרוקטורלית של פרויד שלושת החלקים הללו נמצאים בסתירה זה לזה; בתיווכו של האגו הם שואפים להגיע לאיזון, כשמגמתם המשותפת היא להגיע למקסימום סיפוק (הנאה) במחירו של סבל מינימלי ככל הניתן.

חרדה הינה רגש לא נעים המלווה בתגובות גופניות והמזהיר מפני סכנה אפשרית חרדה הינה רגש לא נעים המלווה בתגובות גופניות והמזהיר מפני סכנה אפשרית חרדה מציאותית – תגובה רגשית לסכנה ממשית המצויה בסביבה חרדה נירוטית – תגובה רגשית הנובעת מן החשש שלא נוכל לשלוט בדחפים האסורים (בעצם חרדה מפני האיד שעלול להשתלט עלינו) חרדה מוסרית – תגובה רגשית הנובעת מהחשש שהסופר אגו יעניש אותנו באמצעות ייסורי מצפון או תחושות אשמה.

מאפייני מנגנוני ההגנה האדם אינו מודע לשימוש בהם -הם בעצם פועלים ברמה לא מודעת (אחרת יהיה קשה להגן באמצעותם). שימוש בהם אינו משנה את המצב האמיתי אלא את התפיסה של האדם לגבי המצב, הם יוצרים עיוות של תפיסת המציאות. כל בני האדם עושים בהם שימוש, אך יש הבדל בין סוג ההגנות שאנשים משתמשים ובתדירות השימוש שנעשה בהגנות השונות. מנגנוני ההגנה אכן תורמים להפחתת החרדה אך שימוש מוגזם בהם אינו מאפשר התמודדות אמיתית עם החרדות. שימוש במנגנוני הגנה צורך אנרגיה רגשית.

מנגנוני הגנה גבוהים ונמוכים מנגנוני הגנה נמוכים הינם מנגנונים "פרימיטיביים" או "ראשוניים". הם מתפתחים עם יציאתו של התינוק לאוויר העולם ומטרתם הינה להגן על הגבולות שבין העצמי לבין העולם החיצוני. עבור התינוק העולם החיצוני הינו מאיים ומעורר חרדה עצומה ולכן הוא זקוק להגנות חזקות במיוחד. מנגנוני ההגנה הנמוכים אינם מתחשבים במציאות ופועלים באופן גלובלי ובלתי ממוקד והם משפיעים על אספקטים קוגניטיביים, רגשיים והתנהגותיים של האדם. מנגנוני הגנה גבוהים הינם מנגנונים "משניים" או "בוגרים". הם מתפתחים במקביל להתפתחות המבנים הנפשיים של האגו והסופר אגו. תפקידם הינו להגן על האגו מפני הלחצים של האיד והסופר אגו. מנגנוני ההגנה הגבוהים פועלים באופן ספציפי על מחשבה, רגש, תחושה, התנהגות, או על שילוב של כמה מאלה. ככל שההגנות של האדם נמוכות / ראשוניות יותר כך הן מסייעות לו פחות בטווח הארוך. יחד עם זאת, השפעתן לטווח הקצר יעילה וחזקה ולכן הן מועדפות על ידי רבים ובעיקר על ידי ילדים. מבוגרים שלא למדו דרכים יעילות דיין להתמודד עם מצבי לחץ או עם אירועים טראומטיים, ישתמשו לרוב במנגנונים ראשוניים.

מנגנון הגנה - הכחשה הכחשה היא הסירוב לקבל את המציאות, להתעלם מאירועים, מחשבות או רגשות כואבים. מנגנון זה נחשב כאחד המנגנונים הראשוניים ביותר היות והוא מאפיין את השלב ההתפתחותי המוקדם בילדות. בשלב זה הילד מאמין שכל עוד הוא אינו מכיר בקיום של מציאות כלשהי, אז היא אינה קיימת (מחבואים). אנשים רבים משתמשים בהכחשה בחיי היומיום שלהם בכדי להימנע מהתמודדות עם רגשות כואבים או מהיבטים שונים בחייהם ובאישיותם שהם אינם מוכנים להודות או להכיר בהם. מנגנוני הגנה - סרטון  

מנגנון הגנה - השלכה השלכה משמעותה ייחוס מחשבות, רגשות ודחפים בלתי רצוניים ובלתי מקובלים לאדם אחר אשר אינו חווה את אותם מחשבות, רגשות ודחפים. השלכה היא לרוב תוצר של היעדר תובנה או הכרה של האדם במניעים וברגשות שלו.

מנגנון הגנה - רגרסיה באמצעות מנגנון זה הילד (או האדם המבוגר) נסוג (רגרסיה=נסיגה, הליכה אחורה) לשלבים מוקדמים יותר בהתפתחות הנפשית/ התנהגותית שלו, וזאת על מנת להגן על עצמו מפני התעוררות חרדה או עומס יתר על האגו. ניתן לראות שימוש במנגנון זה במצבי עייפות או במצבים חדשים /דרישות חדשות או גבוהות יותר שמוצבות בפני הילד על ידי הסביבה. אחת התוצאות של שימוש יתר במנגנון הרגרסיה הוא הפרעת הסומטיזציה. הפרעה זו מתרחשת נוכח קושי של האדם להתמודד עם אספקטים מעוררי לחץ, חרדה וזעם בחיים. כדי לברוח מכישלון ההתמודדות האדם נסוג למצב של מחלה, למצב שבו הוא מטופל כילד בידי אחרים. זהו חולי שמתבטא גופנית אך ללא הסבר פיזיולוגי וקשור למתח רגש.

מנגנון הגנה – ביטוי בפעולה (ACTING OUT) באמצעות שימוש במנגנון זה הילד מתנהג את מה שאינו ניתן להגיד במילים. זהו מנגנון פרימיטיבי בו חוויות, חרדות ומצבים מאיימים אינם ניתנים לתיאור באמצעות השפה ולכן הילד (או המבוגר) מתנהג אותם. פגיעה עצמית עשויה גם להיות ביטוי התנהגותי שלילי כאשר הפרט לא מסוגל להתמודד עם הכאב הרגשי ולכן הוא מבטא אותו באופן פיזי.

מנגנון הגנה -הדחקה הדחקה היא למעשה שכחה מכוונת או התעלמות מכוונת. ההתעלמות יכולה להיות מהתנסויות חיצוניות – כגון אירועים טראומטיים למיניהם או מהתנסויות פנימיות כגון משאלות לא מוסריות, דחפים, צרכים המאיימים על האגו. פרויד ראה בהדחקה כלי להתמודד עם איומים הן מחוץ והן מבפנים. כיום נהוג לראות מנגנון ההדחקה יותר כמכוון להתמודדות עם משאלות, פנטזיות, דחפים פנימיים. בפועל נראית ההדחקה כשכחה של זיכרונות, שמות, אירועים שיש בנוכחותם המודעת איום על האגו.

מנגנון הגנה -התקה הפניה של דחף, רגש, מחשבה, התנהגות מהאובייקט המקורי אליו הם מכוונים לאחר מכיוון שהפנייה למקור מעוררת מסיבות שונות חרדה. ההתקה אינה חייבת להיות לאדם אחר, היא יכולה להיות לחפץ או אפילו לחלק מהאדם. פטישיזם היא התקה של דחף התשוקה מאיבריו הגניטאליים של האדם לחפץ או לחלק אחר אנושי כמו כפות רגליים. ההתקה מתבצעת מכיוון שהפניית התשוקה לאובייקט המקורי נתפסת משום מה כמעוררת חרדה.

מנגנון הגנה -היפוך תגובה מנגנון הגנה -היפוך תגובה הכוונה להדחקת מחשבות, רגשות ודחפים מסוכנים ובלתי רצוניים, ונקיטה בהתנהגות הפוכה להם. הסיבה להיפוך התגובה היא שהרגשות שלנו או הפנטזיות שלנו לעשות כל מיני דברים, יוצרות בתוכנו איום כה רב, שאין לנו אפשרות לשאת אותו. זהו איום על האופן בו אנו תופסים את עצמנו, או איום על האופן בו אנו רוצים שאחרים יתפסו אותנו.

מנגנון הגנה -רציונליזציה מנגנון הגנה -רציונליזציה מנגנון הגנה שתפקידו להפחית חרדה באמצעות הנמקה לאחר מעשה, שאינו מקובל על האני. אנו חושבים או מבצעים דברים שברובד מסוים בתוכנו אנו חשים עליהם בושה או אשמה. מכיוון שקשה לכל אדם לחיות עם תחושות אלו והן גורמות חרדה ומצוקה, אזי ההגנה היא בעצם להצדיק מבחינה הגיונית את שחשבנו או עשינו ובכך מופחתות התחושות הקשות שבתוכנו.

מנגנון הגנה – עידון (סובלימציה) פרויד ראה במנגנון הגנה זה את ההגנה הטובה, מכיוון שהיא משקפת התמודדות יעילה עם דחפים ומשאלות. במנגנון זה בני אדם לא מנתבים את האנרגיה שלהם למנגנונים יעילים פחות כגון המרתם למשהו אחר (כמו בהיפוך תגובה) או לכוח אחר (כמו בשימוש ברציונליזציה) אלא הם משמרים את האנרגיה הנפשית לעצמם, מוצאים לה פורקן שלא מעוות את המציאות ולא את צרכיהם האמיתיים. הפורקן מקובל חברתית ומביא להתפתחות וגדילה. זוהי בעצם דרך יצירתית שהאדם מוצא למתן ביטוי לדחפים פנימיים פרובלמאטיים. מנגנון זה נותן מקום להיבטים ילדותיים גם בבגרות דרך אמצעים יצירתיים.

בוחן פתע 1. ילדה שגילתה סוד כמוס של חברה שלה לילדות אחרות, אומרת שבעצם עשתה זאת כדי לעזור לחברה. 2. גבר שקיבל נזיפה מהבוס שלו בעבודה מגיע הביתה ובועט בדלת. 3. ילד שעובר לבית ספר חדש מתלונן בכל בוקר על כאבי ראש שאינם מאפשרים לו להגיע ללימודים. 4. גבר שבוגד באשתו מרעיף עליה מחמאות, קונה לה מתנות יקרות ומצהיר שאין לו חיים בלעדיה. 5. ילד אשר נולד לו אח חדש והוא מחבק אותו בחוזקה רבה. 6. אדם בעל נטיות תוקפניות לומד אמנות לחימה. 7. תלמיד שנכשל בבחינה מסביר את כישלונו בכך שהבחינה הייתה לא הוגנת. 8. אדם אשר ממשיך להסתובב ברחוב בשדרות כאשר מושמעת אזעקה. 9. ילדה שחשה קנאה רבה בהצלחה של חברתה מאמינה כי החברה מקנאה בה. 10. אישה אשר עברה אירוע טראומטי בעברה אינה זוכרת אותו.

למה לנו כל העניין הזה??? ידע כללי- להכיר ולהבין את המנגנונים הסמויים שלנו ושל הילדים. לכבד את ההגנות -יש לזכור שאנו מפעילים הגנות במצבי איום וחרדה. לדעת מהו המחיר שעלולים לשלם על שימוש בהגנות - הן דורשות הרבה אנרגיה. אנרגיה שאינה משמשת למשימות התפתחותיות כגון למידה ופיתוח מיומנויות חברתיות. * לזכור שכאשר אנחנו מזהים דפוס הגנה שאנו מפעילים או שהילד מפעיל אל מולנו – קיימת לנו הזדמנות לעבודה במרחב אחר. זהו מרחב שמעבר למרחב ההתנהגותי גרידה.

על ההקשבה

דוגמאות למנגנוני הגנה: הכחשה: אדם אלכוהוליסט בעל רמת תפקוד סבירה, בדרך כלל יכחיש את בעיית השתייה שלו ויצביע על יכולתו לתפקד בעבודה ובמערכות יחסים כהוכחה לכך. היא של אדם חווה קשיים חברתיים ונשאר בודד עד גיל מאוחר, אך הוא מכחיש ומתעלם מהרעיון שהוא חווה בדידות ובכלל שיש לו בעיה חברתית. כשפונים אליו ומציעים לו מקומות בהם יוכל לפגוש אנשים חדשים, או לחלופין מנסים לשדך לו בנות זוג מתאימות. הוא עלול אפילו להתרגז ולא להבין על מה העניין, הרי אין לו כל בעיה. השלכה: אדם עשוי לכעוס על בת זוגתו על כך שאינה מקשיבה לו, כשלמעשה הוא זה שאינו מקשיב. דוגמה נוספת, אישה ביקורתית במיוחד, תופסת את הקולגות שלה לעבודה כאנשים ביקורתיים שכל הזמן רואים את השלילי. ואת אמא שלה כאישה קשה שרק אומרת לה מה לא בסדר בעצמה, אבל היא לא מסוגלת להבחין שהסיבה שהיא רואה אנשים ביקורתיים בכל מקום, זה כי משליכה על כולם את הביקורתיות של עצמה. רגרסיה: כאשר נולד תינוק חדש אז לעיתים האח הבוגר יחזור להרטיב וזאת לאחר שכבר נגמל. ביטוי בפעולה: הילד חווה חרדה עצומה מפני כניסתה של מורה חדשה לכיתה הוא מגיב על כך בהתפרצות זעם קיצונית. הדחקה: נער שמגלה משיכה מינית לנערים, לא מסוגל לשאת את הפנטזיות הללו ולכן מתעלם, מדחיק ושוכח מחשבות ופנטזיות כאלו. התקה: משולש הבגידה הקלאסי – בעל בוגד באישתו (או להיפך) והאישה הנבגדת מאשימה את האישה עמה הבעל בגד. הכעס על הבעל עובר התקה לאישה האחרת מתוך חרדה שכעס ישיר על הבעל יביא להחלשה נוספת של הקשר הזוגי שגם ככה נחשף בחולשתו במעשה הבגידה. היפוך תגובה: עובדת הכועסת על הבוס שלה ומעוניינת להתפטר עשויה להתנהג בצורה נדיבה כלפיו תוך הבעת רצון להישאר במקום העבודה. כלומר, היא לא מסוגלת להביע רגשות שליליים של כעס או חוסר שביעות רצון מעבודתה ולכן היא מתנהגת בצורה הפוכה לרגשות הללו. דוגמה נוספת היא ילד אשר חש זעם רב על הוריו אך תחושה זו מעוררת בו חרדה עצומה ולכן יביע כלפיהם הצהרות אהבה גרנדיוזיות. עוד דוגמה, ילד קטן מרגיש קנאה כלפי אחותו התינוקת וחושש לאבד את אהבת הוריו יש לו פנטזיה לא מודעת להיפטר ממנה, אך כיוון שאין זה מקובל בחברה ועצם המחשבות והרגשות הללו מעוררות חרדה, אזי על מנת להימנע מהן הוא יתנהג באופן הפוך שדווקא מפגין אהבה רבה כלפי אחותו התינוקת, אך יש בביטוי אהבה זו משהו שאינו אמיתי. רציונליזציה: הורה המרגיע את רגשי האשמה לאחר שהכה את ילדו, באמצעות ההסבר שמחובתו של הורה ללמד את ילדו משמעת. סובילמציה: לדוגמא, אדם שעסוק במחשבות ופנטזיות של אלימות וסדיזם מוצא דרך לבטא זאת באמצעות הפיכתו לרופא מנתח.